January 28, 2011

Adakah Pemikiran Si Manja Saling Berhubung(Connected Tots) ?

Anak adalah satu Anugerah yang tidak ternilai. Hidup ini lebih indah dan bermakna dengan kehadirannya. Sebagai seorang bapa/ketua keluarga , antara faktor yang perlu dititikberatkan dalam membesarkan anak-anak adalah Masa depannya. 

Sudah semestinya setiap ibu/bapa mahukan anak-anak yang sihat, cergas dan pandai. Jadi, perkembangan mental dan fizikal anak perlu dititikberatkan terutamanya dalam perkembangan otaknya(brain development) ke arah yang lebih positif. 

Terbaca satu artikel yang agak menarik yang bertajuk " Does Your Child's Brain Grow Steadily" .Antara yang menarik untuk dikongsikan di sini adalah "Anak-anak dilahirkan dengan 100 billion sel-sel otak yang menanti untuk dihubungkan. Bagi membolehkan anak-anak belajar, sel otak perlu dihubungkan terlebih dahulu.  Lebih banyak sel otak berhubung, lebih cepat pembelajaran berlaku dan lebih meningkat kemampuan kognitif atau kepintaran seseorang bayi itu. Yup, melentur buluh biarlah dari rebungnya, dan dari kecil inilah kita melatih/membantu perkembangan otak anak-anak supaya mereka lebih pintar dan dapat berfikir dengan lebih positif.


Adakah Beruang Kutub makan Penguin?


TV Commercial yang berbentuk pembelajaran menunjukkan Contoh "Adakah Pemikiran Si Manja Saling berHubung (Connected Tots), kisah Beruang Kutub dan Penguin. Apabila otak Si Manja berhubung, mereka lebih mudah untuk mencari jawapan dan menghubungkan sesuatu perkara.Saya terjumpa video ini apabila saya cuba mencari video di Youtube berkenaan perkembangan pemikiran anak-anak.


Berkongsi pengalaman, Alisya kini berumur 1 tahun setengah. Satu hari ketika makan di Port Dickson, kami minum air kelapa muda. Air kelapa dah habis dan dia nampak ada isi kelapa. Dari pemerhatian tindak tanduk ibu bapa,dia tahu dia kena menggunakan sudu untuk mengorek isi kelapa. Di sini pemikirannya telah berhubung. Belajar dari persekitaran especially dari tindak tanduk ibu bapa.


Bapanya seorang part time blogger s she always see me with my laptop doing my writing. We never teach her to use laptop or netbook, namun bila diberikan netbook or laptop, Alisya menekan-nekan keyboard dan seakan-akan meniru menaip.Samalah juga, dia belajar  memakaikan kasutnya, belajar mencantumkan puzzle dan belajar menggunakan permainan yang baru.  Pemikiran anak-anak akan saling berhubung apabila ianya diransang,dilatih dan diberikan pemakanan yang meransang perkembangan otaknya.

Saya banyak membaca artikel berkenaan pemakanan anak-anak, pengalaman yang diceritakan dari rakan-rakan yang lebih berpengalaman, menghadiri ceramah keibubapaan, dan pelbagai lagi.


Salah satu agen nutrisi dalam pemakanan bayi yang boleh mempercepatkan hubungan antara sel adalah sesuatu yang mengandungi Gangliosida (GA).  Gangliosida terdapat dengan banyaknya di dalam susu ibu, oleh itu secara amnya, anak-anak yang diberi minum susu ibu dikatakan membesar dengan lebih bijak . Selain dari itu, Gangliosida juga terdapat pada Susu Lembu.


Pemikiran Si Manja/Bayi yang saling berhubung adalah penting dalam pembelajaran yang lebih cepat. Justeru itu selain daripada menjaga emosinya, pemakanannya perlu dititikberatkan nya. Hey, We Are What We Eat rite?

Pemikiran Bayi yang saling berhubung bukan setakat "Smart Kid" tetapi Si Manja yang boleh dan mengaplikasikan apa yang dipelajari ke situasi yang sebenar. Action is Better than word, itulah sebaiknya. Mengajar anak-anak untuk bukannya menjadi Ulat Buku tetapi seorang anak yang boleh berdikari dan bijak berfikir dalam situasi yang memerlukan " Thinking Outside the Box" .


Tepuk dada, tanya selera. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Sebagai seorang ibu/bapa , kitalah yang bakal mencorakkan masa depannya. Perlengkapkan diri dan pelajari untuk masa depan anak-anak yang lebih cemerlang. 

Pemikiran Si Manja Saling berhubung itulah sebaiknya
Pemakanan dititikberatkan, meransang pembelajaran si Manja
Gangliosida , saya belajar dan baru tahu juga
Bagaimana pula dengan anda?

P/s : Pentingke Pemakanan anak dijaga dan diberikan Nutrien yang terbaik dalam membesarkan anak-anak? Apa kata anda?

58 comments:

  1. setuju dengan artikel ni. kanak-kanak atau budak kecik mesti akan tengok apa yang kita buat lepas tu dia akan ikut :)

    ReplyDelete
  2. Memang penting bro.. walaupun aku belum ada anak lagi.. tapi pemikiran anak dan pembesaran anak ni memang dipengaruhi oleh jenis pemakanan..

    Kalau kita bagi makanan yg sihat insyaallah anak tu pon sihat.. tak begitu bro..

    ReplyDelete
  3. thank for sharing the info....boleh jadi panduan masa ada anak nanti...tapi tak tau bilalah..hehehe


    New entry: Yea! Dapat hadiah!

    ReplyDelete
  4. Klu xde iklan/info pasal beruang kutub xmkn penguin mesti saya xtau yg sekor kat kutub utara..sekor kt kutub selatan..kn minum susu tu jugak ke sy ni?hehehhehe

    ReplyDelete
  5. betul tu ! Org kata, kanak2 tahun 2000 mempunyai IQ yg tinggi, mungkin disebabkan persekitaran or pemakanan.
    Menurut kajian guru saya (yg belum dpt PHD lg) hehe, melalui observation la kan, kalau kanak2 or remaja terluka, cepat je sembuh. tp semakin meningkat usia, lambat lambat dan lambat. Ini kerana sel2 kulit semakin xaktif untuk menggantikan kulit baru. Mungkin juga mekanisme die semakin lembab. ahaakk.. tp rujuk lah pd yg pakar. takut tersalah kongsi ilmu.. :)

    ReplyDelete
  6. post entry yang very informatif... tapi apasal aku rasa macam advertorial.... ;-p... anyway aku memang setuju ngan statement KITA ADALAH APA YANG KITA MAKAN...

    ReplyDelete
  7. slalu dgr dalam iklan susu...tp tak penah pulak amik port sampai nak google search...kalau dah ade depan mata cam ni baca jekla..

    ReplyDelete
  8. setuju dgn ayat "we are what we eat"...
    so jagalah pemakanan kita & anak2...

    ReplyDelete
  9. saya pon belom ada anak lagi..tapi saya setuju ngan artikel ni....pemakanan tu sangat penting tuk tumbesaran anak-anak...labih bagus kalau dijaga pemakanan mereka masa dalam perut lagi....

    ReplyDelete
  10. #Miza Yusof:yup,pengaruh ibu bapa memang kuat..skangni suka sangat alisya mengajuk mama dia..mama menyapu dia menyapu juga,mama jemur baju dia pi jemur baju juga,mama tidurkan dia,bsk nya dia buat gaya itu juga dekat teddy bear nya...

    ReplyDelete
  11. #myvitrd :setuju..makanan antara faktor yang penting dititikberatkan bagi anak-anak..mak mertua saya banyak ajar kami pasal pemakanan anak2..dia banyak belajar dari rakan ofismatenya yang chinese....mana yang baik,elokla diikuti kan ?

    ReplyDelete
  12. #zahidah dihaz :sama2..takpe,blog ini akan terus wujud..later on bolehla refer2 lagi...

    ReplyDelete
  13. #cerita-gadis-ini:hik3..me too.. kena subscribe discovery channel..anyway,susu pun memang bagus untuk orang dewasa..high in calcium dan byk nutrisi yang penting...

    ReplyDelete
  14. #suffer8zine:siapa yang aktif bro?

    ReplyDelete
  15. #Fasha ;DD :thanks for sharing it..yup, pemakanan antara faktor nya juga selain dari persekitaran...healthy food will lead to better brain connection...sebabtu kalau kita perhatikan orang yang bijak pandai, mereka pandai jaga pemakanan mereka..

    ReplyDelete
  16. # hazman aka species1980:yup,we are what we eat...Bro makan apa arini?bila mau blanje?hik3..

    ReplyDelete
  17. #Nafisa81 :hik3,sometimes kita sebagai ibu bapa kena ambil sikap proaktif untuk masa depan anak-anak..membaca buku,search internet, dan pelbagai lagi...The smarter we are, the smarter we can teach our kids rite?

    ReplyDelete
  18. #rasp:setuju..saya pun kena jaga pemakanan juga..bila lifestyle dan sibuk,kadang2 pemakanan pun tidak seimbang..I should do it too...

    ReplyDelete
  19. tersangat la penting... kerana dari pemakanan la otak anak2 berkembang... didik anak2 dengan memberikan makanan yang seimbang dari kecil... jauhkan anak2 dari makanan "fastfood", "junk food", minuman berkarbonat dll...

    *tq for info..

    ReplyDelete
  20. Betul tu eyriqazz... kalau nak dapatkan anak soleh dan solehah.. semua berpunca dari sumber makanan yang diberikan kepada anak2.. kalau punca rezeki tu salah.. tu yang ramai anak-anak jadi nakal..

    So sebelum menyalahkan orang lain kenapa anak2 nakal.. fikir2kan sumber makanan dari mana yang kita bagi dekat anak2 kita..

    Semua mempengaruhi perlakuan anak2 kita..

    P/S : sory bro.. aku kalau mengomen ni memang susah nak berenti taip sebenarnya.. hik2

    ReplyDelete
  21. anak2 sekarang makin bijak..x sabar nak dapat anak bijak mcm ni....

    ReplyDelete
  22. waa sib baek alisya tak tiru bapa dia taip gosip Jejai ngn Pasah Senda ekkk hihhi budak2 nie memang cepat terpengaruh dengan persekitaran di sekelilingnya dan orang yang paling rapat dengannya. Itu akan jadi contoh untuk mudah dia tiru. Sebab tue Allah swt dah kata; anak2 ibarat kain putih, orang tuanya laa akan mencorakkan warnanya. Jika mak ayah wujud persekitaran yang baik maka pemikiran anak2 akan berhubung la dengan perkara2 yang baik...

    ReplyDelete
  23. "You are what you eat" and "you are what you think"

    Memangdangkan ibu bapa adalah orang terdekat secara langsungnya anak-anak akan mudah ikut segala perbuatan atau tingkah laku ibu bapanya. Anak-anak gemar mencuba benda baru. Macam Bro Eyriqazz bagitau. Alisya ikut mamanya pi jemur baju dan tidurkan teddy bear (macam dalam video Alisya menari tu). Haa, adakan Alisya tepuk-tepuk bontot teddy bear atas meja. hehehe :)

    Pada pendapat Miza, yes! Faktor pemakanan sangat penting dan perlu dijaga dalam membesarkan anak-anak. Kalau tak, tak adalah orang berkempen secara besar-besaran tentang kebaikkan susu ibu dan kepentingan menyusukan anak-anak dengan susu ibu. Betul tak ? Salah satu sebabnya pemakanan juga mempengaruhi pemikiran kanak-kanak (buktinya boleh rujuk artikel diatasdan perilaku Alisya seperti dinyatakan).

    Nutrien yang penting untuk anak-anak. Tak kan nak pi sumbat jeruk (makanan berasid) pulak kan. Maunya anak-anak tu masam je.

    Justeru sebab tu dalam Islam pun ada berkata jangan bagi ahli keluarga makan dari sumber yang haram (maaf kalau tersalah fakta) sebab akan mempengaruhi perilaku seseorang tersebut.

    *Panjang pulak komen ni -.-

    ReplyDelete
  24. #azieda razak:setuju..sometimes kami pun kasi junk food bila dia nangis2..tapi cuba elakkan sebaik mungkin.in term of susu, kami cuba berikan susu yang terbaik yang disyorkan oleh doktor/rakan2...

    ReplyDelete
  25. #SURIA AMANDA ;yup..sometimes macam tak terfikir benda yang kita rasa mereka mampu buat, di usia itu mereka sudah mampu melakukannya...

    ReplyDelete
  26. #Kaseh NazLieza:yup..byk faktornya kan?makanan pun salah satu...

    ReplyDelete
  27. #far_east:setuju sangat..sebagai ibu dan bapa,kita kena mainkan peranan kita yang terbaik...

    ReplyDelete
  28. #Miza Yusof :setuju miza?ohh,miza dah tonton video ni?hik3...mungkin di entry akan datang dipublishkan di blog ini...

    Wah,miza ni dah layak kahwin n jadi ibu..byk informasi dah tahu...

    ReplyDelete
  29. pemakanan anak dan persekitaran memainkan peranan penting dalam membentuk pertumbuhan dan minda anak2..

    tiba2 terbagi komen yg skema plak..haha!

    ReplyDelete
  30. kita sebagai ibu bapa memang sentiasa nak berikan yang terbaik untuk anak-anak kita kan.

    ReplyDelete
  31. beshhnya dpt job advertorial ni

    interesting write-up!!

    can't agree more--mcm me & adik beradik, my mom sgt aik berat psl pemakanan sejak weolls kecik..protein sgt penting sbb utk otak kan--masa kecik2 weolls suka mkn telur+ayam heheh selain lauk2 lainlah bila mkn nasi :)

    Alhamdulillah, me & my siblings grow up healthily, with smart brain, successful in career, credit to my mom and late dad!!

    ReplyDelete
  32. wahh..wardina kekasih lamaaa..

    ReplyDelete
  33. #makdara TERdiva:hands up...u r rite on that...wah,pandai MDT

    ReplyDelete
  34. #e.l.i.s.s.m.i.e:setuju..setiap mak dan ayah mahukan yang terbaik utk anak2

    ReplyDelete
  35. #Mama Zharfan :yup,mama zharfan antara contoh terbaik..sambung belajar oversea buat phd..not everyone can achieve what u achieve...

    ReplyDelete
  36. # Eyriqazz:

    Aah dah tengok. Comel je Alisya masa menari tu. hehehe :)

    Erk -.- kahwin ? Baru 21 ni. Belum layak lagi bro. Nak study dulu. Tahu sikit-sikit je. banyak lagi yang perlu dibaca. hehehe :)

    ReplyDelete
  37. salam kenal...

    baru tau pasal gangliosida ni...baguih baguih...

    ReplyDelete
  38. jadi tak Alisya tulis cerita psl Fasha tu? hehe..comel jerk!

    ReplyDelete
  39. salam...


    ala...semua comel ni....baby dengan mama dengan papa sama sama kiut =)

    ReplyDelete
  40. #Miza Yusof :hik3,thanks..21 tahun..muda lagi,takper2 belajar dulu apa yang patut..

    ReplyDelete
  41. #Sham :yup,gangliosida bagus untuk perkembangan otak bayi

    ReplyDelete
  42. #Nia :hik3..tak jadi..mama dia amik lappy...thanks nia..

    ReplyDelete
  43. #sissyira:thanks..papanya pun cute juga?hik3..

    ReplyDelete
  44. 'Mengajar anak-anak untuk bukannya menjadi Ulat Buku'

    saya suka ayat ni

    ilmu dari buku perlu disertakan dengan pengalaman sendiri

    ReplyDelete
  45. penting sgt2..lbh2 lg utk knk2.bak kata pepatah, u are what u eat...

    ReplyDelete
  46. GOOD,MAYBE ONE DAY SHE WILL GROW UP AND BECOME ONE OF TOP BLOGGER LIKE REDMUMMY..HUHU..OR MAYBE LIKE HER OWN FATHER DIE OR BEN ASHAARI..HEHE

    ReplyDelete
  47. ye, pemakanan memang penting dalam memastikan pembesaran kanak-kanak.. gizi pemakanan yang seimbang akan meningkatkan daya ketahanan dan membekalkan nutrien yang lengkap untuk kanak-kanak membesar dengan sihat dan cerdas.. selain tu, kanak-kanak perlu diransang, dilatih dan dibawa meneroka alam persekitarannya supaya mereka lebih cepat menguasai kemahiran psikomotor mahupun kognitif..

    Jom skodeng :HeartBeat.my Memang Masyukk

    ReplyDelete
  48. Biasanya baby girl lebih cepat matang drp baby boy. *(^_^)*. Pemakanan memanglah sgt penting..

    ReplyDelete
  49. #tehr :setuju..book smart vs street smart..combinekan keduanya..voila...smarter kids...

    ReplyDelete
  50. #skyjuice:yup,pemakanan memang penting...especially sejak kecil lagi...

    ReplyDelete
  51. #pneumedic:hik3..cita2 saya biarlah dia menjadi doktor gigi, guru or apa2 pekerjaan yang diminatinya...

    ReplyDelete
  52. #cikpuanhady:yup..setuju 100% with u...kalau mahukan anak yang bijak, ibu bapapun kenalah bijak mendidik anak2 dan memberi makanan yang terbaikk

    ReplyDelete
  53. #Adzriel AB :yup,we are what we eat...

    ReplyDelete
  54. Assalam,

    Sangat baik perkongsian artikel ini. Anak2 dari rahim ibu malah bermula sejak dari nawaitu nikah kawin kedua ibubapanya,kasih suci, cinta sejati, makan minum halal yg diberi dgn kasih sayang insyaallah berkat , berjaya anak2. Malah boleh diwarisi ke anak cucu seterusnya. Elakkan junk food. Banyakkan nutricious food.

    ReplyDelete
  55. #mamawana : As Salam..setuju dengan komen mamawana..kadang2 terlepas juga especially on junk food tu...thanks again for the comment..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails