March 21, 2010

Taman Monumen | Taman Tamadun Islam ( Part 2 )

Sambungan dari entry, Taman Monumen | Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Terengganu , ini adalah monumen lain yang berada di sini :


Abu Nasr Parsa, Afghanistan

Dibina pada abad ke 17 dalam gaya Timurid. Antara ciri menarik makan berbentuk oktagon ini adalah dua tiang berpusing di hadapannya. Pembinaan makam ini adalah bagi mengabadikan jasa ahli teologi terkemuka, Khwaja Abu Nasr Parsa.

Aleppo Citadel, Syria

Dianggarkan dibina pada abad ke 10 SM di atas sebuah bukit di Syria, kota ini membuktikan kecanggihan teknologi umat Islam pada masa tersebut.

Al-Haram Mosque, Mecca, Saudi Arabia

Masjid ini menempatkan tempat paling suci bagi semua umat Islam, iaitu Kaabah yang bermaksud "tempat tertinggi yang terhormat dan berprestij". Bangunan asal masjid dibina menggunakan batu biru yang terdapat di Lembah Hijjaz.

Great Mosque of Agadez, Niger

Masjid yang diperbuat daripada tanah yang dikeringkan dibina pada abad ke 16 pada zaman kegemilangan Agadez. Ia mempunyai menara berbentuk piramid dengan 13 baris perancah kayu untuk mengukuhkan strukturnya.

Great Mosque of Qairawan, Tunisia

Dibina pada 670 M oleh Uqba ibn Nafi, ia merupakan monumen Islam tertua di Tunisia. Hari ini, setelah dibina semula sebanyak tiga kali, masjid inmi melambangkan kesamarataan di Qairawan.

Great Mosque of Samarra, Iraq

Masjid ini dibina semasa pemerintahan Khalifah Abasiyyah Al-Mutawakkil pada abad ke-9. Berdiri dengan megahnya di dalam bandar tertua di dunia, salah satu keunikannya ialah Menara Berpusing yang terletak di bahagian utara masjid ini.

Kalyan Minaret, Uzbekistan

Menara ini telah dibina pada tahun 1127 M oleh Arslan-Khan. Menara yang diperbuat daripada bata yang dibakar ini merupakan contoh kejuruteraan awam dan rekaan senibina yang sempurna.

Ku Sharif Mosque, Kazan, Russia

Pernah dibiarkan musnah, pembinaan semula masjid ini dijalankan setelah kejatuhan Soviet Union. Ia merupakan sorotan 1,000 tahun sejarah panjang Kazan dan rekabentuknya mengimbas kembali persekitaran bersejarah di zaman Kremlin.

P/s : Jom jalan-jalan di Taman Tamadun Islam. Apa pandangan anda, tempat ini menarik tak untuk disinggahi?

6 comments:

  1. manusia ni bijak bina monumen yg cantik

    ReplyDelete
  2. tak penah sampai kat taman ni lagi...
    tapi masjid kristal dah singgah pun

    ReplyDelete
  3. salam.. tanx dtg belog n komen. hehe ;D
    cantik2.. dan sure sgt2 mg ptot disinggahi..

    ReplyDelete
  4. mmg sgt menarik utk dilawat if pg trg..

    ReplyDelete
  5. Not worth the entry feee.. Been there and dissapointed by the service provided

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails