May 25, 2011

Tips Menabung | Tabung Bunian

Tips Menabung | Tabung Bunian ( Credit Picture here )

Tertarik dengan entry Rina Salleh ( Juara Gadis Melayu 3 ) yang bertajuk Nilai Sepuluh Sen. Menarik sekali kupasan dan pengalaman yang dikongsi. Some part yang saya rasakan agak menarik untuk dikongsikan di sini :

@ Setiap kali pecahkan duit kalau ada baki syiling, kakak tak guna. Macam baki dari bayar tol, kakak kumpulkan. Balik rumah terus masukkan dalam tabung. Lia dah cuba, dia simpan dalam 6 bulan dapat lah dalam empat lima ratus".

@Dulu arwah ayah kakak orang susah. Tapi dia rajin dan pandai simpan duit. Dulu arwah ayah buat rumah dari buluh. Salah satu tiang rumah ayah jadikan tabung. Jadi setiap kali dapat duit, ayah akan simpan sebahagian dalam tiang tabung tu. Tabung tu ayah namakan tabung bunian. Ayah kata sebab duit yang simpan dalam tu kita tak boleh tau jumlahnya dan tak boleh ambil. Macam bunian kita tak boleh nampak dia, sama jugak duit dalam tabung bunian ni"..

Selebihnya bolehla baca sendiri di sana....

Tertarik dan bersetuju dengan Part Tabung Bunian tu... Sayang, saya tidak dapat praktikkan sejak dari kecil sehinggalah sekarang. Mana tak nya, asyik tak cukup saja duit gaji,alasan dan hasilnya, tak banyak simpanan dari saya.


Namun, kami praktikkan " Tips Tabung Bunian dan Duit Syilling" ini buat Alisya...Inilah yang kami lakukan :


1) Consistent saving at least RM100 sebulan untuk Alisya dimasukkan ke dalam akaun tabung hajinya yang dibuka sejak dia lahir. Buku akaun kami suruh mak mertua kami simpan/pegang, jadi takdela rasa gatal-gatal tangan untuk keluarkan bila ada masalah kewangan.

2) Duit yang orang kasi Kat Alisya, tak kiralah duit raya,pemberian etc...kami tak guna,kami simpan kesemuanya dalam akaunnya.

3) Syilling. Kami ada satu tabung syilling. Any duit syilling dari tol, baki pergi kedai etc, masukkan dlm tabung Alisya. Every few month bank in kan..Latest  dalam RM300 berjaya di bank in...

Hasilnya :

As at todate, ada dalam RM5K dalam akaun Alisya

Okla kan, kalau konsisten kami simpan lebih kurang Rm2.5K setahun untuknya, bila umurnya sudah mencecah 18 tahun, sudah ada lebih kurang RM45K (tidak termasuk compounded dividen )..Campur dividen rasanya adalah at least RM50K kan? How many people yang ada saving dalam RM50k? Umm, myself pun takde simpanan sebanyak tu...

Betulla kata pepatah, Tips Menabung tabung Bunian ni memang sesuai dipraktikkan dengan syarat kenalah Consistent, Disiplin, dan yakin.

P/s : Sikit-sikit Lama-lama jadi Bukit. Kalau tak dapat start big, mulakannya dengan RM1 sehari pun jadi..Sooner or later u will see the result...Setuju tak?

50 comments:

  1. bagusnyaaaaa..nanti my baby lahir, nak buat camni jugakla :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. buatla..anak saya dah nak masuk 3 tahun,now dah ada dalam RM6k...

      Delete
  2. Dah tak payah nak mohon ptptn kan?

    ReplyDelete
  3. Saya sangat sangat setuju..Kadang-kadang, kita ni tak nampak benda yang remeh2 macam ni ada kebaikannya.. good work lah bro.. :) Best Alisya ada ayah yang beringat untuk masa depan anaknya.. :)

    Jom baca ni :Transformers 3 menyerang anda.."Our World, Their War"

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..yang simple2 ni la yang akan menyenangkan in the future...Now, rasanya duit tabung dia cukup untuk pelajaran dia di masa hadapan..

      Delete
  4. bgs idea ni..nnt kita cuba pratikkan

    ReplyDelete
  5. menarik!... pepatah orang dulu2 memang hebat "sikti2 lama jadi bukit".. tapi kebanyakan kita sekarang tak mampu bersabar dan tunggu lama2... macam lagu 'jangan tunggu lama-lama, nanti dikebas orang'... eh relevan ke?... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed..orang tua2 memang pandai dan hebat dalam menyampaikan ilmu dalam bahasa berkias/maksud tersirat..mereka lebih dulu makan garam kan?

      Delete
  6. cutenya term tabung bunian tu :)

    ReplyDelete
  7. sama ngan saya
    saya pon cam tu, kalau beli apa2, balance syiling tu saya x guna..saya masuk tabung..dah penuh nnt bank in terus..Hehehehe~

    ReplyDelete
  8. bijok2..

    untuk alisya ada parent yg pk panjang..aku pon nk jadi mcm mung gok..heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, bro kan lagi bijak dari saya..sure boleh...

      Delete
  9. mas pun ada buka ASD kt Danish. Mas n hb pun ada ambil insuran + savings untuk dia. Senang cerita dikemudian hari kalau kami dah takdak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..ibubapa bijak,anak2 lebih terjamin masadepan

      Delete
  10. setuju2..teruja lak nak try..kih3

    ReplyDelete
  11. setuju!! aqil pun ada tabung haji, tapi utk monthly saving su simpan rm 10 je,kot2 la ada adik ramai2, masak juga klu nak simpan 100 sebulan.. tapi x masuk lagi duit2 raya dia dan duit pemberian org.. ada juga ASW, dah lama tak masuk duit dan tak update.. nntila, klu diri dah stable, blh up lagi amount tu. lagi satu, simpanan di insurans juga perlu :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..now saving alisya pun dah mengalahkan saving papanya..hik3

      Delete
  12. saya pom ada tabung bunian.. ada laci xleh nak buka sbb kunci ilang so menabung ikut 2 la.. dah byk pom... skrg guna tabung gula2 yg besor. setiap ari wajib masuk min rm1.00.. alhamdulillah masih menjadi n xpernah missd masukkan duit

    ReplyDelete
  13. yes, thanks for the tips!
    nanti saya mintak mak mertua saya kat Ganu simpankan buku akaun Diha. Baru la tak terpakai..hehe

    ReplyDelete
  14. suka gila cite ni. mmg motivate diri sndri utk amalkan menabung. hee

    ReplyDelete
  15. setuju bro... yg ni saya pun praktik utk anak... tp sampai ade 3 kategori tabung saya buatkan. 1 untuk anak.. 1 untuk kecemasan dan 1 special utk saya... saya guna utk apa yg saya nak... eh.. tp laki2 peratusnya ramai x nak menabung..alasannya cam bro le... tak cukup duit.. cam tu jg asben saya ckp.. kalo ikutkan x cukup sampai bila2 pun xkan cukup duit ..betul x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed..can't agree more..Kalau asyik tak cukup,tak cukupla...planning is important..

      Delete
  16. sy takde simpanan pun..huhuhu...utk anak saya pun..ayah saya yang savingkan...tq sedarkan saya..uhuk2

    ReplyDelete
  17. wah. bgs nie. lehla nak tiru...mak dan ayah yang bagus....

    ReplyDelete
  18. kami pon dah merancang.. bila baby dah keluar nak buat saving start lahir lagi.. sekurang2nya adalah duit simpanan nak sambung belajar nanti.. tak payah nak pinjam dekat PTPTN

    ReplyDelete
  19. bagus laaa tu bro! aku pun buat simpanan untuk anak tapi kat bank Islam..

    ReplyDelete
  20. Tips yang menarik ! Isya Allah nanti nak cuba jugak lah ! (",)

    www.anastasyea.com

    ReplyDelete
  21. tips yang bagus..saya pun guna tips nie untuk first baby saya..sangat-sangat berkesan bila saya guna tips nie..

    ReplyDelete
  22. muja pun ada beg khas utk duit syiling,, tapi slalu amik yang 50sen sekeping untuk guna mesin basuh baju,, haha

    ReplyDelete
  23. Bagus btl tips ni... Tp duit ank2 tu mmg simpan cuma tabung tu ssh nk praktik sket sbb slalu guna balik syiling nk g kedai runcit... Hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails