June 17, 2012

Betulke Anmum Essential je Tiada Gula Tambahan?


Papa, Betulke Anmum Essential je Susu Tepung Membesar Anak-Anak tanpa Gula Tambahan? Rakan-rakan sayang yang guna jenama lain cakap, ada jenama lain yang turut tiada gula tambahan di dalam susu tersebut.


Yup, antara sebab Utama kami bertukar kepada Susu Anmum Essential untuk Alisya adalah kerana tiada gula tambahan di dalam susu membesar ini. Better safe than sorry kan?. 

Umm, camne nak menjawab soalan Isteri ni? Well, gunakanla Google. Cepat dan pantas. Surfing around, eyriqazz jumpa dua artikel ini yang agak menarik yang membincangkan pasal Isu gula tambahan ini :

-Emma Stirling is an Accredited Practising Dietitian and health writer with over ten years experience writing for major publication-

Saya extractkan sedikit informasi berkenaannya :

"Testing conducted by SUGiRS looking at six different GUMPS from Indonesia and Malaysia revealed a huge range in the GI and GL levels. You see many GUMPS are formulated with added carbohydrate ingredients (up to 25% by weight) such as maltodextrins, glucose syrups, fructose and sucrose. Not only does this increase their energy or kilojoule density, but it also adds to the carbohydrate load on top of the natural lactose content in milk. Compared to cow’s milk with a low GI of 30 many of the GUMPS tested had a relatively high GI and GL, therefore potentially placing a high insulin demand on little bodies. Check out the GI and GL values of the 7 GUMPs tested in GI Update in this issue."



Graph di atas menunjukkan tinjauan bebas dari University of Sdyney yang melihat ke atas (glucose level) dalam pelbagai susu tepung membesar kanak-kanak dengan dengan gula tambahan berbeza tahap yang boleh didapati di Malaysia.

GL ialah ukuran perubahan bagi paras gula dalam aliran darah seorang kanak-kanak setelah meminum satu gelas membesar susu.
– GL yang tinggi bermakna banyak gula tambahan di dalamnya yang menyebabkan kandungan gula di dalam darah meningkat.
– GL yang  rendah bermakna tiada atau kurang gula tambahan, yang mana ianya lebih menyihatkan.

• Hanya satu susu tepung membesar yang mempunyai GL rendah dan mengandungi kadar GL yang lebih kurang sama dengan susu semulajadi.

• Jenama utama lain mempunyai tahap GL yang nyata sekali lebih tinggi,menunjukkan tahap gula tambahan yang tinggi (lihat graf di atas).

Banyak produk susu tepung membesar di Malaysia ini claim yang susu jenama mereka seolah-olah tiada gula tambahan dan mereka melabelkan dengan pelbagai nama seperti "no sucrose" , "reduced sugar". Hakikatnya, ianya tidak benar kerana fokuskan kepada satu added sugar saja iaitu sucrose dan mengabaikan nama lain added sugar seperti glucose syrup solids, corn syrup, dextrin dan maltodextrin. Definisi ini berpandukan kepada difinisi yang sudah 'out of date" ditulis pada tahun 1985. Research dan link di atas mengesahkan perkara ini.

Antara fakta penting tentang gula tambahan pada susu tepung membesar kanak-kanak :
Info 1 : Banyak susu tepung membesar kanak-kanak di Malaysia mengandungi kandungan gula tambahan yang berlebihan yang tidak diperlukan untuk nutrisi pembesaran anak-anak.
Info 2 : Semaklah label. Antara ingredient yang termasuk dalam gula tambahan adalah sucrose, corn syrup solids, glucose syrup. Selain itu, Semak di label "Karbohidrat untuk setiap hidangan" . Kandungan normal adalah 11-12g
Info 3 : Gula berlebihan boleh memberikan kesan yang tidak bagus untuk kesihatan kanak-kanak dan meninggikan risiko penyakit seperti kencing manis, obesiti, jantung dan pelbagai lagi.

Info 4 : Semakla dengan teliti pada susu tepung membesar kanak-kanak yang claim tiada gula tambahan pada bahan utama di label seperti "No added sucrose" or "sucrose free". Ianya mungkin dilabelkan dengan nama yang lain untuk gula tambahan ini. 

Info 5 : Setakat ini, hanya Anmum Essential yang menepati standard 'tanpa gula tambahan" untuk susu tepung membesar anak-anak. For us, Anmum Essentials Tanpa Gula Tambahan Pilihan Kami : Better Late Than Never

18 comments:

  1. memang penting susu yang tidak mempunyai gula yang berlebihan especially untuk kanak2

    ReplyDelete
  2. cute nye alisya tu..

    salam kenal

    http://qasehraihan.blogspot.com/2012/06/seksanya-mesej-guna-henpon-touch-skrin.html

    ReplyDelete
  3. eh bagusnya susu ni ..org macam saya boleh minum tak ? haha

    ReplyDelete
  4. Kenalah beli Anmum essential je lepas ni.

    ReplyDelete
  5. susu ini memang terbaik,biar mahal yang penting dapat menggelakkan dari pelbagai penyakit :)

    ReplyDelete
  6. anak saya minum sustagen perisa vanilla..mmg manis susu tu...nanti kena tukar minum susu anmum essential tanpa gula ni la plk...terima kasih utk info ni..

    ReplyDelete
  7. Anak merupakan harapan ibubapa, untuk membari anak kesihatan yang baik, tak salah andainya meberi mereka makanan yang terbaik. Dengan susu Anmum essential terbukti yang Alisya dapat kesan yang baik dengan meminumnya. Walaupun tanpa gula, Alisya tetap gembira minum susu setiap masa:)

    ReplyDelete
  8. lepas baca entry psl susu anmum yg dulu tu...eca sarankan kat makcik suh tukar dari lactogen ke anmum..so far,anak dia suka minum susu.....

    ReplyDelete
  9. lagi bagus kalau breastfeed kan :) harap2 dpt full breastfeed anak yang kedua, so tak yah pening2 fikir psl susu formula yang belum tentu khasiatnya.

    ReplyDelete
  10. lagi satu..elakkan susu berperisa.. kalau tengok rancangan food revolution jamie oliver dia ada buat test kata gula dalam flavoured milk lagi banyak dari gula dalam soda drink..soo menakutkann..

    alhamdulillah my kid bf sampai umur 2 tahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju...anak makcik di kampung minum susu berperisa coklat..mungkin kandungan gula tinggi dan kerap sangat minum susu tersebut, gigi dah banyak rosak....

      Alhamdulillah,susu ibu semestinya terbaikk...

      Delete
  11. salam...

    sy dah try tukar ke anmum,anak sy tak suka..ada cara tak utk atasinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wati,

      alisya dulu pun sama....rasanya tukar susu ni tak boleh mendadak..kena tukarkan perlahan2..i.e. campurkan current susu yang digunakan dengan new susu... lebihkan ke bahagian yang current susu dan tukar perlahan2...

      yerla, anak2 ni dah rasi memang ambil masa..kalau tukar terus automatik memang kadang2 komplikasi i.e. alisya cirit birit,sembelit...

      tapi,bila dah jumpa doktor dan tukarkan secara perlahan2...ALhamdulillah,now memang takde problem alisya ngan anmum essential....

      Delete
  12. ye betul sangat2..susu yg berperisa paling bahaya. anak sy sulung susu perisa madu, gigi dah hancus depan umur dah 6 tahun. aduiyai. yg second ni ok. yg third masih menyusu badan. sian anak2 kita. susu pasaran bergula. obesiti pun boleh meningkat tau sebab ni.

    ReplyDelete
  13. susu berperisa paling bahaya. rosak gigi, obesiti pun mungkin byk berlaku terhadap anak-anak. kesian. anak sy sulung (masa tu tak de kempen tanpa gula ni) mmg mangsa susu berperisa (madu) gigi belum umur 7 dah ranap. sedih tengok. anak yg kedua ni dah pandaila kami atur susu apa sesuai. yg ketiga masih aktif bfeed. lega...

    ReplyDelete
  14. Salaaam,anak is 3mths old now.Mula2 minum susu Enfa A+,then i tukar ke organic Babynat sbb ada kes in year 2005 now i stop and when back to Enfa A+. Tapi i nak stop sbb of sugar yg tinggi. Anmum Infacare ni lama punya ke for baby 0-6mths?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak saya memang ada guna anmum juga sejak dari 1 bulan lagi..Alhamdulillah, so far ok...

      Delete

Related Posts with Thumbnails