January 27, 2010

Kunci Kejayaan


Kunci Kejayaan

Pernahkah anda mendengar pepatah ini Kalau tidak dipecahkan ruyung,manakan dapat sagunya?Ataupun ayat ini 'Bukan Senang nak Senang,bukan Susah nak Susah' dan juga ''Rezeki tidak akan datang bergolek'.

Maafkan kiranya entry kali ini agak panjang.Saya mahu relate kan tajuk Kunci Kejayaan ini dengan satu kisah peribadi saya .

Tersebutlah kisah,di zaman dulu kala,tinggal seekor sang kancil dengan kura-kura.Kura-kura ini teringin sangat nak makan pucuk ubi .Sang Kancil kesian melihat kura-kura dan....Dushh....tersasul pula .Begini ceritanya.


Bersukan menyihatkan badan

Pesta rumah sukan acara olahraga semakin hampir.Aku mewakili rumahku (rumah kuning) untuk acara 1500m,800m dan 4X400 m. Si Farid (bukan) nama sebenar turut menyertai acara yang sama.Di Sekolah teknik,pertandingan diadakan mengikut tingkatan iaitu form 4 dan juga form 5.Di pendekkan cerita, acara yang aku sertai,semuanya aku kalah dan satu pingat pun aku tidak dapat.Si Farid pula memenangi semua pingat emas yang dipertandingkan dan dia memenangi Anugerah Atlet Lelaki Terbaik Form 4 .

Setahun berlalu.Pesta sukan diadakan lagi.Kali ini aku mengambil acara yang sama cuma aku turut menyertai acara 5000m. Namun sebelum pertandingan,aku disindir oleh Farid :

Farid :Hai,ada hati lagi nak bertanding?Tak serik2 lagi ke?Dahla,bagila orang yang lebih layak bertanding.Buat malu je la kalau kalah.
Aku : Takpe,rezeki ayam nampak di kaki,rezeki aku mungkin nampak di kaki juga kali ini(hey,main lumba lari,mestilah kaki mesti kuat kan)

Acara pertama dipertandingkan iaitu acara 1500M.Semangatku semakin berkobar-kobar apabila teruk aku dikutuk si Farid beberapa minggu sebelum pertandingan itu.Aku meneruskan langkah dan larianku dengan Farid semakin sekata namun entah di mana datangnya kekuatanku ,aku berjaya memotong Farid di 100m terakhir dan pingat emas pertama menjadi milikku dan pingat perak menjadi milik Farid.Acara-acara yang lain iaitu 5000m dan 4X400 m aku mendapat emas lagi dan Farid mendapat perak (Farid tidak bertanding 5000m).

Acara terakhir yang aku masuki iaitu 800m dan sekiranya aku menang acara itu,aku bakal bergelar Olahragawan Sekolah.Begitu bersemangat aku berlari dan Farid kali ini betul-betul mahukan pingat emas pertamanya.Malulah dia ,yerlah,last year di Atlet terbaik.Kugagahkan larian,kugagahkan semangat, dan di penghujung 5m terakhir Si Farid merebahkan badannya dan dia dikira sampai dulu.Pingat emas menjadi miliknya,dan pingat perak menjadi milikku.Aku tidak bergelar Olahragawan Sekolah kerana ada orang lain yang memenangi 3 pingat emas, dan 2 pingat perak (Aku 3 emas, dan satu perak).Dia memenangi acara 100m,200m,400m dan pingat perak 4X100m dan 4X400m.Tahniah buatnya.

Pengalaman mematangkan kehidupan.Apa yang ingin ku katakan kunci kejayaan' berdasarkan pengalamanku baik di bidang pelajaran, sukan, cinta, kerjaya dan sebagainya dan juga ''Moral Of the Story" adalah :

1)Jangan Mudah Putus Asa.Kecewa sekali bukan bermakna kita akan terus tumbang.Bangkitlah dari kekalahan dan perbaiki diri untuk kejayaan.

2)Jangan perkecilkan kebolehan orang lain.Jangan perasan kita ni bagus dan jangan pula kita perasan atau perlekehkan orang lain.Di dunia blog misalnya,yang di atas, tidak semestinya akan sentiasa berada di atas,yang di bawah ,tidak semestinya akan terus berada di bawah.

3)Kalau tidak mencuba kerana takutkan kegagalan, bagaimana kita akan tahu kemampuan kita.Misalnya Blogging Contest, Hampir Semua Contest Nuffnang aku sertai dan banyak yang aku tidak menang.Namun,itu bukannya penghalang untuk terus mencuba.

4)Usaha tangga Kejayaan.Siapa sangka blog picisan ku mampu mencecah 2,000+ hits kan?

5)Pedulikanlah apa orang nak kata dan caci kita.Ambil yang jernih,buang yang keruh.Bila nak berjaya,semakin ramai yang akan cuba jatuhkan kita.Tengok Cik Epal, semakin orang kutuk dia semakin meletup blog dia kan?

Last but not least,pesanan daripada bakal tunang BeautifulNara (Agak2,yang mana ye Bang Nara akan pilih?) :



Yang Mana Satu,Pilihan Kalbu?

P/s : Kejayaan menanti sesiapa yang mengejar dan berusaha untuk mendapatkannya.Apa pula pandangan anda,what is the Key for Success?

26 comments:

  1. usaha tangga kejayaan... :)
    Skrg si Farid gi mana?

    ReplyDelete
  2. ya..aku setuju pengalaman mematangkan kita. Pengalaman memberi impak yang besar dalam hidup. Sekali terkena pd diri, terus sentap tak kira la pengalaman pahit atau manis...

    ReplyDelete
  3. btol tu bro..tuah ayam nampka di kaki, tuah manusia tak siapa yg tao..syabas bro;-)

    ReplyDelete
  4. memang betul sangat.. dalam hidup jangan jadikan kekecewaan, kegagalan untuk kita mencuba lagi..... jangan patah semangat...... yang buat bulb lampu dulu pun dah berapa banyak dia gagal tapi akhirnya berjaya....

    Nak Khawin Awal Ke???

    Berapa Duit Dalam Poket Anda???

    ReplyDelete
  5. tul3...jgn pk apa yang org cakap...kite punye blog kite punye suke...

    ReplyDelete
  6. Hahaha..kesian si NAZ asyik kena jerrr..apa2 post lu memang memberangsangkan

    ReplyDelete
  7. yup betul.
    jangan sekali sekala berputus asa terutamanya dalam bab blogging nie.
    kita tak tau bila kejayaan tue akan datang. so keep on blogging.

    P.S: DD tue makin lama makin cun plak eden tengok

    ReplyDelete
  8. kalau cepat mengalah, takkan ke mana. kesilapan yang wujud perlu diperbaiki. kalau dibiarkan je, melarat la jadinya.


    tapi saya bab blogging ni masih merangkak lagi. hehe


    :) semoga kita semua berjaya... amin...

    ReplyDelete
  9. aku sokong. Big clap untuk brother kita ni. dan kunci utama. jangan segan2, terjah saja selagi jasad dikandung badan. setakat event nuffnang, jgn malu2, jom ramai terjah. baru meriah!!!

    ReplyDelete
  10. tk pernah masok mne2 acara sukan sejak skowla rendah lagi.. hehe.. tpernah merasakn kejayaan dkat situ..

    ape2 pown, kalau gagal skali bkn bmkna gagal slame2 yea.. anggap la ia sbgai pengajaran..

    *mencecet saje ney.. hehe..

    ReplyDelete
  11. cayalh..
    semangat yang macam ni kita nak kan !!

    ReplyDelete
  12. thanx utk entry ni..
    kejayaan tu ada..
    cume kite je tentukan..
    nak x nak?

    usaha ke x?
    hehe

    ReplyDelete
  13. betul...yakin diri... jatuh sekali bermakna permulaan satu kejayaan...

    ReplyDelete
  14. my key of success, i learn from my failure!!!

    lin muhamad last post..#NOW EVERYONE CAN COOK..no more excuse k!

    ReplyDelete
  15. cikti rase,,key to success.,

    mula2 brtulkan niat,,lps tu berusaha ntuk dpt yg kita nak,.sprti yg kita niat awal2 dlu

    ReplyDelete
  16. bertambah semangat bila aku baca entry ko .. WINK !

    ReplyDelete
  17. kkdg tu sesuatu kegagalan merupakan titik permulaan utk sesuatu kejayaan....
    and jgn lupa, nawaitu harus bersih!

    ReplyDelete
  18. hmmm...pngalamn mmg mngajar kita jd manusia yg lebih bjaya...jd pengalaman adalah satu ilmu yg tidak dpt dijual beli kn GTO..

    ReplyDelete
  19. bro...setuju sgt.utk berjaya kite tak boleh putus asa dan terus berusaha...andai gagal....lekas2 bangun kembali....

    ReplyDelete
  20. dimanakah farid sekarang nii hehehe
    saya suka betul yang ni :: jangan perlekehkan kebolehan org lain..betul tu..kita tak leh sombong dengan apa yang kita ada.

    ReplyDelete
  21. yup..setuju..cerita yg menarik...

    ReplyDelete
  22. betul tu..jgn mudah putus asa :) ...power la dah msk 2k++

    ReplyDelete
  23. Makin galak sy menjadi pelawat blog ni. nice entri.. =)

    ReplyDelete
  24. ooo ni ler blogger yg glemer tu...klik2 milo hehe

    ReplyDelete
  25. salam..betul..betul..betul...akak pun peduli aper org nak kata...janji akak happy masa buat N3...peduli apo den..

    ReplyDelete
  26. manusia diluar tu ramai yang suka mengutuk bila nampak kepincangan kita, tapi bila kita sudah berada diatas..pandai pulak nak "berkawan" semula. lumrah dunia :)

    for me, buatlah apa saja untuk diri kita selagi ianya tidak menyalahi tuntutan agama kite, usaha lah sehabis daya. rezeki ada di mana-mana

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails