April 8, 2011

RTM Antara Fantasi dan Realiti

Nota: Entri ini menggunakan a mix of language between Bahasa Malaysia dan juga English supaya kita sama-sama dapat meningkatkan English Education kita… - peminat Usop Wilcha-
Lihat gambar tv berikut;
Apa yang anda fikirkan bila terpandang gambar tersebut?

1. Usang , 2. Lama , 3. Unreliable
4. Irrelevant ,5. Should be put on display in a museum ,6. Bahan koleksi pengumpul barang-barang antik yang terdiri daripada segelintir rakyat Malaysia

Secara jujurnya, ada ke mana-mana rumah/warung yang masih menggunakan tv seperti dalam gambar tersebut?

Sedangkan warung Pak Jabit pun guna LCD screen tv.


Apa kena mengena tv antic di atas dengan RTM?

The same analogy can be used on RTM; old outdated medium.



Untuk memahami berapa lama dan usangnya RTM, rujuk kepada ringkasan peristiwa di bawah (for a complete history on RTM, you may click here: Sejarah RTM)

If it’s too much info for you to read at the link I gave you, here’s a summary. The history on the establishment of RTM has started from the year 1921 by A.L. Birch. Basically, RTM was established as a medium to spread information to the masses.

In year 1942, it was taken over by Japanese army to spread propaganda.

In year 1943, British came back and took over the station again.

Walaupun penubuhan RTM telah bermula sekian lama, RTM tetap akan kekal sebagai salah satu stesen televisyen di Malaysia atas sebab yang kita semua maklum, yakni; kalau RTM ditutup, bangunan Angkasapuri tu nak wat apa? Tempat Hantu Kak Limah bertandang? Eee, simpang…



Here’s my personal view on RTM. But before that, I need to inform you that I have not watched tv (that’s right, tv, not just RTM) for more than a year now. Tempoh paling lama saya tonton tv pun tak lebih dari 5 minit.

So what can you make up from what I just told you?

Ini membuktikan seseorang manusia masih boleh hidup tanpa menonton tv (tapi internet masih diperlukan. Tiadanya internet lebih dari setengah hari boleh mengakibatkan sawan)


RTM dan saya


Saya membesar dengan RTM; saluran 1 dan 2.

Antara rancangan-rancangan nostalgia yang saya tonton dulu adalah;


1. Akantare (Drama alih suara Jepun) 2. Maskmen 3. Tomatoman
4. Jackie and Her Bush Baby In Savannah 5. Wildcat (Drama alih suara Sepanyol) 6. Usop Sontorian 7. Along   8. Power Rangers

Dalam banyak-banyak rancangan RTM, yang paling mengimbau kenangan adalah Berita Jam 10. Waktu kecil, pukul 10 adalah waktu tidur saya. Dalam situasi mamai, mendengar suara Farid Ismet Ulam Raja, eh… ehhh… ehhhh… tersasul, Farid Ismeth Emir berkumandang ke udara bagaikan membuai daku ke alam barzakh mimpi.

Sebagaimana saya ingat penampilan dan gaya penyampaian berita beliau 20 tahun lalu, begitu jugalah beliau pada hari ini. Awet muda gitu;


Untuk seseorang manusia kekal terampil seperti 20 tahun lalu adalah sesuatu perkara yang baik.

Now let me rephrase the statement that I just made about Farid;

Sebagaimana saya ingat penampilan dan gaya penyampaian berita beliau RTM 20 tahun lalu, begitu jugalah beliau RTM pada hari ini. Langsung tak berubah.

I know it’s harsh, tapi saya tak lihat apa-apa perubahan positif pada RTM. Berbagai-bagai usaha telah dilaksanakan untuk menambahbaik mutu penyiaran dan penyampaian, but they are all the same to me. I’m saying this based on the comparison to other tv stations.

Dari segi mutu penyiaran, penyampaian, penampilan dan lain-lain aspek, RTM tenggelam kalau diletakkan sebelah stesen tv Nasional yang lain.

Saya orang muda (anyone was born after the 80’s stay forever young. Those who were born before that but think you are still young, then you need to like this entry to prove it :), and eventhough RTM was once the tv station that I was loyal to (mainly because back then there was not many options) but sekarang memang saya rasa tak ada apa-apa yang boleh membuatkan saya tonton RTM.

Adakah rakyat Malaysia, terutama sekali golongan muda menerima baik RTM?

Untuk menjawab persoalan di atas, sila click link di bawah dan anda boleh baca sendiri di wall post RTM di facebook untuk tengok sendiri sama rakyat Malaysia menerima RTM atau tidak. Saya tak akan memaparkan screenshot wall tersebut di sini kerana blog ini tidak menyokong cacian dan makian.


(Ctrl + Click to open in new tab)


Kritik boleh, tapi haruslah dengan berhemah. Belajar mengkritik dengan berhemah di sini : sandwich.

Cadangan untuk penonton RTM


Sebelum saya kemukakan cadangan untuk RTM, walaupun di atas saya ada menyatakan yang saya tak akan memaparkan screenshot wall RTM di sini, but I feel there’s one comment that I need to share with all readers, terutama sekali mereka yang tidak suka dengan RTM untuk renungan kita bersama.

This is a comment from the page admin;


Now consider this.



Soalan : Apa yang membuat RTM tak relevan?
Jawapan : Stesen tv yang lama dan tua, tiada pembaharuan

Soalan : Kenapa tiada pembaharuan di RTM?
Jawapan : Kebanyakan orang yang bekerja dengan RTM adalah golongan tua yang tak dapat menerima benda baru

Kita semua tahu yang kebanyakan orang yang bekerja di RTM adalah golongan tua. This is what you need to consider before you condemn RTM on their facebook wall;

Mereka yang bekerja di RTM adalah berpangkat ayah dan datuk. How would you feel if people say those nasty words to your father or grandpa?

Contohilah si Husin dalam Hantu Kak Limah Balik Rumah yang masih menghormati dan berbudi bahasa dengan Pak Jabit walaupun Pak Jabit seringkali menengking beliau.

Kita semua ada perasaan. RTM terikat dengan suatu kuasa yang besar (tak perlu penjelasan) dan mereka yang bekerja dengan RTM hanya sekadar menjalankan tanggungjawab mereka. They do what they have to do just to make a living; you would do the same if you were in their shoes.

So again, as a reminder, belajar untuk mengkritik dengan berhemah di sini : sandwich

Cadangan saya untuk RTM menarik lebih ramai penonton

Sukan
Rata-rata komen di wall post facebook RTM mahukan menyiarkan laporan sukan, terutama sekali perlawanan bola sepak Liga Malaysia.Sekarang sokongan dan harapan terhadap arena sukan tanah air makin meningkat, bukan sahaja untuk bola sepak, tapi juga squash, badminton dan lumba basikal.Sebagai stesen televisyen nasional menjanjikan yang terunggul kepada penonton, siarkan Liga Malaysia dan laporan-laporan sukan negara.


Information
Ramai orang yang menolak informasi berita yang disiarkan di RTM kerana terlalu ketara akan sikap berat sebelah dan pilih kasih yang diamalkan. Kenapa laporan untuk satu pilhak digambarkan sebagai syurga,satu pihak lagi sebagai neraka, sedangkan dua-dua lebih kurang sama?

Trust me when I say many Malaysians, especially the young generation reject *you know what* and chose to support *you know what* not because of the ideology, but because of the bias reporting in the news.

Laporan berita RTM (dan stesen televisyen lain) haruslah lebih telus dan jujur. Tak salah kalau menyokong sesebuah *majlis (cari perkataan sinonim) tetapi janganlah menghentam *majlis (cari perkataan sinonim) yang lain.

Laporkan inspirasi dan aspirasi pihak yang disokong, tentang pelan pembangunan Malaysia yang dirancang pihak tersebut, akan cara-cara yang dilaksanakan pihak berikut untuk menangani kenaikan harga barang, tapi tak perlu laporkan tentang tandas kotor di rumah pihak yang tak disokong.

Penampilan
We have to be realistic. There’s no way RTM can be no 1 in term of entertainment. One of the most important aspects in entertainment is appealing appearance. Just look at RTM header from their website. It looks like the person who designed it was using MS paint.


Saya bukanlah nak kata saya nier handal bab design mendesign nier, tapi kalau RTM menganjurkan mini design contest kepada pelajar sekolah, university and college, RTM can get a much better design.

Dan design untuk RTM tak perlulah menjadi bombastic, super fantastic, tapi haruslah nampak kemas dan teratur. Simple but neat, then RTM can look more professional and presentable.


Dokumentari

Salah satu matlamat penubuhan asal RTM yang pada awal-awalnya dikenali sebagai Malayan Wireless Association adalah untuk menyebarkan maklumat. Malangnya pada tahun 1942, tentera Jepun telah mengambil alih stesen tersebut dan menggunakannya untuk menyebarkan propaganda.

Walaupun pada 1943 British telah kembali mengambil alih stesen tersebut semula, malangnya sampai sekarang tujuan Jepun mengambil alih stesen tersebut tak berubah, RTM masih digunakan untuk menyebarkan propaganda, hanya sekarang wataknya sahaja yang dah berubah.

Untuk memastikan RTM dapat menarik kembali minat penonton, RTM kena kembali kepada tujuan penubuhannya, iaitu sebagai medium penyebaran maklumat.

Tambah rancangan informasi berbentuk dokumentari berkaitan:
1. Alam Sekitar  2. Kesihatan   3. Ekonomi  4. Perniagaan  5. Pertanian 
 6. Saham  7. Hartanah  8. Islam  9. Kehidupan  10. Dan lain-lain


Kesimpulan
Sebagai kesimpulan, sama ada saya fikir RTM masih relevant atau tidak, tak penting kerana saya tak tengok tv pun. So to find out if RTM is still relevant or not, let the readers decide for yourselves.

Klik sini untuk menjawab soalan sama ada RTM masih relevan atau tidak : RTM; relevan?

P/s: Masih ingat lagi apa yang saya kata pasal orang muda. Kalau dah lupa, itu adalah salah satu orang yang mula lanjut usia. Hehehe…

Tentang Penulis : Abuya Hayat seorang penulis muda yang berbakat dan mampu melontarkan pandangan dengan begitu berkesan di dalam Bahasa Melayu or BI. Dengan tagline, Slamberlah Why So Serious? menceriakan lagi blognya. Terjahi blognya untuk melihat perkongsian menarik .

P/s/s: Apa pula pandangan anda tentang RTM?

21 comments:

  1. ini sponsored post kan, kalau tak mesti pendek2 jer.

    SP or not SP, aku sgt agree part 'terikat dgn kuasa besar' mmg xleh buat apa. to those yg tak mau tgk then korang tgk laa channel lain. tak payah nak bising2 mcm iklan nuffnang tak keluar.

    nak tgk tv lain pegi laa tengok, rtm takder rugi.

    on a +ve note, drama rtm memang byk yg bagus. those yg minat drama la

    ReplyDelete
  2. entri ni paling bagus..selain mengkritik, ada cadangan juga..suka lah baca.. First tertarik nak baca, sebab gambar tv kotak lama tu..hahaha kat rumah mak ayah saya kat kg ada lagi..tapi dah masuk stor.. Tapi apa-apa pun, cadangan atau story u pasal RTM tu ada benarnya.Tapi yg pasal pekerjanya dah tua tuu sebab kan Staf kerajaan sebab tu lah..nak kena tunggu pencen dulu..Cuma tang pengacara je skang ni dah ada muka baru skit. Tapi dah nampak naik la dari dulu.. :)

    Jom baca ni: Rawat penyakit dengan belimbing buluh..

    ReplyDelete
  3. Nicely written bro eyriqazz.absolutely agree with this. RTM perlukan pembaharuan jika nak setanding dengan stesen stesen tv yang lain.

    ReplyDelete
  4. dah agak dari awal baca ini bukan eyriq yg tulis..hehe!

    hebat cara tulisan & pemikiran beliau..dan saya setuju sgt2 dengan buah fikiran dan pandangan beliau tentang RTM

    seperti saya sendiri, tengok TV2 sebab cerita cina pukul 6-7, mostly tumpuan teralih pada tv3..kadang2 terpikir jugak kesian RTM ni orang dah lupakan tapi nak buat macamane, dorang yg bekerja tu semua kena ikut cakap ORANG BESAR ..so, sendiri mau ingatlah..

    diharapkan pihak RTM berbuat sesuatu untuk meningkatkan mutu penyiaran dorang bukan semata2 dengan hiburan tapi berita2 yg disiarkan.. :)

    sori eyriq kalau panjang lebar komen ni.. :P

    ReplyDelete
  5. kita serupa, lama dah tak tengok tv...kalau tengok pun astro 391/393, tu je...hehehehe



    New Entry: Eklusif | Temubual Usop Welca dan Hot.fm

    ReplyDelete
  6. heheh komen pendek rtm, "sampai hati encik menghina kami" :P

    Terkini : Gunting Dalam Perut Selama 3 Tahun

    ReplyDelete
  7. saya pun jarang menonton tv..
    pd saya RTM ni membawa wadah kerajaan.maka apa yg disampaikan kepada kita adalah berkaitan dgn kerajaan....it's more on information.tapi setuju jg dgn eyriqazz...no need to condemn the other side so much.

    but just try for yourself...lepak2 kat ruang tamu sambil menonton RTM..u rasa lebih relax berbanding saluran lain yg meng'uja'kan.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. ada juga cerita yg menarik di rtm.. bukan semuanya buruk ye :-)

    ReplyDelete
  10. Salam.
    Thanx bro. I have published the entry on my blog as well.
    Sori pasal ade features macam strikethrough yang tak functional at your blog.
    Again, thanx.

    ReplyDelete
  11. penulisan yg bgus oleh pnulis...kelemahan,kbaikan dan pnmbahbaikan..pmikiran rflektif yg bgus..thniah...


    pndgn tntg RTM??? sama dari kecil..yg brubah cuma beberapa bnda kecil...
    p/s : yg pmberita tu,cukup suka bila last2 brita tu..mesti dia ada bgi quotes2

    ReplyDelete
  12. nice post bro!
    klu boleh, hantar je surat ke surat khabar...biar satu malaysia baca pandangan bro nih! :)
    adakah sbb RTM tu kerajaan so, dia org x mau langsung ambil langkah inisiatif menaikkan mutu dan kualiti siaran???sighhhhh~

    ReplyDelete
  13. nice post. tahniah abuya hayat. menarik entry beliau :)

    ReplyDelete
  14. I komen.. Like.. it's so true.. bukan senang nak terima kebenaran.. tapi itulah hakikat yang terpaksa diterima.. untuk berubah.. diri sendiri harus bersedia menerima perubahan.. ambil positif.. buang negatif.. ^____^

    ReplyDelete
  15. Dalam sebulan mungkin sekali atau 2 kali saya akan tengok rancangan RTM.. sedihkan bila korang dengar.. jawapannya.. RTM perlu ada pembaharuan yang boleh menarik penonton untuk mengikuti rancangan mereka.. kebanyakkan rancangan untuk golongan sasaran orang2 lama.. jiwa muda takda dalam RTM.. so banyak benda RTM kena perbaiki untuk menarik lebih ramai pemnonton muda

    ReplyDelete
  16. bagi aku RTM ok . Drama RTM lagi banyak dari TV3 kalau nak dibanding . Pelakon RTM semua reti berlakon berbanding pelakon yang kat drama tv3 tu .

    Tapi yang paling best - dia punya program macam agrotek , dengan tunjuk pedalaman sabah sarawak .

    Kalau yang sukan tu dah lari jauh , dah tak siar .

    ReplyDelete
  17. tv kotak tu..dulu ada kat rumah nenek..hehe

    RTM..mase kecik2 tengok tu just bukak power rangers petang2,doremon dengan drama..berita tak tengok..macam skema..sejak ada TV3 lagi tak bukak RTM.. zaman dah berubah..

    ReplyDelete
  18. walau apa pun kita kata seolah-olahnya macam ada dinding kaca macam iklan minyak wangi mawai tu... akan terblok dan diblok... ayat-ayat cinta kita akan masuk balik dalam lubang telinga sendiri...

    Gergasi Angkasapuri tetap berdiri di siti dan macam itu... warna pun tak berubah-ubah sejak dari saya dilahirkan.. (60an...)

    ReplyDelete
  19. yup tambah2x kalau event macam malam anugerah -STAGE tue lebih kurang sama jeee.Cuma rasanya rtm je satu-satunya chanel yang berani offer online video streaming SEMUA RANCANGAN TV secara live.... ;-p

    ReplyDelete
  20. owh....rindukan tv lama tu...byk kenangan...

    ReplyDelete
  21. wow! panjang ni post ni. Tiba2 terasa kerdil pula, buat sponsored post eyriqazz pendek je. Hik2..RTM..erm..kat area JB ni banyak TV tak dapat channel TV1 ni, dan orang pun tak kisah kalau tak dapat channel ni. BAgi Sya pula, Sya nak TV1 ni, sebab selalu ada live bola, badminton..hehe..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails