August 16, 2012

Kopitiam Ekonomi - Belajar Ekonomi Sambil Minum Kopi

48 hours sponsored post. Scroll down for latest entries.


Pernah dengar tak pasal Kopitiam Ekonomi? Agak menarik dan catchy bunyinya. Ada apa di Kopitiam Ekonomi ini sebenarnya? Sempatla saya surfing lebih dari sejam di Kopitiam Ekonomi ini. Secara ringkasnya, website ini berkongsi pelbagai informasi tentang ekonomi dan kepentingan menjaga ekonomi (sendiri) dan juga negara. Yang bestnya, Informasi di sini menggunakan "laymen term" or lebih mudah ayat-ayat orang biasa yang mudah difahami dan senang diingati. 



Ini salah satu video kegemaran saya, berkongsi informasi tentang "Standard/Kualiti Produk bagi menjenamakan produk tersebut dan lebih mendapat tarikan dari pengguna contohnya status Halal ,ISO 9002 . Kualiti memang penting kan bagi pengguna? Anologi kopi tarik yang digunakan agak menarik . Juga, anologi teh tarik kedai Mamak yang menggunakan teh yang kurang berkualiti, mampukah untuk pergi ke peringkat antarabangsa? . Pandangan saya, standard /kualiti in penting kerana ianya part of our daily life. Made in Malaysia, Made In China? Mana satu yang anda akan pilih?

Higher quality product gain International Recognition. Contohnya kasut yang direka oleh Jimmy Choo, produk halal Malaysia yang semakin mendapat tempat di pasaran antarabangsa (Yess, masa belajar di UK pun saya cari Kicap Cap Kipas Udang) dan barangan elektronik yang dihasilkan di Malaysia.



GDP vs GNI?. Apa Bezanya? Mana yang lagi penting? Fuhh,sebelum ni saya tidak tahu pula rupa-rupanya GNI itu lebih penting dari GDP (Gross Domestic Product vs Gross National Income).

Kopitiam Ekonomi : It's All About the Money,Money, Money
"Sex was very easy at that time, Pelacur kelas Pertama dibayar menggunakan Kredit Kad"

Video di atas rasanya video kegemaran saya yang berkongsikan informasi dan pengalaman Seorang Pengguna yang terjebak dengan Hutang Kredit Kad . Nasib baik dengan bantuan AKPK dapat menyelamatkannya dari terus terjebak. Itupun kena terus membayar selama 20 tahun dan tidak boleh apply any loan within that period"


No Wonder, Ramai Gen Y dibebani dengan Masalah Hutang

One of the reason rasanya, ramai yang tidak begitu mahir dengan "Pengurusan Kewangan dan Ekonomi Sendiri' . Seperti quote entri dari Kopitiam Ekonomi Ini , " Making money is hard; spending money is an art.". Nak simpan memang payah, nak habiskan , voilaa sekejap je... Umm, memang bagus Informasi yang dikongsikan dari Kopitiam Ekonomi ini dan pengalaman peribadi saya yang boleh saya relatekan dalam pengurusan ekonomi dan tips dari Kopitiam Ekonomi ini antaranya :

"Better Safe than Sorry, jangan gunakan dan apply jika kita tidak berdisiplin dan mampu menbayarnya in future"

Contoh di atas to name a few. Namun ianya tidak akan berjaya dan berkesan tanpa adanya "Financial Education dan juga Ilmu dalam Bidang Ekonomi dalam menguruskan hal kewangan peribadi, keluarga, syarikat, mahupun negara. Pandangan saya selepas surfing lebih dari 2 jam laman web Kopitiam Ekonomi ini, ianya antara platform terbaik yang boleh dijadikan panduan untuk meningkatkan ilmu berkenaan ekonomi dan memperbaiki diri dalam kewangan cuma pandangan saya mungkin ianya boleh di dwibahasakan kerana ramai Rakyat Malaysia yang masih lagi belum fasih dalam berbahasa Inggeris.

Lebih lanjut, bolehla layari :


Official website Kopitiam Ekonomi  : http://kopitiamekonomi.com
Check it out Video Episod lain berkenaan Kopitiam Ekonomi di http://bit.ly/RKR4vP

Kopitiam Ekonomi - Belajar Ekonomi Sambil Minum Kopi
Banyak informasi dikongsi-kongsi
Invest in knowledge is the best sudah semesti
Jom sama-sama kita terjahi laman web ini

P.s : Apa pandangan anda tentang Kopitiam Ekonomi?

27 comments:

  1. macma menarik je bro kopitiam ekonomi nih...

    ReplyDelete
  2. teringat masa belajar dulu kena kira GDP dengan GNI. sampai pening-pening pensyarah terangkan.

    ReplyDelete
  3. memang kena banyak belajar pasal ilmu kewangan...

    ReplyDelete
  4. Laman Web yang baik untuk kita mempelajari ilmu tentang pengurusan ekonomi..

    P/S : Saya menjemput Eyriqazz untuk menyertai Kuiz Tergempar Eyriqazz Vs Denaihati (Klik Di Sini)

    Sekian, Terima kasih..

    ReplyDelete
  5. sy xpndai bab2 ekonomi ni..bab stkt ni pndai lg manage duit scholar n duit dari mak ayah. menabung tu mmg perlu, sikit2 lma2 jd bukit.

    ReplyDelete
  6. best gk kopitiam ni..at least takdela melepak kosong..kihkih

    ReplyDelete
  7. tak suka ekonomi tapi bila dgr psal kopitiam ekonomi ni mcam menarik je :)

    ReplyDelete
  8. Menarik... Kalau org laki mesti lagi berminat.. lepak2 kopitiam ni kan feveret lelaki.. hehehe

    ReplyDelete
  9. Bagus info ni kalau dikongsi bersama ngan my husben. dia yang menguruskan ekonomi keluarga. tambah2 nak raya ni kan, jangan le terjebak dengan hal pinjam meminjam..tak kira bank skali pun..interest tinggi..ah long lagilah jangan...susah time nak membayornye nnt, lama nak menanggung beban hutang..huhu

    ReplyDelete
  10. Bagus kopitiam ekonomi ni bcoz kita bley blaja pngurusan ekonomi hidup kita dgn betul disamping terhindar drpd mnjadi mangsa penyangak2 ekonomi yg rakus mncari keuntungan semata-mata.

    ReplyDelete
  11. tak suka minum kopi. minum milo boleh? hehe

    ReplyDelete
  12. Baru dngr kopitiam ekonomi ni. Btl la ckp eriqazz, nk simpan ssh nk habiskn skejap je ye.. Btw mmg kitaorg xde credit card, sbb payah kn bila terjebak dgn hutang. Kitaorg skrg pn xde hutang kete pakai yg biasa2 je, umh still mnyewa.. Stat mnabung utk buat rumah sndri wlwpn tah bila dpt buat.. Msuk tbg haji jgk tiap2 bln.. Tu je yg mmpu..

    ReplyDelete
  13. 1st time dengar Kopitiam Ekonomi ni. Kalau baca magazine sekali lalu, Sya memang suka baca ruangan ekonomi dan kerjaya. Tapi so far belum baca lagi website yang berkaitan ekonomi.

    Tertarik dengan quote " Making money is hard; spending money is an art." Kalau tak kena gayanya, memang duit mengalir macam air je lah. Kad kredit?. Owh, Saya tidak memilikinya. takut dengan hutang. Ngeh2. But sometimes, in some situation, kad kredit penting juga.

    ReplyDelete
  14. elok juga istilah2 ekonomi dlm web kopitiam ekonomi tu diterangkan di dlm english. agak sukar juga nak translate ke BM takut2 disalah tafsir kelak..

    ReplyDelete
  15. sebab tu la..kena pandai cari duit..dan bijak simpan duit.

    ReplyDelete
  16. pertama kali juga saya dengar pasal Kopitiam Ekonomi nih
    bagi saya memang bagus juga Kopitiam Ekonomi
    sebab nak dapat duit bukan senang tetapi nak habiskan duit cukup mudah
    alhamdulillah banyak juga saya belajar dan pun mula berjinak - jinak menyimpan untuk simpanan masa depan.
    bagi saya memang tak perlukan kad kredit. Lebih baik guna debit kad dimana itu memang duit kita. Jadi, tidak perlu berhutang dan membayar bunga. :-)

    ReplyDelete
  17. ni macam forum ke? agak pening skit nak guna/cari maklumat.tapi lepas godek2 oklah..idea yang bagus untuk dikongsikan

    ReplyDelete
  18. ooh..mnarik gak..bleh blaja serba sdikit mgenai ekonomi skang.

    ReplyDelete
  19. Menarik...kita mcm financial management la kan..?

    ReplyDelete
  20. dekat2 nak raya kena berhati2 guna kredit card. bagus banget info ni.

    ReplyDelete
  21. Pemuda-pemudi generasi ni haruslah responsible terhadap kedudukan kewangan ...ada yang berpendapatan dua ribu tapi beli kereta mewah seratus ribu dan kad kredit hutang sepinggang..

    ReplyDelete
  22. pemuda pemudi generasi ni haruslah responsible dan mempunyai kesedaran terhadap kemampuan diri sendiri..ada yang berpendapatan dua ribu tapi beli kereta mewah seratus ribu dan hutang kad kredit sekeliling pinggang..

    ReplyDelete
  23. Financial management is important, otherwise we would have finished our savings five years after we retire. Healthcare costs are not cheap and will increase further. It's even worse if we're inflicted with terminal illnesses and costs of medication could be in thousands every month.

    ReplyDelete
  24. Minum kopi sambil belajar ekonomi. hurm...

    ReplyDelete
  25. Cerita kedai kopi.cerita ekonomi ghupenyer

    ReplyDelete
  26. sama la ngan kengkawan lain.. first time dgr pasal kopitiam ekonomi.
    setakat harini cara saya menabung selain dari simpan duit dalam tabung seramik ayam jantan, saya buat autodebit dari akaun. sonang tu bai! tak yah nak ke bank @ pos ofs, tak yah nak on9 banking. kang tangguh2 menyimpan ada hrpn TERshopping bahagian yg nak disimpan tuh! hihihi!!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails