July 20, 2012

Jeles dengan Penggangur Ensem

Bila baca entri Penggangur Ensem in Town, teringat akan artikel ini :

Learn from My Mistake, Si Anak Bunuh Diri kerana tidak menerima rejection dalam bercinta.
Mungkin tiada teman untuk meluahkan rasa, Si Ayah pula Sibuk dengan kerja

Yup, artikel AE dan di atas betul-betul memberikan kesan kepada saya especially bila anak semakin membesar. We spend more time di pejabat dari di rumah .At least 10 jam sehari (average 8pagi-6 petang). Belum campur lagi kalau kena buat overtime n siapkan kerja tergendala kan?

Umm, bestnya kalau dapat Lari dari "Rat Race" dan buat apa yang kita sangat gemari dan spend more quality time with family. Teringat detik semalam tersangat emo dengan Alisya kerana Alisya masih mahu bermain pukul almost 12 malam dan Eyriqazz geram,marah-marah dan tercubit peha Alisya kerana tak sempat nak menulis blog within that time.

Maafkan Papa Alisya. Maafkan Abang Sayang.... Yup, saya memang jealous dengan apa yang dicapai dan keputusan yang dibuat oleh Abang Ensem utk keluar dari Rat Race di samping berjaya membina kerjaya sendiri dan lebih banyak masa bersama keluarga.

28 comments:

  1. Nak buat camne Bro... dah keje almost 10 jam sehari campur atas jalan lagi... Sampai umah dah letih. Anak2 ajak bergurau dah tak larat nak layan.

    Alangkah bagusnya kalu kejaraan buat rules wanita yang sudah mempunyai anak diwajibkan kerja 4-5 jam sehari jer... ok tak? Baru la ibu ada lebih masa dekat rumah melayan anak2 pulak hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe camtu gaji pun kena slash baru adil

      Delete
  2. Saya sedang berusaha untuk mengikuti jejak langkah AE tu..hehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada formula ke nak jadi macam AE Boni? hehe

      Delete
  3. memang happy kalau dapat buat apa yg kita gemari.. ila pun tgh cuba.. and paling best novel ila dah siap & nak hantar kat publisher yg dah berkurun menunggu.. doakan ila tau!! kim salam kat azwa!!

    ReplyDelete
  4. betul tu bro.. mungkin eyriqazz boleh menjadi blogger sepenuh masa?

    ReplyDelete
  5. Serius saya juga mempunyai kebimbangan tidak mempunyai masa kualiti bersama-sama anak dan isteri. Lagi-lagi anak semakin membesar semakin memerlukan pemerhatian lebih dari orang tua nya.

    ReplyDelete
  6. sy sendiri blm ade pengalaman berkerja sepenuh masa dan juga belum mempunyai keluarga iaitu isteri dan anak2... tp, sy kagum dgn mereka yg pandai mengurus masa untuk kerjaya dan keluarga...

    ReplyDelete
  7. Saya sebagai ibu lagilah risau tiada masa yg banyak utk bersama-sama anak. Hasrat dihati memang nak jadi suri rumah sepenuh masa. Tapi bukan buat masa ni kot.

    ReplyDelete
  8. Betui2...mmg byk ms dihabiskzn di opis..nasib baik ur wife is teacher..at least dier leh tgk anak kt school gak satu hr nnt..:-)

    ReplyDelete
  9. susah la nak spend masa dgn anak byk2, tapi pada masa sama nak duit byk gak. kene loose some win some.

    ReplyDelete
  10. Memang betul bro.. kekadang bila fikirkan balik macam tak adil kita membahagikan masa dengan anak & isteri..

    8-10 jam dihabiskan di jalan & dipejabat tak termasuk jem lagi..

    dalam pukul 7 ptg baru dapat jumpa anak lepas ambil dari pengasuh dan tu kalau anak letih confirm jam 10.00 dah tidur.. so hanya 3 jam je dapat luangkan masa dengan anak..

    Dengan isteri pun mungkin 3-5 jam je dapat bersembang dekat rumah selebihnya dihabiskan diopis tak termasuk waktu tidur..

    Alangkah baiknya kalau dapat luangkan masa sepenuhnya dengan family tanpa terikat dengan kerja.. tapi duit dalam akaun sentiasa masuk.. huhu..

    ReplyDelete
  11. Kan...sangaat jeles juge dengan AE..teringin juge...tp dgn bond yg sangaat lame dgn majikan & suke juge keje ni, make lame lagi jugak la baru leh kuar...huhuhu..

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. Bro pun semakin maju. Yang penting berusaha bagaimana untuk maju ye tak?

      Delete
  13. Aku pun bila boleh buat camtu..
    Memang teringin sgt2... luahkan masa bersama family..

    ReplyDelete
  14. setakat ni saya dan suami tak alami masalah ni..
    lagipun saya suri rumah.dan suami pun kerja tak la sampai mengambail masa saya dan anak.alhamdulillah...

    ReplyDelete
  15. jelesnya .. sangat jeles nak jugak ikut jejak AE dan yg lain2 sekurang2 nya banyak masa
    yang lebih berkualiti .....

    ReplyDelete
  16. insyaAllah, 1day kita pon ikut jejak lngkh AE tu bro..w

    ReplyDelete
  17. .. saya juga pnya matlamat serupa - keluar dari rat race, spend lebih banyak masa mendidik anak bermula dari rumah, spend lebih banyak masa dengan insan tersayang. Kekadang kerja yang ada sekarang ini membuat quality time untuk famili jadi semakin kurang sebab makin fokus ke kerja.

    ReplyDelete
  18. get out from rat race!! yeeehaaaaaa

    ReplyDelete
  19. kehidupan sekarang...terlalu banyak kekangan...duit penting untuk menyara keluarga...masa yang sangat singkat untuk lakukan semua perkara...bila sampai satu thap kita akan sedar apa yang sebenarnya begitu bermakna dan penting dalam hidup kita...setelah kita singkirkan segala keegoan dlm diri

    ReplyDelete
  20. InsyaAllah ABg Eyriqazz pun akan jadi macam AE satu ahri nanti.. :)

    ReplyDelete
  21. Itulah kehidupan. Sentiasa perlukan pengorbanan. Itu sebabnya saya pernah tanya dalam entri saya bagaimana bro bahagikan masa dengan famili. itula yang paling perlu dijaga dan banyak dugaannya. Untuk isteri, memang benar boleh buatkan dia faham kenapa kita blogging, tapi anak2? Mereka belum faham untuk appreciate tindakan yang kita buat. Mereka hanya hendakkan tumpuan kita. Tambahan bro dah ada anak kecil, lagilah perlukan masa untuk bantu isteri. Belum lagi kisah cari pasangan lain di tempat kerja sebab lebih banyak masa disana. Ape-ape pun, all the best. Setiap satu masalah dan dugaan pasti akan ada cara penyelesaiannya. Next time definitely akan tegur bro jika berjumpa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks bro for suggestion..yup,that's the sacrifice i have to make..selalu tidur pukul 2am etc tapi i know ianya tidak begitu bagus utk kesihatan...

      Delete
  22. Banyak kelebihannya bila kita keluar dari rate race ni...

    ReplyDelete
  23. Inilah dikatakan salah satu punca gelaja sosial anak-anak.
    Masa ibu bapa dengan anak tiada.

    ReplyDelete
  24. Nothing much I can say. Just plan your life, insyaallah lu boleh beb.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails