May 21, 2012

Nasi Lemak ala Terengganu


Apakah perbezaan Nasi Lemak ala Terengganu ini? Pandai, spot on. Lauknya yang agak berbeza dan agak sukar didapati di KL. Berlaukkan Ikan Aya @ Ikan Tongkol yang kebiasaannya untuk lauk Nasi Dagang. Terbaik dan memang sedap. Lebih sedap dari berlaukkan Ikan Bilis, telur goreng mahupun telur rebus.

Isteri pun boleh habiskan 2 bungkus. Kalau balik Terengganu memang tak sah kalau tak merasa Nasi Lemak ini. Alisya pun suka. 

P/s : Jauh perjalanan, perutpun kenyang....Hik3.....

27 comments:

  1. ini feberet ijah jugak ni. dulu masa duk ulang alik kl-dungun sbb kakak belajar dkt sana mesti mkn nasi lemak ikan tongkol ni hehehe.. mmg sedap!

    ReplyDelete
  2. laaok ikn? ermmm xpena cube..adehh bile pose2 cenggini telihat plak nasik lemak cenggitu..meleleyh beb,

    mn ble dpt nsk lmk cenggini disni? eheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...lauk ikan tongkol...sedap

      Kat KL setakat ni tak pernah jumpa lagi...

      Delete
  3. Bro.... biasa la tu kan dah balik kampung mesti selera lebih masakan negeri kan...betul tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bengantung kepada makanan juga bro..hik3

      Delete
  4. sedapnya brooooooooooo.... aduyai lapa2

    ReplyDelete
  5. tak pernah cuba, setakat nasi dagang tu biasalah..

    ReplyDelete
  6. kat opis neh ada macik lrt jual nasi lemak camneh.. hehehe~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ofis katne? nak pi singgahla gerai makcik nasi lemak ni...

      Delete
  7. kat mana beli?? mmg layan nasi lemak tegganu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat area rumah je..Kat pasar marang pun tak silap ada jual

      Delete
  8. memang menarik. ala2 nasik kerabu gitu..hehehe

    ReplyDelete
  9. tak pernah jumpa lagi ni bro

    ReplyDelete
  10. tengok nasi putih je dah sedap..beras siam mari tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah...terror..sayapun tak pandai bezakan beras siam ngan beras biasa

      Delete
  11. lauk ikan tgkol kalau masak pedas mmg sedap

    ReplyDelete
  12. nyum nyum.. sedap nampak!

    ReplyDelete
  13. owh kat area mana ada jual tue? sy pergi terengganu tak jumpa pun org jual nasi lemak huhu...

    ReplyDelete
  14. belum pernah makan nasi lemak dengan ikan tongkol lagi, kat kl takde ke bro...

    ReplyDelete
  15. Memang perasan pun kalau ke Terengganu, Nasi lemak mesti ada ikan tongkol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yiezaa..Ikan tongkol banyak gunanya

      Delete
  16. fuhh lama tak dengar perkataan ikan aya tu hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan aya memang sinonim ngan rakyat terengganu

      Delete
  17. Nasi lemak terengganu memang sedap.. ;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails