October 7, 2011

Bajet 2012|Harga Rokok naik Lagi?


Hari ini Pembentangan Bajet 2012 akan dibentangkan di Parlimen. Adakah harga rokok akan naik lagi? Semestinya ini yang tidak dinanti-nantikan oleh perokok tegar especially. Terdetik untuk menulis pasal rokok ini apabila membaca komen dari entry saya sebelum ini :


AsyrafFile said...

Aku nak harga rokok di naikkan kerana bapa saya selalu mencuri mancis untuk merokok. Emak saya mencari mancis dan meyebabkan kami tidakdapat makan malam... Sadis

Situasi 2 : Kami sempat menyinggah di rumah Mak Saudara Isteri semalam. Anak lelaki dan 2 orang cucunya tinggal sekali. Seorang cucunya berumur 7 tahun dan seorang lagi 5 tahun. Anak lelaki nya memang perokok tegar. Si cucunya tidak sukakan ayah mereka merokok siap ditampal poster bahaya merokok dan akan dibuang kotak rokok jika mereka menjumpainya. Apakan daya, mungkin penangan rokok terlalu sukar untuk dilepaskan, usaha anak tidak berjaya mencapai objektifnya.

Ummm,to be honest, sayapun mengharapkan agar harga rokok dinaikkan. Kalau boleh tahun ini dinaikkan semaksima mungkin. Why? Of course rokok itu membahayakan kesihatan dan juga orang tersayang. Umm, tak sayang anak bini ke? Kata pepatah, beringat sebelum kena. Dah terkena, sudah terlambat untuk mengubahnya. 
Yup, arwah ayah saya seorang perokok dan kesannya memang mendalam. Both adik lelaki saya pun perokok. Entahla, for me, rokok ini hanyalah kepuasan sementara, deritanya yang lama.
Semoga harga rokok naik di Pembentangan Bajet 2011 tahun ini. Keburukan lebih banyak dari kebaikan....

P/s : Apa kata anda? Patutkah harga rokok dinaikkan sempena bajet 2012 ini?

16 comments:

  1. pada aku bukan saje rokok malah arak pun kena kasi naik jugak....lagipun dua-dua terang2x tak elok untuk kesihatan....

    ReplyDelete
  2. kalo naik pun mereka tetap membeli dan menghisapnye..

    ReplyDelete
  3. malam tadi berhempas pulas wa kat parlimen..tak dengar lak rokok naik

    ReplyDelete
  4. naikkan... hapuskan... selagi tembakau ada.. selagi tu rokok ada...

    ReplyDelete
  5. memg patut..rokok ni sgt bahaya bukan utk diri tapi org sekeliling..

    ReplyDelete
  6. kdg2 kita terlepas pandang..lagi naik harga rokok, lagi rakyat menderita..bukan dari segi penyakit tapi dari segi sosial & ekonomi rumahtangga.

    mereka(lelaki) sggp berhabis tuk kepentingan rokok tp bukan utk perbelanjaan dapur..so, isteri yg kena kuar belanja lebih..haishhh!

    **ada lelaki lebih rela tak makan dari keputusan rokok

    ReplyDelete
  7. kalo harga rokok naik pun... same jerr... c perokok2 tegar tetap beli gak...

    ReplyDelete
  8. Patuttttt!!
    Patuttttt!!
    Patuttttt!!

    Ingatlah orang tersayang :)

    jangan maraaaa aaaaa ;-)

    ReplyDelete
  9. Patut.. tapi walau harga macam mana sekali pon mahal kalau perokok tu dah tegar memang beli juga.. pembekal rokok yang kena dikenakan pengharaman jualan dimalaysia.. Tapi boleh ke dekat malaysia nak haramkan Penjualan Rokok?

    ReplyDelete
  10. dah namanya perokok tegar.. niak pun hisap jugak..silap2 pegi beli rokok seludup..lagi teruk...

    ReplyDelete
  11. setuju!! biar laling ku sob.. sob...

    ReplyDelete
  12. at last x naik jugak cukai rokok. tengok tahun depan pulak.

    ReplyDelete
  13. rokok???ibarat sumber utama dimalaysia,,kalau diharamkan sekali pun..si penyeludup masih ramai..so mcm mane??

    ReplyDelete
  14. rokok ibarat sumber utama..terlalu ramai perokok di malaysia??how can do it for settle this problems??same je beb???perokok sanggup buat apa saja untuk dapatkan rokok??walaupun mahal??ada yang sanggup lakukan jenayah untuk dapatkan sebatang rokok ot sekotak rokok???

    ReplyDelete
  15. senang je....naikkan harga rokok rm100 sekotak...rokok seludup diharamkan seperti dadah..x terasa harga rokok naik sikit2..

    ReplyDelete
  16. aku pun perokok gak dulu..17tahun aku merokok, skrg dh 2 thun lebih berhenti merokok.. berenti terus tanpa ubat.. yg penting hati yg xnk, smngt nk lawan perasaan ketagih kena kuat.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails