June 1, 2011

Experience Exora, Kami Jatuh Cinta

48 Hours Sponsored Post. Scroll Down for latest entry.


I Need A Bigger Car!!!. Pucuk dicita, Ulam mendatang,baru bercita-cita, Exora yang datang. Special thanks to Proton kerana memberikan peluang kepada kami sekeluarga untuk Test Drive kereta Exora. Sempatla bersama Exora beberapa hari. Kata pepatah, tak kenal maka tak cinta, sudah mencuba, inilah pengalaman yang ingin dikongsi bersama :

Bukan Main teruja lagi Isteri. Cantik, Luas dan Selesa la Bang kereta ini, itulah 'first impression' dari Isteri
Jom Jalan-Jalan

Kenala pula time weekend dan Cuti Hari Pekerja. Jadi, saya test drive dan bawalah keluarga pergi bercuti di Ipoh. First time singgah Ipoh dulu, terus teruja untuk terjahi lagi. First impression bawa kereta ni, "Boleh Tahan, Stereng bestt, Tempat pemandu selesa dan luas (memang sesuai la untuk saya yang agak "kurus" ni)

Papa, Jalan-Jalan. Jom La Papa. Amboi2, bukan main seronok lagi dua insan tersayangku ini

Yup, macam entry saya cakap sebelum ini. Masalah saya dengan kereta kami sekarang adalah faktor ruang. Nak pergi bercuti, nak pi shopping, nak bawa saudara mara jalan-jalan, namun ianya bagaikan terjawab :
Bonet Agak Luas. Kalau nak besarkan lagi bahagian bonet tu, tukarkan Seat bahagian belakang tu kepada 5 Seater. Tarikje handlenya dan tolak. Mudahh...
Kalau nak jalan ramai-ramai, boleh gunakan 7 seater. Bonet dan di bahagian kaki still luas. Selesa
Bahagian Pemandu

Inilah antara part yang paling saya suka. Seatnya agak luas, selesa dan kenalah dengan saya yang agak "kurus" ni. Part Compartment sebelah tepi kiri/kanan dan bawah stereng memang saya suka.Senang nak letak resit tol, air mineral, Mister Potato, dan juga wallet saya. Hik3, saya ni kurang selesa skit memandu wallet letak dalam poket. 
Teruja dan macam dah lama je bawa kereta ni

First time bawa, terus macam serasi. Takdela terasa kekok bawa kereta yang lebih besar daripada kereta yang pernah saya bawa sebelum ni. Pemanduannya pun lebih menguja, kalau time memecut tu, takdelah terasa bergegar dan macam kereta mahu terbang. Aircond sejuk , Power Socket yang senang diguna, serta Gear Box yang agak bergaya.
Interior luaran,dalaman dan juga DVD

Time-time Alisya dah agak kebosanan, kami berhenti je dekat R&R dan pasangkan DVD Upin dan Ipin buatnya. Memang tak berkelip dan layan je la dibuatnya.

Jom Jalan-Jalan Ke Ipoh/Lost World of Tambun

Lalu kat highway, nampak la banner Exora "Lebih Luas dan Selesa". Umm, Can't agree more. Memang luas dan selesa. Sayang time ni keluarga dari kampung tak datang, kalau tak tentu lebih menyeronokkan pergi bercuti ramai-ramai. Oh, ni pun tengah pening ngan wifey, plan akhir bulan June ni nak pi Pulau Langkawi bersama keluarga dari kampung. With Our Current Car, nampaknya kenala pi dua kereta. Satu kereta adik Ipar. Ohh, dah membazir tol & minyak di situ. Kalau ada Exora ni, tentu masalah ini dapat diatasi.

Di Highway, Isteri ambilkan gambar. Wahh, ramai nya orang menuju ke KL?

Time cuti camni, memang ramai yang pergi bercuti. Ada kenderaan yang selesa, memang menyenangkan. Takdela pening kepala nak beli barang-barang. Macam pi Langkawi last year, banyak barang tak terbeli coz tak muat bonet. Hik3...
Tengokla Alisya. Bukan Main lagi dia. Santai

Tempat seat kosong belakang sekali, bolehla letak laptop dan barang2 lain. Ehh, blogger ke mana-mana kadang-kadang, laptop tak ble lupa kan?
Issh, sekejap ke depan. Sekejap ke belakang. Budak-budak, memang suka explore kan? The bigger, lagila mereka seronok sana sini
Tengok tu.Sekejap minum susu, sekejap makan, sekejap membaca. Alisya pun suka kereta ini.

P/s : Petanda awal dia tahu tak lama lagi mungkin dia bakal dapat adik dan Papa/Mamanya akan beli kereta baru? Hik3..No komen..wait n See la dulu

Kebetulan ataupun Suatu Suratan?

Sampai di Hotel, tgk2 ada kereta Exora turut parking di sebelah. Check2 balik ,wifey cakap ni keluarga doktor datang bercuti ramai-ramai. Umm, doktor pun pakai Exora, mesti dia suka. Banker dan guru,  apa salahnya pakai Exora juga kan?

Perjalanan dan Percutian yang menyeronokkan. Terasa begitu cepat masa berlalu. Bawa kereta Exora ni, memang smooth dan tiada masalah. Kalau minyak dah nak abis,akan ada indication di meter cakap berapa KM lagi bleh jalan. Ada Cruise juga, tapi tak sempat nak mencuba coz sayani memang lagi selesa tak guna Cruise. Exercise kaki. Tapi, kalau perjalanan lagi jauh i.e. pulang ke Terengganu, memang best ada Cruise. Takdela lenguh2 sangat kaki. 

Perjalanan Pulang, Alisya sleep like a Princess

Alisya Love It. Isteri memang memanjang je, "Angkat La bang, Angkat La Bang". Isteripun sempat test drive dan bawa kereta ni ke Sekolah. Memang cikgu2 lain senyum manja je, Sesuai la kereta ni ngan cikgu. Feedback dari Isteri :

" Best la Kereta ni Bang. Tempat luas. Seat pun luas. Selesa kaki nak menjulur. Nak gantung beg pun senang. Aircond sampai belakang terasa.Nampak besar, tapi bila memandu, takde rasa kekok. Seat pun luas, senang la kalau sayang mahu shopping dan nak balik kampung nanti. Abang, Nanti-nanti kita beli kereta ni nak?"

Bukan main lagi Isteri. Overall, memang kami jatuh Cinta. It really fit to Our Lifestyle especially bila kami merancang untuk tambah satu lagi anak mungkin tahun depan. Anak bertambah, bertambahla barang-barangnya dan seat diperlukan. Dari segi ekonomi pula, minyak pun save, tak perlu nak ada 2 kereta. Nak pi jalan-jalan dengan keluarga nanti, takdela pening kepala. Yang pening kepalanya, Sayala juga nanti, sure makin banyak yang mahu Isteri shopping nanti. Hik3...Just kidding.. Isteri pula memang suka dengan designnya yang stylish, compartments yang banyak dan Aircond yang terasa sehingga ke belakang. Woman lebih choosy kan? So, my wife Ok, mean this Car memang OK for us.

Umm, tak sangka saya mampu parking mengundur kereta Exora ni (hik3, saya ni kurang mahir skit parking mengundur, tapi kata pepatah, alah bisa, tegal biasa, takdelah susah sangat pun kan? )
Experience Exora, Kami Jatuh Cinta

Sharing Is Caring, anda pun berpeluang untuk test drive kereta ini. Bolehla register dan merasa untuk Exora VIP Test Drive Session di AllAboutExora  .Banyak informasi menarik berkenaan Exora di sana dan juga berpeluang for Exora VIP Test Drive Session. Hanya 20 pasangan yang bertuah akan terpilih, dan berpeluang merasa pengalaman seperti mereka ini :


" Sesi ini kemudiannya ditutup oleh Raja Nur Zahirah sambil menghadiahkan consolidation prize kepada semua peserta iaitu RM200 tunai ditambah pula dengan SPA session untuk setiap pasangan  ialah selepas berpanas terik berpeluh ketiak berjemur di bawah matahari 90 degree kenalah merehatkan dan memanjakan diri pula.

Tapi apa yang lebih penting bagi saya ialah tip-tip dan informasi-informasi yang berguna yang saya perolehi semasa Sesi Pandu Uji Exora ini yang diutamakan. Banyak yang kita boleh praktiskan dalam kehidupan harian kita sekeluarga " -Quote From Entry INI
Jadi,apa tunggu lagi, Jom sama-sama Kita register untuk Sesi Pandu Uji Exora ini di  :

Experience Exora, Kami Jatuh Cinta
Kami teruja, kami teringin ke VIP Test Drive pula
Banyak informasi dan pengalaman mempesona
Proton Exora, mungkin ianya menjadi sebahagian keluarga kami di masa hadapan pula?

60 comments:

  1. Cool review.. adehh.. kereta 1st dah dekat habes bayau, dok gatal usha kereta lain plak neh.. huhhu~

    Nice car!

    yours
    SH

    ReplyDelete
  2. ezora nmpak luas & selesa di banding kn dengan alza....kan..hehe

    tapi, cmna pulak dgn kos minyak?
    **curious**

    ReplyDelete
  3. mungkin ni my 2nd car nanti.Insya Allah.next 2yrs, my CBR dah abes byr..hooray !

    ReplyDelete
  4. cepat2 bro sambaq satu...tapi tgk keta bro test drive tue nmpk cam sporty lak sket...

    ReplyDelete
  5. bestnyerr..kereta idaman saya..lama dah dok bincang2 ngan asben nak beli, tp pegang kalculator, x jadik beli balik..hehehe..tp satu ari nanti akan ku dapat gak benda ini..

    ReplyDelete
  6. gua dah cakap dah exora mmg berbaloi-baloi.

    mmg nak upgrade kereta dgn this kind of kind of car lar. maybe next gen of proton MPV. ahaha

    mmg bagus sebab ruang dan boleh lipat2!

    ReplyDelete
  7. wordless... exora memang terbaik...

    ReplyDelete
  8. Nice review.. Seronok dapat test drivekan.. Nampak kereta Exora ni memang sesuai untuk yang ada anak ramai. Kawan2 kat sek pun ramai yang dah beli. Apalagi wife pun dah suka tu.. bolehlah booking lepas ni.. :)

    ReplyDelete
  9. eyriqazz,

    memang worth it exora nie. aku lepas test drive hari tuh rasa cam nak angkat je satu lah.. but kasi settle sikelabu dulu lah tak lama je lagi... heheheh

    ReplyDelete
  10. #fRaMe+LenSeS :yup,luas dan selesa sangat

    ReplyDelete
  11. #Shahrul Hairy Shaharuddin:thanks..yup,really a nice car...

    ReplyDelete
  12. @AYuNG :kos minyak? Masa test drive saya isi minyak ron 97..so far, okla juga..

    ReplyDelete
  13. terbaik punya review la..pas ni ramai la g test drive Exora.. :)

    Jom baca ni :Gambar Perkahwinan Salih Yaacob dan Emi

    Jom baca ni :Tanamkan Minat Membaca dari Usia Kanak-kanak..

    Jom baca ni :Yati Ayam Percik, Bangi..

    ReplyDelete
  14. Hevatttt..nak test drive jugak leh?

    ReplyDelete
  15. %%% mencelah disnii..hadiah dah sampai..Tq!!

    ReplyDelete
  16. Pokcik pun baru sambar 1 exora nih...kaler putih b-pine jer..diskaun RM3500...

    ReplyDelete
  17. pernah test drive dah booking bayar rm200 last2 tukar ke Grand Livina hehehe. mmg exora lbh besar tp....
    belila bru tau kut :)

    ReplyDelete
  18. aku rasa memang sesuai sangatlah untuk kau ni eyriqazz.. seperti kata wife hang.. angkatlah abang.. apa lagi bila mau booking bro.. Luas, jimat n selesa

    ReplyDelete
  19. bro, entry ni buat saya rasa mcm exora ni best gila..

    congrat's.
    sila belikan exora satu utk family.. bini dah teringin bebeno tu :)

    anak pon selesa. kan..

    ReplyDelete
  20. Tengok macam selesa and luas!

    ReplyDelete
  21. dah lama register...! tgh tunggu Exora kasi chance test drive ni... hehehehe

    ReplyDelete
  22. Wahh...sgt luas yer. Tp agak2 masuk KL bawak g keje ok ke?

    ReplyDelete
  23. angkat la apa lagi..hehe..salah satu sebab your wife suka mesti sbb ada tmpt sangkut handbag tu kan..hehee i like too..

    kami mmg aim ezora ni dah kalo nak tukar keta, tp nak dpt staff price kena tunggu next year..senang sket nak balik ganu hubby kata..hahaa

    ReplyDelete
  24. Memang luas ! Best la kalau dapat sebijik :D

    anastasyea's latest post .. Nada Dering Handphone Dan Wallpaper | Mana Satu Pilihan?

    ReplyDelete
  25. Rasa-rasanya for long term berbaloi angkat Exora nie

    ReplyDelete
  26. exora memang bagus....luas dan sesuai untuk family yg besar..
    dan harga pun berpatutan

    ReplyDelete
  27. #e.l.i.s.s.m.i.e :wah2,dah merancang..bagusla ada mummy camni...senang suami n anak2...good luck ya,exora memang selesa dan luas

    ReplyDelete
  28. #far_east:tgh budget2 dulu....kalau ada reZEKI tak ke mana kan?

    ReplyDelete
  29. #Awan Fantasia :yup...memang selesa...

    ReplyDelete
  30. #Matjoe:hik3,betoitu bro..part ruang tu la antara yang paling aku suka..boleh lipat2 n luas...

    ReplyDelete
  31. # yangbaik :hik3,sometimes action is better than word kan?

    ReplyDelete
  32. #Nur-nba:tuhla..saudara wifey pun ada beli exora...mmg selalu bercuti la skangni bawa mak/ayah ....Hik4,tuhla,wifey dah berkenan..poket je belum cukup lagi...

    ReplyDelete
  33. #CikLilyPutih :yey,lepas ni nak pi event blogging bolehla tumpang ramai2 naik kete exora ciklily kan?hik3

    ReplyDelete
  34. #hanani :hik3..tuhla..kena la test dulu dan rasai sendiri kan?

    ReplyDelete
  35. #Kaki Wayang :boleh2..applyje di website seperti di entry di atas...

    ReplyDelete
  36. #Peri PiA:hik3,woman memang sukakan kecantikan kan?design kete pun antara faktor penting

    ReplyDelete
  37. #Pyea :wahh,boleh la tumpang lepas ni?

    ReplyDelete
  38. #Mama AA's:thanks for sharing it..lain padang,lain belalang kan?lain orang lain citarasa..soo,buatla pilihan yang terbaikk....

    ReplyDelete
  39. #Myvitrd :InsyaAllah,kalau ada rezeki,ada la tu..hik4..

    ReplyDelete
  40. #Marya Hana .:tuhla..kalau duit dah cukup,memang dah rembat..thanks again for the feedback..

    ReplyDelete
  41. #Nisa':memang selesa dan luas...

    ReplyDelete
  42. #sW33tdARLiNG :yiezaaa..kalau terpilih, jumpa di sana..sure lebih menguja...

    ReplyDelete
  43. @juanita :It's depend..kerja kat mana,sebagai apa? Cam wifey, kerja cikgu, memang takde problem...rumah ke tempat kerja tak jauh....

    ReplyDelete
  44. #MamaYatie:hik3..mesti2..senang dia nak rileks dan gantung beg...wahh,dapat staff price..untung badan...

    ReplyDelete
  45. #a n a s t a s y e a :yup..memang best kalau dpt sebijik...

    ReplyDelete
  46. kalau besar ni senang nak sumbat macam2.nak balik kampung memang seronok =)

    ReplyDelete
  47. salam.. im aproud owner of a silver h line exora.. umo exo belom pun ckp sebulan tp mileage dh dkt 5k.. hehe.. sbbnye.. hubby asyik ajak berjalan je.. best u all kete ni.. walaupun mcm2 negative feedback yg kita bc.. tp mostly bukan dr pemilik exo.. so jgn la terpedaya.. bg yg tak nak bayar tinggi, ambik la yg m-line.. itu pun ok.. berbeza sikit je dr yg lagi satu.. leh la make-up lebih2 .. yg penting - comfortable, spacious, handling mantap n mcm2 lagi lah.. so apa tunggu lagi !!!

    ReplyDelete
  48. beli la beli la... nak tumpang.. hahaha

    ReplyDelete
  49. #Rozuan Ismail :betoi,betoi,betoi...

    ReplyDelete
  50. #aini:setuju..kata pepatah,belum cuba belum tahu..dah cuba, nilaikanlah sendiri..tak gitu?

    ReplyDelete
  51. #hamzah ian :hak3,senangla bro nak numpang event nuffnang nanti kan?hik3...

    ReplyDelete
  52. Eyriqq.....pergh.. aku memang tingin nak berkereta besar... maklum la.. bulan poser dh sambut anak ke 4... jadi bertambah dah ahli keluarga...

    kene cakap kat IR ni... exora sesuai kot untuk keluarga aku yg semakin berkembang..huhuh

    Sumijelly.com

    ReplyDelete
  53. bila baca entri nie..terus rasa nak sambar exora plak..hehehhee

    ReplyDelete
  54. macam dah plan nak tambah lagi anggota je nih? hehehe

    the more the merrier~ exora memang selesa, lagi2 untuk berjalan jauh~

    hehe

    ReplyDelete
  55. nampak sgt comfy--cuma not my taste :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails