Showing posts with label pengajaran. Show all posts
Showing posts with label pengajaran. Show all posts

November 20, 2009

Kisah Seorang Mat Rempit

Sebut sahaja nama Mamat (bukan nama sebenar),seluruh kampung tak berapa kenal dia ni.Yerlah,Mamat hanyalah seorang Mat Rempit kelas bawahan.Jadi,namanya takdelah cukup tersohor seperti rakan-rakannya yang lain seperti Epol, Joki, Kilat dan Mat Trojan.Apapun,kalau dah namapun seorang Mat Rempit,hobi Mamat tak lain dan tak bukan adalah :


Merempitt!!

Walaupun, Mamat hanyalah Mat Rempit kelas bawahan,dia ni memang terror merempit.Setakat gaya wiley,superman, terbang,dan sebagainya adalah kacang baginya.Mamat ni  terpengaruh nak jadi Mat Rempit bila dia tengok citer Flinstone dan terjumpa gambar ni kat internet :


Gaya Rempit Orang Asli

Aduyai,bak kata Abang Bil.Mudah terikut betul la si Mamat ni.Lepas dah aktif merempit hampir 3 tahun,si mamat makin ketagih merempit.Sebab-sebab lain Si Mamat suka merempit adalah :


Boleh tunjuk eksyen dan berlagak pandai!!Susah tu,belajar pun tak berapa pandai,jadi inilah gelanggang Mamat nak tunjukkan kepandaian dan kehebatannya.


Boleh berlumba haram.Nak berlumba secara halal mahal dan susah.Inilah gelanggangnya si Mamat tunjukkan bakat terpendam


Boleh bonceng awek rempit@Bohsia ke sana ke mari.Aduhai,bohsia pun bohsia la bak kata Mamat.Janji ada awekss.

Namun,selepas kemalangan ngeri yang menimpa rakan Mamat ketika berlumba dan rakan-rakannya ditangkap kerana mencuri motosikal,Mamat telah insaf.Dia sudah berubah dan tidak menjadi mat rempit lagi.Bukan itu sahaja,motosikal yang digunakannya untuk merempit turut dia dermakan kepada :


Persatuan Bermotosikal Orang Utan Malaysia

Kini, Mamat sudah mendapat kerja baru.Walaupun gajinya tak seberapa,namun Mamat bersyukur kerana rezeki yang dicarinya rezeki yang halal.Kini mamat terkenal ke seluruh kampung,namun orang-orang kampung tidak lagi memanggilnya Mat Rempit,sekarang Mamat digelar :


Mat Rumput

P/s :Cerita di atas tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.Cerita ini hanyalah berdasarkan imaginasi ku .

November 9, 2009

Zalimnya Suami Itu

Tersentuh dan hampir menitik air mataku bila mendengar cerita dari Isteriku mengenai masalah seorang pelajarnya di sekolah.Bagiku,ianya cukup meninggalkan kesan mendalam ke atasku sebagai seorang suami,bapa,dan ketua keluarga.Marah,sedih,geram,bercampur baur perasaanku.Tapi yang pasti :


Ingin saja aku bertukar jadi Incredible Hulk bila dah marah begini

Rupa-rupanya,anak murid isteriku mempunyai masalah keluarga.Lebih tepat lagi,dia mempunyai seorang bapa yang bermasalah.Bapanya seorang kakitangan kerajaan namun mempunyai perempuan lain di luar.Perempuan tu pula,sudah la muda,awal 20an dan bekerja di 7E seperti kata isteriku.

Perempuan itu juga tahu nombor telefon emaknya dan beberapa kali menghamburkan kata-kata kesat kepada emaknya seperti aku tak takutla dengan kau,yang kau tak pandai jaga suami tu kenapa,dan sebagainya.Berani betul dia,dahlah rampas suami orang,dimaki-makinya pula isteri suami dia.

Si Suami pula satu hal.Panas barang,pengecut dan selalu pukul-pukul isterinya terutamanya apabila isterinya minta duit.Habis,kalau tak minta pada suami nak minta pada siapa lagi?Sudahlah dia Surirumah sepenuh masa.Ketabahan si Isteri ini memang kukagumi,suami sejahat itu dia masih boleh bertahan.

Namun,yang menjadi mangsa adalah anak-anak.Anak murid isteriku itu pelajarannya semakin merosot dan berada di antara kelas tercorot dan selalu sahaja ponteng sekolah.Si Abangnya pula sudah dibuang sekolah kerana menjual handset rakan sendiri.Yang lain-lainnya tak sempat kutanyakan.

Zalim sungguh suami itu.Tidak fikirke dia tentang anak-anak dia?Pengecut dan dayus kurasakan suami seperti itu.Aku memang geram.Walaupun aku akui aku bukanlah suami terbaik,aku cuba untuk memperbaiki diriku kerana aku tak mahu sejarah hitam keluarga terdekatku berulang kembali.

P/s :Wahai si Suami,Insaflah.Fikirkan lah masa depan anak-anak.Jangan nanti anak-anak pun terikut-ikut perangai si Ayah bak kata pepatah ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi?Minta-minta dijauhkan untuk anak-anaknya.

September 18, 2009

Tipah Tertipu


Tipah tertipu di Lebuhraya Pantai Timur      

Semalam bukan main ''excited'' nak balik kampung beraya di kampung.Plan asal nak gerak balik kampung dari rumah lepas berbuka namun selepas rakan sekerja menelefon MTD Sdn Bhd berkaitan kadar percuma tol kami membuat keputusan untuk pulang dlm pukul 1130 malam.

Begini cerita,rakan sekerja kami menelefon MTD Sdn Bhd berkenaan kadar tol percuma tersebut untuk membuat pengesahan adakah kadar itu dikenakan di ''opening point",''exit point" or both.Selepas mendapat pengesahan ,staff disana mengatakan di ''Opening point".Bermakna untuk kes aku,asalkan aku lepas daripada tol karak dlm pukul 12malam-5 pagi dan walaupun exit di Jabor pukul 8 atau 9 pagi aku masih layak mendapat kadar percuma ni.1st opening point,Gombak,lepas tak payah bayar,kedua di Bentong,lepas takyah bayar.

Akupun bawa kete rileksla memandangkan dah lepas opening point di Karak sebelum pukul lima pagi.Bawa kereta pun dlm 90km/j je lah dah singgah beberapa kali di tempat rehat.Dlm pukul 4 pagi,aku dah sampai di tempat rehat Kuantan.Memandangkan aku 1st time drive malam jauh-jauh aku dan isteri amik keputusan untuk bersahur di situ dan berehat sebentar di sana(tidur sekejap etc).Dlm kol 5 baru kitorang gerak dari situ.

Sampai di tol Jabor dlm kol 530 pagi,mmg penuh org.Akupun dah mula pelik,kenapa lama sgt org nak byr tol ni?sorang amik masa dlm 5 minit.Kata free?Sampai je turn aku,mamat tu dengan selamba kata , "RM21 bang".Aku apa lagi,terkejut beruk la..Aku pun explain laa kat dia pasal member aku telefon b4 n etc.Dia kata,dia hanya menurut perintah.Kalau tak puas hati bleh komplen.Aku pun malas nak bertekak dan ramai lagi kereta di belakang akupun byrlah dan minta resit.Dia ngan selamba kata resit takde bang.Aduhh,apahal plak ni?Takkan dah habis?

Aduhai,mmg aku tertipu betoi.Tak puas hati,pagi tu aku telefon lagi MTD dan staff pompuan yg angkat.Katanya kat exit point la.Aku pun ckpla kat dia,knapa staff sbelum ni ckp lain?kalau aku tahu exit point,aku dah gerak balik lepas berbuka.Just kena byr kat tol Gombak dan Bentong camtu.Dia ckp dia akan siasat dan akan telefon aku balik sebelum akhir bulan ni.Tak puas hati betullah aku,lain kali ckplah dan explain betul-betul.Ni tak,kat surat khabar pun ckp untuk perjalanan 12-5pagi namun langsung tak mention exit or opening point tol.Mesti ramai yg teraniaya cam aku rasanya,.Yelah,depan aku ramai yg aku nampak menyumpah seranah dan tak puas hati ngan pegawai tol masa kat exit point di Jabor tol tu.Alahai,nasib-nasib,yg dikejar tak dapat,yang dikendong berciciran.

P/s :Lain kali,kasilah instruction betul-betul skit dan mudah org ramai faham.Jgn jadi seperti membuat sesuatu hanya sekadar ''ajak-ajak ayam'' sahaja.


Related Posts with Thumbnails