August 16, 2010

Salleh Gregor Samsa Hina Islam | Lepas Satu, Satu ....

Dulu kecoh isu Nor Azita Osman Hina Johor, sekarang timbul pula isu Salleh Gregor Samsa Hina Islam. Caranya pun sama, menggunakan laman sosial yang popular iaitu Facebook. Saya tidak mahu mengomen banyak, korang bolehla terjah sendiri dari entry-entry mereka ini :


Tak sangka, di bulan Puasa/Ramadhan yang mulia ini, isu begini pula yang timbul. Agak tidak enak mendengarnya. Dunia semakin mencabar, dan dugaan membesarkan anak-anak pun semakin besar. Tidak hairanlah perkara sebegini boleh terjadi.Didikan agama perlu dititikberatkan, juga mengingati kepada diri sendiri yang selalu saja alpa dan lupa dalam hal agama ini.

P/s : Apa pula pandangan anda?

34 comments:

  1. apa tindakan akan di buat? benda nie dah lama berlaku



    *thanz link blog gua..

    ReplyDelete
  2. Aku ada terbaca pasal entri ni, budak2 sekarang memang cepat masuk neraka. kecik2 makan susu lembu tu yg besar perangai macam binatang tu....

    ReplyDelete
  3. ramai org cam die tapi ramai yang tak sedar.

    ReplyDelete
  4. huh..doakan dia kembali ke jln yg benar..

    ReplyDelete
  5. @Hamzah Ian:alahai...dunia sekarang

    ReplyDelete
  6. @YobSumo:setuju..semakin risau dlm membesarkan anak...

    ReplyDelete
  7. @nadirah_nor :entahla..mungkin ada yg menyamar untuk memburukkan islam?

    ReplyDelete
  8. @MOFASAD :berdiam diri mungkin tindakan yang diambil?entah...tak berani nak komen..sama2 bro..

    ReplyDelete
  9. @ashraf;ehh,jgnla sampai susu lembu pula jadi mangsa..anak saya pun makan susu lembu + susu soya juga juga..sayapun minum susu lembu

    ReplyDelete
  10. @ashraf;ehh,jgnla sampai susu lembu pula jadi mangsa..anak saya pun makan susu lembu + susu soya juga juga..sayapun minum susu lembu

    ReplyDelete
  11. @hBz :inilah dunia akhir zaman

    ReplyDelete
  12. Ingatlah ayah,ibu,bakal ayah dan bakal ibu.. Inilah produk hasil kerja tangan kita yg tanpa didikan agama,pemantauan, pemahaman dunia dan kasih syg secukupnya..jgnanlah percayakan apa saja anak kita cakap,buat..cuba tanam rasa syakwasangka dan selidik stiap tingkahlaku anak2 kita,,
    TV memainkan peranan yg amat penting utk menyesatkan anak2 (MTV/FOXTV/VideoClip2 barat)dan dengan cara yg betul (astro awani/discovery/astro oasis dll)ianya dpt membimbing anak2 insyallah..

    Tips mengenali kelakuan anak2..

    Anak lelaki di rumah: sembahyang bila disuruh, sopan,rajin membantu,mengulagkaji pelajaran bila ditanya.selalu keluar malam. Bila di luar rumah kebanyakanya dah pandai merokok,mencuba ganja,ubat batuk sebagai permulaan..dan sebagainya..

    Anak perempuan di rumah @ bsama keluarga: bertudung ala kadar shj.rajin mengemas, suka mencantikkan diri/makeup/warna rambut, membantu / memasak bila ada mood,solat bila ditanya,mengulangkaji pelajaran bila ditegur.bertudung bila perlu shj. Bila diluar rumah ada yang merokok, berpakaian terdedah cth;skirt pendek,kadangkala berjinak2 ke arah Clubing..

    Cuba sekali-skala buat SpotCheck:
    1-Periksa beg skolah,pencil box utk sebarang kesan / habuk tembakau atau lighter.
    2-Periksa dlm kocek seluar / baju utk sebarang kesan / habuk tembakau sebelum dicuci.
    Merokok adalah mukaddimah kpd kbanyakan produk2 syaitan yg mengkhayalkan..

    Ini hanya perpandukan pengalaman silam saya,alhamdulillah sya dah dan masih cuba tingalkan semuanya..

    Yaa Allah..Rahmatilah dan selamatkanlah kami..

    ReplyDelete
  13. I'allah walau ape pn tujuan mereka2 ni wat komen2 cm2, Allah akn balas 1hari nanti.. smda lmbt atau cpt jer.. tiap amalan n keburukan kte, akn dibayar TUNAI..

    ReplyDelete
  14. bangga ka banggang ka or benggo0ng....?

    ReplyDelete
  15. Thanks Bro Link Ke Blog Saya... Mmm.... Risau Takut Anak2 Akan Menjadi Begini...

    ReplyDelete
  16. x kan kite sume sekadar tgk, luahan komen, salah menyalah, apa tindakan kita????? untuk selamatkan agama islam sendiri? astagfirullahalazim..
    doakan dgn ikhlas agar org2 sebegini kembali menemui hidayah.. dan tidak merosakkan akidh org len.

    ReplyDelete
  17. jahil sungguh kelakuannya. Andai kata dia sedar kehidupan dunia ini adalah sementara tidak begini jadinya.

    ReplyDelete
  18. Subahanallah...inilah tanda tanda besar akhir zaman.

    ReplyDelete
  19. sbb dia dah tanamkan dlm diri dia tu perasaan tak percayakan agama..moga hidayah akn smpai kat dia..amin.

    ReplyDelete
  20. Moga2 dia diberikan hidayah..tertanya2 gak macam mana dia boleh jadi camtu? Parents dia memang tak ambil kisah pasal dia ke? Paretns kan role model anak2.hmm..moga2 kita sebagai ibu bapa dapat membimbing anak2 menjadi anak2 yg soleh n solehah.amin.

    ReplyDelete
  21. insyaAllah..moga jadi cmtu la..cuma pelik jugak la ngan dia..tak da fmily...huhu

    ReplyDelete
  22. Hmmmm,bangsat2 tu nak bunuh diri depan Amcorp Mall? Xpayah susah2 darah korang tu x ubah macam anjing jer so korang kumpul ramai2 biar aku gelek je dengan treller.Perrrgh banyak tul pahala aku dapat.

    ReplyDelete
  23. kepada encik ashraf,

    kenyataan anda pasal susu lembu tu sangat kasar ye.. minum susu lembu ke.. susu kambing je.. susu manusia ke.. takde kaitan dengan perangai kebinatangan..jangan cepat menghukum..masa depan anak atau bakal anak anda sendiri pun belum tahu..

    ReplyDelete
  24. teringat citer maut..camner la nasib dia kalo Allah amik nyawa dia dlm keadaan dia tak sempat bertaubat...

    ReplyDelete
  25. korang semua bodoh dan sial.
    Kenapa nak jaga tepi kain orang je?? Ni sebab orang melayu mundur. takut pada agama padahal Islam kata "Kebebasan beragama" dan "Jikalau dia tidak mahu beragama, biarlah dia untuk bertemu dengan pembuatnya dia akhirat nanti". Kamu semau bising bising macamlah kamu semua tu "Beragama" sangat. jangan bizzi bodi dengan hal orang lain ok. Pegi kerja dan jangan merempat di tepi jalan harapkan kerajaan tolong.

    ReplyDelete
  26. anon kat atas ni kenape mengamuk? masih menganggur lagi ya? sabar, teruskan usaha anda mencari kerja yg sesuai dengan kelayakan anda, insyaAllah dapat :)

    komen2 yg ada diatas yg awak kata busy body tu, menunjukkan bahawa rakyat Malaysia sgt prihatin dan berharap semoga Salleh kembali ke pangkal jalan, kembali ke Islam

    ReplyDelete
  27. Astarafirullah'halazim.

    Kami di sini terdengar cerita, dan telah melihat sendiri gambar yang membuktikan yang Salleh telah dibantai, dan dari cerita yang kami dengar, dia telah pun kembali.

    Inikah sebenarnya, dakwah yang kalian cuba sampaikan? Saya dan rakan-rakan yang segelintir besarnya pernah mengaji di salah sebuah institusi pendidikan Islam terbesar dan terkenal di dunia, sememangnya kesal dengan apa yang berlaku.

    Kami di sini, pernah menghubunginya sebaik isu ini terbangkit dan kami boleh katakan bahawa mereka yang mengatakan Salleh ini tak menjawab mesej-mesej mereka adalah tipu. Kerana kebanyakkan kami di sini, menerima balasannya. Dan sesungguhnya, dia dengan hormat sekali, menjawab segala persoalan yang kami ajukan. Dia juga ada memberikan pendapatnya sendiri.

    Kali terakhir kami mendengar berita dan khabar darinya adalah sebelum dia berangkat ke salah satu madrasah yang kami cadangkan padanya kerana kami tahu, hal ini hanya boleh dibincangkan oleh orang-orang yang waras, dan bukannya di blog seperti ini.

    Sebagai seorang saudara Muslim, saya juga percaya kepada Allah s.w.t dan saya percaya akan Nabi Muhammad s.a.w dan kitab yang diturunkanNya. Dan, sesungguhnya untuk kami di sini Salleh hanyalah seorang manusia, yang mencari akan kebenaran tentang sesuatu.

    Tetapi, kalian (terutamanya, yang pertama sekali mengambil salinan kata-katanya) adalah sebenarnya orang dan golongan yang menghina Islam.

    Hal ini tidak perlu digembar-gemburkan di mana-mana. Cukuplah sekadar kita menasihatinya secara baik. Pada awalnya, dia tak menutup blog dan akaun FB nya tetapi, bila terlalu ramai yang datang menyerang dengan ayat-ayat bodoh, dia mengambil keputusan untuk menutupnya. Dan, dia ada fowardkan kepada kami kebanyakkan mesej yang diterimanya itu.

    Jujur, kami di sini sangat kecewa dengan tindakan kebanyakkan kalian yang menggunakan nama Islam untuk menjadi seperti hero. Sedangkan, ini adalah urusan antara dia dan Allah. Bukan tugas kita untuk menjatuhkan hukuman kepadanya.

    Sebelum pemergiannya ke Madrasah, dia ada menghantar pesanan kepada saya, dan beberapa rakan yang lain dan memberitahu bahawa jika benar Islam itu, dia sendiri tak akan malu untuk mengucapkan kalimah Syahadah. Alhamdulilah kerana dia sudah pun berniat. Tetapi, apa cara yang kami gunakan? Adakah kami terus menghentamnya di blog-blog dan menuduh yang macam-macam mengenainya?

    Salleh cuma inginkan kebenaran. Dia tak mahu menganuti sesuatu yang takj difahaminya. Dan, sesungguhnya bukan dia yang menghina Islam. Dia hanyalah manusia yang sedang belajar tetapi, kalian yang kebanyakkan. Kerana kalian dengan senang sekali mengajak orang lain untuk membuat umpatan tentang dirinya, tentang ibu bapanya. Dan kalian dengan jelas sekali adalah menghina imej Islam.

    Pada pendapat saya, lebih baik kiranya kita memahami Islam itu sendiri sebelum kita mengamalkannya, bukan? Kerana bila kita mengenalinya dengan jelas, maka kita akan sedar tentang realitinya.

    Bagi saya, saya setuju dengan Salleh yang ingin belajar. Dia bukanlah penganut yang membuta-tuli mengaku dirinya Islam tetapi, di dalam masa yang sama melakukan dosa-dosa yang mungkin lebih teruk dari Salleh.

    Sedih kami mendengarkan berita tentang pemergiannya. Jika benar, maka kalian telah menyedarkan kepada ramai manusia bahawa kalian bukanlah berdakwah sebenarnya. tetapi, hanyalah melepaskan ego.

    Saya mengharapkan yang saudara Salleh sempat mengucapkan kalimah Syahadah.

    mohd_irfan77@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. Everyone here loves to "Jaga tepi kain".

    How many of you actually pray 5 times a day?
    How many of you actually pray before you eat, drink or sleep?
    How many of you actually give money to the homeless?


    What you're doing here is called "mengumpat". The last time I checked, mengumpat adalah berdosa, and when you all go to hell, you'll cut off your own tongue with a scissors over and over again.

    Really, I expected the muslims to be more aware of their actions.

    Kami semua menghampakan saya.
    Orang yang murtad akan jawab kepada Allah di padang masyhar nanti.
    Kamu semua jusga akan jawab kepadaNya.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails