February 16, 2012

Video dan Informasi Berkenaan Gula Tambahan dalam Susu Tepung


Besarkan Cabaran Membesarkan Anak?. Yup, easy said than done, bukan mudah untuk membesarkan anak-anak. Dengan pengaruh media massa sekarang ini, lebih mudah kita terpengaruh dengan informasi yang kurang tepat especially berkenaan nutrisi dan pemakanan. Yup, saya masih nak bercerita tentang Gula tambahan di dalam susu tepung kanak-kanak.



Anak Sihat dan Ceria, Hati Ibubapa dan Nenek/Atok Gembira

Rasanya, menonton video dari pakar pemakanan kanak-kanak @ Prof. Peter Davies lebih meyakinkan. Teruja untuk surf pasal  video sebegini bagi meyakinkan diri sendiri akan betulke wujudnya gula tambahan di dalam susu tepung kanak-kanak . Let's watch :

Video 1 : http://www.youtube.com/watch?v=dZG6WX9YBPo (with Malay Subtitle)


Antara Informasi Penting ( If u are unable to watch the video due do Internet Connection slow etc)  :

Question : Memandangkan kanak-kanak memerlukan gula dan karbohidrat sebagai sumber tenaga keseluruhan, mengapa pengambilan gula berlebihan dalam diet kanak-kanak menjadi perkara yang dikhuatiri?

Answer ( Prof. Peter Davies) : Sebenarnya, ianya satu mitos yang kanak-kanak memerlukan tenaga tambahan yang sangat besar untuk tumbesaran.Dalam masa bayiya , itu ialah kes di mana sehingga umur setahun, satu pertiga semua tenaga itu digunakan untuk tumbesaran.


Tetapi apabila bayi mencecah 12 bulan, keperluan ini jatuh dengan ketara kepada kira-kira 1-2 peratus daripada pengambilan tenaga. Jadi, anak-anak tidak sebenarnya perlu satu jumlah tenaga sangat besar untuk berkembang dengan sempurna. Akibat jika tenaga tambahan dalam bentuk gula yang ditambah dimakan oleh seorang kanak-kanak, adalah tenaga tambahan dan lemak badan berlebihan boleh menyumbang ke arah kegemukan dan obesiti”.

Kanak-kanak tidak sebenarnya memerlukan tenaga yang banyak untuk membesar secara normal dan sihat. Jika tenaga tambahan diambil dalam bentuk gula diambil oleh kanak-kanak, terdapat kemungkinan bahawa kalori tambahan akan digunakan untuk membentuk lemak berlebihan dan ini boleh menyebabkan kegemukan dan berat badan berlebihan. Dari segi kalori, gula tetap gula.




Antara Informasi penting :

Question : Adakah terdapat sebarang cadangan antarabangsa bagi pengambilan gula yang sewajarnya bagi kanak-kanak?

Answer : Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengesyorkan bahawa kita harus memastikan pengambilan gula tambahan kurang dari 10% daripada jumlah tenaga kita. Jadi untuk seseorang bayi berusia 2-3 tahun (seperti Alisya) keperluan tenaga diperlukan sekitar 1,500kcal sehari, tidak banyak kalori boleh diperuntukkan bagi gula tambahan.

Kata-Kata dari pakar lebih meyakinkan kan? Antara fakta penting tentang gula tambahan pada susu tepung membesar kanak-kanak :

  • Banyak susu tepung membesar kanak-kanak di Malaysia mengandungi kandungan gula tambahan yang berlebihan yang tidak diperlukan untuk nutrisi pembesaran anak-anak.
  • Semaklah label. Antara ingredient yang termasuk dalam gula tambahan adalah sucrose, corn syrup solids, glucose syrup. Selain itu, Semak di label "Karbohidrat untuk setiap hidangan" . Kandungan normal adalah 11-12g
  • Gula berlebihan boleh memberikan kesan yang tidak bagus untuk kesihatan kanak-kanak dan meninggikan risiko penyakit seperti kencing manis, obesiti, jantung dan pelbagai lagi.
  • Semakla dengan teliti pada susu tepung membesar kanak-kanak yang claim tiada gula tambahan pada bahan utama di label seperti "No added sucrose" or "sucrose free". Ianya mungkin dilabelkan dengan nama yang lain untuk gula tambahan ini. 
  • Setakat ini, hanya Anmum Essential yang menepati standard 'tanpa gula tambahan" untuk susu tepung membesar anak-anak.
Berkongsi informasi dari Kementerian Kesihatan "7 Langkah Bijak Kurangkan Gula"



Di Dalam Iklan Kementerian Kesihatan Malaysia di atas, antara informasinya adalah :

1) Gula tambahan mempunyai banyak nama antaranya corn syrups solids, sucrose, dan glucose syrup solids. Jadi berhati-hati apabila terjumpa dengan produk susu tepung kanak-kanak yang redeem "no added sucrose" atau 'sucrose free" . I.e. seperti yang di claim di produk Mamil Gold dan Enfa Mamil,S26. Sucrose free tidak bermakna tiada gula, mungkin ada nama lain yang digunakan untuk bahagian gula tambahan itu.

2) Bacalah label dan semak ingredient list, jika nama-nama gula itu berada di antara tempat terawal ingredient itu, itu adalah indikasi yang boleh dijadikan kayu pengukur kandungan gula dalam susu tepung kanak-kanak itu.

3) Carilah makanan dan minuman yang dilabelkan "no added sugar" atau kurang gula.



Tepuk dada, tanya selera...Belum terlewat untuk bertindak..Kata pepatah ,mencegah lebih baik dari mengubati, Sesal Dahulu Pendapatan, Sesal kemudian tiada gunanya .



That’s one of the reason kami mengambil keputusan  menukar susu tepung Alisya kepada :

34 comments:

  1. comelny alisha.............

    membesarkan anak mmg mncabar,kerana itu anak merupakan anugerah teridah dari Allah...

    kurangkan manis dlm makanan bro,tambahkan manis dlm senyuman..baru leh pikat rozita che wan..hahaha XD

    ReplyDelete
  2. bagusnya entry ni..so much info...hmmm so more buah-buahan untuk Damia lepas ni? huhu..but Damia lurvessss fruits !!!

    ReplyDelete
  3. Alolo comelnye mia sara Oppss alisha.. sudah tuka lah..hehehe ;)

    ReplyDelete
  4. anak2 kakyong dah tak minum susu tepung.. kopak poket nak beli susu segar..

    tp memang harus ambil berat pemakanan anak2 dlm tempoh mbesar ni..

    ReplyDelete
  5. takde anak lagi.hehehe..nak ade anak camne,kalau kawen pon blom lagi kan.

    gambar naik jongkang-jongket tu,bukan ke kat nilai 3??

    ReplyDelete
  6. anak anak saya memang minum anmum..mujur anmum ni tak de gula tambahan...lega den

    ReplyDelete
  7. kalu dapat bg freshmilk lg bagus. sbb mana2 susu tepung pun tetap sama nilai cara pembuatan dan hasilnya. cuma manis tak manis. (anak bongsu saya cukup susah nak terima freshmilk jenis plain). freshmilk coklat/perisa lain kemain plak.
    W'ever, breastmilk is the best (utk anak2 kecik bwh 2 thn)

    ReplyDelete
  8. harap2 anak2 dapat membesar dengan bijak. susu pun memainkan peranan jugak.anak bijak, ibu gembira :p

    ReplyDelete
  9. gula penting ye dlm pembesaran anak-anak tapi jgn pula terlebih gula nanti akan obes plak...hehe...

    ReplyDelete
  10. #ecadwinkyasha:pikat rozita che wan, nampak gaya terbang la pinggan

    ReplyDelete
  11. #th3b0r3dsha:eh,tak salah makan buah-buahan dari makan makanan jajan dan makanan ringan yang tak patut.tapi kuantiti nya pun kena la jaga juga..

    ReplyDelete
  12. #Cik Nurul :kemana tumpahnya kuah kalau tak kenasi kan? wink,wink..

    ReplyDelete
  13. #kakyong :yup,kata pepatah melentur buluh biarla dari rebungnya...

    ReplyDelete
  14. #aReLaN :good luck bro..tak kahwin pun tak salah belajar ilmu kekeluargaan..Yup, kat nilai 3

    ReplyDelete
  15. #thenunu :Alhamdulillah, setiap ibubapa mesti mahukan yang terbaik untuk anak2 kan?

    ReplyDelete
  16. #Mummy's Luv & Life ~ Airis-Arissa :manis tak manis..kandungan gula lebih, tiada gula tambahan..tepuk dada, buatla pilihan yang terbaik, tak gitu kan?

    ReplyDelete
  17. #e.l.i.s.s.m.i.e:ehh, si bapa jangan di lupa juga...vending machine tiada coin tak keluar juga air tin nya kan? hik4

    ReplyDelete
  18. #mayangsayang:sama2..yang elok bagusla dikongsi-kongsi kan?

    ReplyDelete
  19. Kadang-kadang gula dalam susu bayi ni hampir menyamai gula yang diperlukan oleh golongan dewasa. Sememangnya pihak syarikat susu bayi ini lebih mementingkan marketing dan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kesan buruk terhadap pengguna. Lebih-lebih lagi untuk jangka masa panjang bayi tersebut. Gunalah Susu Tepung Anmum yang dijamin kadar gula yang disyorkan oleh pakar.

    ReplyDelete
  20. Mendidik anak2 zaman sekarang memang sangat mencabar.

    Kesabaran adalah paling penting.

    Sifat anak2 ni,adalah 'peribadi' ibubapa sendiri.

    Macam mana ibubapa mendidik mereka,begitulah jadinya.

    Senantiasa tunjukkan yang baik2 di depan anak.Anak2 ni,deria mata ( melihat )lebih cepat dapat.

    Akhlak ibubapa juga boleh mempengaruhi anak2.

    ReplyDelete
  21. peranan ibubapa penting dalam memastikan anak-anak mendapat khasiat makanan yang terbaik. Pantauan dan kawalan pemakanan anak-anak adalah langkah yang bijak dan harus diambil serius oleh ibubapa.

    kerajaan juga haruslah aktif mempromosi kempen pemakanan seimbang dan memberikan informasi kepada rakyat.

    bertindak sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  22. mcm mana utk anak yg aktif. mcm anak sy aktif semacam. skg hisap susu dugro. tp mmg bersetuju yg gula ni perlu dikurangkan.

    ReplyDelete
  23. ada gak terpikir untuk tukar susu my daughter to anmum, maybe after 2 years kot...now saya beri friso gold and dia dah serasi dengan tu. but don't forget that susu ibu adalah susu terbaik utk dia....dan untuk daddy juga (notty daddy), bleh jimat duit daddy and for sure my child will be always healthy all the time. Wassalam

    ReplyDelete
  24. Saya meman particular bab pengambilan gula oleh anak2 sbb saya pernah terbaca bahawa pengambilan gula berlebihan boleh menyebabkan kanak2 tersebut menjadi hyperaktif. So ibubapa jangan belikan sesuatu untuk anak2 tanpa mengambil kira kandungan gula di dalamnya..

    ReplyDelete
  25. Kalo tak silap gua, banyak gula jadi hyperaktiflah anak nanti. So kena seimbangkan agar tak terlampau aktif..

    ReplyDelete
  26. rasanya ramai ibu bapa yang terlepas pandang untuk membaca label dan kandungan dalam susu tepung anak-anak. Kebanyakannya membeli susu tepung mengikut jenama yang glamour, yang selalu terpapar diiklan-iklan tv. Populariti sesuatu jenama itu lebih banyak dipengaruhi oleh publisiti yang dilakukan. Isi kandungan dah jatuh ke tempat yang bawah dalam faktor yang dititik beratkan ketika membeli.

    ReplyDelete
  27. salam bro...

    Bila baca tulisan berkenaan 'besarkan cabaran membesarkan anak' dalam entri nie, apa yg saya fahami cabaran itu bukan saja dari segi persekitaran media massa yang sentiasa mempengaruhi minda kanak2 tapi juga cabaran dari sudut kesihatan iaitu dari segi pemakanan...

    kalau dulu, kanak2 setakat minum susu biasa2 jer alhamdulillah tak ada sebarang masalah kesihatan.

    tapi sekarang nie dengan kehadiran bermacam2 produk susu, maka semakin bertambahlah risiko pemakanan. risiko tue seperti yang bro jelaskan dlm entri inilah --> kehadiran gula tambahan dalam susu tepung.

    tanpa kita sedar, hanya dengan meminum susu boleh memberi masalah kesihatan kepada kanak2 seperti kegemukan, obesiti dan masalah gigi.

    sebab tue la nie dalam tv giat menceritakan pasal masalah gula tambahan dalam susu tepung. yup, apa yg saya perhatikan hanya anmum saja yang tiada gula tambahan sementelah seperti yang bro cakap produk lain walaupun tulis no added sugar tapi masih terkandung gula dalam nama lain.

    dan saya yakin ramai ibubapa di luar sana yang sedar akan masalah ini cuma disebabkan harga anmum agak mahal maka mereka masih menyediakan susu biasa untuk anak. yup pasti org akan kata, apalah sangat harga yg mahal demi kesihatan anak tapi bagi yg berpendapatan rendah pasti tiada pilihan melainkan membiarkan sahaja produk selain anmum diminum anak sendiri. jadi saya rasa selain giat promosi no added sugar, anmum perlu ambil langkah menurunkan sedikit harga susu anmum.

    apa2pun susu ibu tetap yang terbaik buat anak kerna mempunyai kandungan lemak, gula, air dan protin yang sempurna untuk tumbesaran bayi.

    ReplyDelete
  28. Good info. ;)

    Apa2 pon susu ibu adalah susu yang terbaik. hehe

    Sisa Racun Perosak dalam susu ibu.

    ReplyDelete
  29. bestnye dpt ayah yg prihatin kan alisya?hehehe....tp betul la kata iela susu ibu tetap terbaik~

    ReplyDelete
  30. memang betul, sebagai ibu bapa, kadang2 kita terlepas pandang isu gula dalam susu tepung, samada kurang mendapat informasi ataupun terpengaruh dengan iklan yang banyak menampilkan kelebihan tetapi menyembunyikan kekurangan sesuatu produk..

    namun, itu bukan alasan untuk kita tidak mengambil tindakan sekarang. dengan adanya video sebegini dan penerangan yang jelas dari pakar mengenai keburukan gula tambahan, sepatutnya kita sebagai ibu bapa yang mementingkan pembesaran kanak-kanak, memastikan setiap pemakanan yang diambil oleh anak kita, terutamanya susu tepung tidak mengandungi gula tambahan.

    syabas buat anmum kerani menghasilkan susu tepung tanpa gula tambahan dan diharap pengeluar susu2 tepung yang lain mengikut jejak langkah sebegini bagi memastikan generasi akan datang membesar dengan sihat, kuat, cergas dan cerdas..

    ReplyDelete
  31. #Rozuan Ismail : mungkin juga...rakyat malaysia sukakan yang manis2...pernah belajar di UK...Milo malaysia je yang rasanya manis dan boleh diratah terus...

    #Cik RoSs :setuju...ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan?

    #azelyusoff:yup...can't agree more..myself pun kena ubah lifestyle dan cari masa untuk lebih aktif bersukan dan makan dengan lebih sihat...

    #Adzuliza:Alhamdulillah, Alisya sejak bertukar ke Anmum ni still aktif, tapi nampak dah berkurang laa sedikit..Makin pandai mengajukan soalan yang memeningkan pun ade..hik3

    ReplyDelete
  32. #Alams Legacy:Alisya pun 2 tahun lebih baru bertukar ke Anmum,..before this susu soya dan susu xx.... Now, Alhamdulillah, sejak bertukar ni, nampak perubahan positif..

    #Zuraida Rahim:yup..setuju part tu..kadang2 ada juga yang terlepas i.e. aiskrim etc..tapi mana part yang boleh control,di control..plus,anak2 pun nak juga kadang2 merasa makanan kegemarannya kan? balancekan ia...

    #JAI :setuju juga...more gula-->More energy...

    #Sya Isya :setuju..macam isteri..katanya ,kalau tak bagus kenapa produk susu sebelum ni selalu kuar tv? Kenapa lagi mahal? tak semestinya, lagi mahal itu lagi bagus....

    #misz_eyza:setuju dengan pandangan eyza...bernas...To tell the truth,walaupun anmum mungkin lebih mahal dari sesetengah susu yang lain, namun satu botolnya juga menggunakan jumlah yang lebih kecil...so, overall, memang menjimatkan...

    #iela :yup,susu ibu sudah semestinya yang terbaik..but sometimes tak semua ibu mampu keluarkan susu yang mencukupi sehingga umur anak 2 tahun...

    #eiz : hik3..setiap ibubapa sudah pasti mahukan yang terbaik untuk anak2 kan? yup, Susu ibu semestinya terbaik...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails