June 11, 2010

Rancangan Malaysia KeSepuluh/RMK10 | Apa Pandangan Anda?

RMK10
Rancangan Malaysia KeSepuluh/RMK10

Di sini sedikit ringkasan berkenaan Rancangan Malaysia KeSepuluh/RMK10 dan pandangan peribadi saya. Jom, kita berdiskusi bersama-sama :

1) Tumpuan kepada penyediaan prasarana
- Antaranya pelaksanaan projek Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi, embangunan rangkaian pengangkutan multimodal yang lebih luas dan efisien, loji rawatan kumbahan (Sewerage Treatment Plant) yang menggunakan teknologi hijau di Lembah Pantai, Kuala Lumpur dan kemudiannya akan diperluaskan ke seluruh negara (Sumber : Utusan Malaysia )

Pandangan Saya : Inisiatif yang bagus namun prosesnya perlu diperhatikan dengan teliti.Jangan pula seperti Projek PKFZ berulang kembali. Koruptsi ada dimana-mana.

2) Kerajaan akan terus sokong pembangunan SME
- kerajaan telah menyediakan Skim Jaminan Modal Kerja berjumlah RM7 bilion dan Skim Jaminan Penstrukturan Semula Industri berjumlah RM3 bilion.kerajaan sedang mengkaji untuk mempertingkatkan lagi sumber kewangan SME dan Agro Bank supaya ia dapat memberikan perkhidmatan yang efektif kepada para usahawan SME kelaknya nanti. (Sumber : Utusan Malaysia )

Pandangan Saya : Bagus juga, tidakla nanti peminjam-peminjam cari Ah Long kerana susah buat pinjaman untuk perniagaan.

3) Agenda pembangunan negara diberi Penekanan
-  meningkatkan pemilikan ekuiti bumiputera melalui penginstitusian, mempertingkatkan pemilikan hartanah bumiputera, enambah baik program pembangunan kemahiran dan keusahawanan serta pembiayaan melalui pelbagai agensi pembangunan bumiputera, membangunkan guna tenaga profesional bumiputera secara lebih tuntas, dan menubuhkan satu majlis peringkat tertinggi untuk merancang, menyelaras dan memantau pelaksanaan agenda pembangunan bumiputera. (Sumber : Utusan Malaysia )

Pandangan Saya: Apapun Inisiatif yang dilakukan, namun jika mentaliti tidak diubah, especially Kaum Melayu, ianya akan sekadar menjadi angan-angan. Sudah banyak lambakan dan peluang terhidang di depan mata namun dipersiakan dan sesetengahnya hanya menguntungkan segelintir golongan elit Bumiputera yang terus mewah dan kaya.

Ada masa saya tambah lagi, panjang-panjang bosan juga kan?
P/s : Apa pula pandangan anda ? Bagus ke Inisiatif yang dilancarkan untuk RMK10 ?

7 comments:

  1. Harap Apa Yang Di Bincangkan Di perancangan rmk10 Akan Di Jalankan.. Saya Rasa Bagus Jugak Inisiatif Yang Di Buat.. Win-Win Situation... hehehe...

    Update Blog Terbaru - Kes Video Lucah Ariel Peterporn,Luna Maya Dan Cut Tari

    ReplyDelete
  2. pandanganku, korupsi akan tetap membesar bagai johan.

    ReplyDelete
  3. hmmmm, cikgu....

    rmk10, mcm biaser jer kots.... cantik d kertas, pelaksanaan?? hmmmm.....

    ReplyDelete
  4. Perkara di atas kurang saya nak tekan kan...sekarang kerajaan nak kurangkan kadar subsidi...walaupun tak diberitahu subsidi apa, tapi kita perlu terima keputusan kerajaan ni, sebab rakyat terlalu bergantung dan subsidi perlu diberikan kepada yang memerlukan...

    ReplyDelete
  5. tak sempat untuk mentelaah lagi.. apa-apa pun diharap tidak berlaku ketirisan....

    High 5 Town

    ReplyDelete
  6. terutama dalam hal pembanguna sahsiah generasi Malaysia....

    ReplyDelete
  7. semoga semuanya jadi kenyataan ;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails