July 15, 2010

Najis Manusia Sebagai Pelaris Makanan di Kedai Mamak Famous | Memang Melampau dan Kurang AJAR!!!!!!!

Entry dari Carl Samsudin bertajuk Kedai Mamak Terfamous di Wangsa Maju Menggunakan Pelaris Menjijikkan dirujuk. Pelaris yang dimaksudkan adalah Najis manusia. Ye, najis manusia. Naik loya dibuatnya saya. Bolehla baca entry itu untuk lebih lanjut . Cukup tersentuh dan mahu tahu lebih lanjut kerana Wangsa Maju tak jauh dari kediaman dan tempat tinggal saya .

Kedai Mamak dan Rakyat Malaysia (especially Melayu) tidak dapat dipisahkan

Selepas membaca entrynya lebih lanjut beserta komen pembaca, saya mengambil keputusan untuk menghubungi Carl dan menanyakan Kedai manakah yang dimaksudkan. Jawapan yang diberikan Oleh Carl betul-betul memeranjatkan saya kerana kedai itu sememangnya famous dan saya pernah singgah berkali-kali. Adik ipar pun selalu lepak tengok bola di sana.

Tidak mahu terburu-buru membuat keputusan, saya analisa kembali. Adakah Carl berbohong? Ada bukti ke? Tapi bila saya teliti kembali, apa baiknya Carl berbohong?Ditambah pula saya pernah berjumpa dengannya face to face ketika Gatsby Deodorant Street Fair, dan dia bukannya jenis orang yang suka bercakap bohong dan mereka-rekakan cerita.

Ok, Pandangan peribadi. Jika benarlah apa yang diperkatakan, memang sial dan mangkuk ayun la Kedai Mamak yang dimaksudkan itu. Najis manusia sebagai pelaris Makanan? Memang sudah agak keterlaluan. Sebelum ini pernah mendengar kisah seluar dalam sebagai pelaris. Tapi, najis manusia memang terlalu melepasi batas-batas normal kehidupan.

Honestly, beberapa kali saya pernah singgah di sana dan order nasi kandar dan menu-menu yang lain, keesokan harinya saya mesti cirit birit. Siap saya inform isteri , saya memang alahan masakan Mamak dan kalau boleh mahu elakkan makan di kedai mamak . Ingatkan coz kuahnya tak kena dengan perut saya ini. Tapi, bila membaca entry ini, betul-betul memualkan,loya, tak lalu makan dan membuatkan rasa marah membuak-buak. Kurang Ajar dan Sialann!!.

Jadi, berhati-hatilah. Tepuk dada, tanya selera. Mencegah lebih baik dari mengubati. Saya mengambil keputusan untuk mempercayai kisah Carl kerana tempat itu tidakla bersih mana dan saya sendiri pernah cirit birit makan makanan di sana.

Selepas ini, saya akan lebih berhati-hati untuk makan di Kedai Mamak. Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga kan? Takpelah, bagi saya biarlah saya mencegah dari merana di kemudian hari. Buat Carl, terima kasih atas informasi ini. Untuk sesiapa yang mahu tahu nama kedai itu, hubungilah Carl sendiri. Mungkin dia boleh memberikan jawapan. Maaf, saya tidak dapat revealkan kerana saya sendiri tiada bukti dan tidak mahu menuduh di sini.
Terpulang kepada masing-masing untuk mempercayai atau tidak. Saya sekadar berkongsi informasi dari seorang rakan blogger. I trust him and i believe his word.

P/s : Memang betul-betul melampau sekiranya betul-betul berita ini benar.  Pihak berkuasa tidak pernah buat siasatan berkala ke kedai-kedai makan ni? Yang menjadi mangsa pengguna macam kami especially yang both bekerja .

29 comments:

  1. erk. naseb i'm not a big fan of kedai mamak :P

    ReplyDelete
  2. pasai tu sy x ske mkn kt kdai mamak..eee tgok bulu badan mamak pon x sgup weh...tp x sume kdai mamak mcm tu..

    ReplyDelete
  3. restoran mamak memang kotor kat bahagian dapur dia. seelok-eloknya jagalah kebersihan. jgn la sampai guna pelaris mcm tu T___T

    ReplyDelete
  4. jarang ke wangsa maju....makin melampau mereka nieh....

    ReplyDelete
  5. nampaknya seperti di kedai mamak berdekatan carrefour tu jerk.hohoho..jika benar bagai dikata...memang hampeh jugaklah dorang ni.

    memang loya la. tengah membaca pun rasa loya...oh tidak!!

    ReplyDelete
  6. wangsa maju??? alamak..cam semua mamaks wangsa maju dah masuk..uwekk..uweks...

    ReplyDelete
  7. kalau betul memang hampeh la..

    kalau tak betul jadi fitnah pulak kan?

    apapun memang tak suka makan kat kedai mamak..gelllliiiiiiiii

    ReplyDelete
  8. Ahak...koz memang x kan makan dan minum di gerai mamak...macam2 koz dengar...ada sekali tu koz mendapat kabar dari kawan yang pernah berkerja di gerai mamak sebagai pelayan memberi tahu koz kalau ko nak makan beh baik ko g makan kat kedai melayu org tempat lain selain kedai mamak...koz pun pelik la,kenapa pula dia menghalang koz sedangkan dia sendiri kerja di kedai mamak...rupa2nya pegusaha kedai mamak tu setiap malam sebelum tutp dia akan merenjis2 air najis dari kera(sepisis monyet) ke setiap penjuru kedai tersebut...adei.....mmg tekad takkan makan kat mana2 kedai mamak pas tu......

    ReplyDelete
  9. thanks eyriqazz. carl buat pon untuk kesedaran bersama. atleast kedai mamak2 yang lain akan berhati2 dengan apa yang diorang buat. kita boleh bukakan mata masyarakat dengan apa yang kita tulis ini. kesedaran bersama. carl tak mintak pon kita anti-mamak. tapi if pergi kesana kita kene berhati2 la ye... Allahualam.. thanks again.

    ReplyDelete
  10. sebelum ape2..nak muntah dulu..

    uwekkkk~

    hehe.saya dah lama tak makan kat mamak.sbb kes2 macam ni la.restoran mamak ni kebanyakan kotor.hubby mmg tak pernah makan kat gerai mamak.kalau t'singgah pun minum air je.

    ReplyDelete
  11. kalau dah wangsa maju tu semesti NZ.. tul tak?? hmm. situ je la kedai mamak yg femes. revealkan aje klu btul, supaya org lain pun tak termkana benda yg najis ni. nasib baik tak pernah pegi.

    ReplyDelete
  12. fuh nasib baik en eriqass ckp cepat..dok ajak hubby g rasa masakan kat sana..ingat nak g NZ ujung minggu nih 4 the 1st time..tringin nak g sbb dgr nama mcm famous sgt..tp uweeeeekkkk

    ReplyDelete
  13. Nz lah tu. haha. memang pernah dengar cite. siap dulu penah kantoi, owner dia bayar RM2000++, suruh orang tu tutup mulut.

    dunia dunia. ini macam haprak pun ada.

    ReplyDelete
  14. adoi...mcm terang lagi disuluh..NZ la paling pemes kt wangsa maju ni..saya keje kt wangsa maju xjauh dari NZ mmg sy kureng mkn kt mamak..ada satu kisah dkt umah saya kt setiawanga nama kedai tu shah jahan dah ttup tros sebab kes org jumpa taik bukan sekali tapi 2x!
    so kali ke-2 kantoi...dia tros ttp kedai dia..siap bg duit 2k dekat budak yg terjumpa taikdlm kuah kari tu utk suh ttp mlt tp budak tu cite juga kt org

    ReplyDelete
  15. tak lama lagi ada la aduan rakyat datang... :)

    ReplyDelete
  16. apa motif la dorg buat macm ni??ish...sedeh sungguh..

    ReplyDelete
  17. Saya memang dari dulu lagi elak kan makan kat kedai mamak sebab da banyak kali dengar kisah yang *meloyakan pelbagai versi. Hish! Kembang tekak.

    ReplyDelete
  18. saya lebih suka masak sendiri. tapi kalau nk masak nasi kandar mcm tak reti, tapi seumur hidup tak pernah pergi NZ macam komen2 di atas ckp ini kalau betul lah kan HAHAHA ngerii betul membacanyaa

    ReplyDelete
  19. eeeaauuuwww....hampeh tul laaa...
    kalo wangsa maju yg pemes tu nz le...
    dolu slalu gak le ke situ...
    eeeaaauuuwwwww.....tetiba loya tekak nie!

    ReplyDelete
  20. bro...thankz fr the info...mb we shld do something for the sake of our community...pttler bole bk smpi 3 kedai kt wangsa maju tu.....

    ReplyDelete
  21. kite n family mmg elak mkn dkt kedai mamak

    ReplyDelete
  22. omg geli ok. mak saya sungguh pantang makan kat kedai mamak. dia lebih rela masak kat rumah utk family daripada makan dekat luar. sebab kita kena ingat, makanan dari luar susah nak percaya bersih atau tidak. Lagi2 kedai mamak yang banyak cerita sudah kita dengar tentang kebersihan dll.

    ReplyDelete
  23. bukan setakat tu je..di lahad datu sabah ada sebuah kedai mamak tu memasak semula sisa gulai para pelanggan. ada gulai yang lama cuci semula dan masak balik.

    ReplyDelete
  24. adik saya pernah cite kat Nilai, ada satu kedai mamak femes gak arr. Depa uli doh roti guna kaki. itu pun dah rasa nak termuntah bila tau.

    Inikan pulak letak najis..yukkks..kurang ajor betullah kalu berniaga cara kotor camni.

    ReplyDelete
  25. huh
    sy dah lame dgr pasal ni..brtahun sudah dpt emel bgtau pasal najis manusia ditemui dlm mknn !! tp ni 1st time dgr sbg pelaris..mmg shialan..xberkat la rezeki depa tuu...
    dah lame gak laa xteringin nk g kedai mamak.lgpun mahal nk mamp**

    ReplyDelete
  26. giler ah. betul ke NZ wangsa maju tuuu? mmg femes. tp x penah lepak lagi la kat situu.. eeee yarkhhh! kalau betul la... leh bwk kes ni kt polissssssss!

    ReplyDelete
  27. saya penah ade pgalaman dgn kedai mamak dkt ngan area kajang ni..saya g minum n makan ctu dengan kawan yg tggl berhampiran dgn kedai tue n dia slalu mkn kat ctu..sblm masuk da perasan ade yg x kene(lalat byk) tp pelanggan ramai,tu bermakna tahap kebersihan kurang diberi perhatian..just imagine,mop n baldi berisi air kotor diletakkan di tepi meja makan pelanggan..kl la betul bersih,simpan mop n baldi di stor bahagian dapur bukan tempat menyaji makanan.saya bertnya hal ni pada kawan,tp since dia slalu mkn minum disitu,saya lupakan perkara tersebut.akhirnya betul2 nk jadi,saya makan roti nan dan ayam tandoori.baru cubit cket makan..baru perasan ader larva lalat kt ayam tue..uwekkk sy da termkn larva lalt tu...ayam tu telah dmasak n di display dlm bekas kaca tidak bertutup sepenuhnya.saya adukan pekara ni kat restoren tu n marah2 sbb x puas ati.akhirnya,sy tidak perlu membayar makann tu dan trus sy tgglkan kedai mamak tu dgn kadar segera..kawan sy yg slalu mkn ctu jgk malu dgn saya di atas perkara tu kerana introduce kedai tue pada saya yg kononnya selalu makan ctu..tp tak menilai tahap kebersihan kedai mamak tu..sejak tu saya haramkan diri masuk kedai mamak da..kl yg tak tau,mesti belambak pemuda/i yg melepak kedai mamak terutamanya pesta bola..

    ReplyDelete
  28. @ayaa alyy:before this slalu juga singgah kedai mamak..selepas tahu pasal ni,tak berani nak singgah dah any kedai mamak

    @velasrizal :saya pun tak sangka

    @@jura :betul juga.apapun, mencegah lebih baik dari mengubati kan?

    @Nazra~ ;itula...memang melampau betul

    @iva saionji:duit mengaburi mata

    @Cik Norfa:masih teringat2 kenangan sakit perut..meloyakan

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails