October 18, 2010

MySuperkids | Blog To The Next Level

Salam dari Eyriqazz,

Seperti dijanjikan , kali ini eyriqazz ingin menerjah salah seorang Sponsor My Raya Moments Contest. So, terjahan Sponsor pertama adalah MySuperkids | Blog To The Next Level . First of all ,thanks for Sponsoring RM100 for My Raya Moments Contest. Tak lupa juga, thanks for Inviting us (a few month ago) for :

1 SuperKids FAMILY DAY! (Dapat juga Isteri bergambar dengan Maizawati)

Inilah terjahan/review saya (salah silap harap maafi ) :

1) Seorang yang gigih berblogging/menjana pasif Income
- Walaupun bekerja fulltime, Lyna@ pemilik blog MySuperkids begitu gigih berblogging dan buat Income Part time dengan business yang lain iaitu menjual produk online, paid Ads, butik dan sebagainya. Memang saya cukup kagum. Oh, Lyna ni adalah ex-schoolmate wife saya. Berkacamata orangnya peramah dan mudah diajak berbincang.

2) Entry berkisarkan keluarga, isu semasa, pandangan , perbincangan, tips,kewangan,  dan banyak lagi. Isu dikupas dengan menarik, dengan entry dalam bahasa melayu dan juga English.

3) First Impression - Template agak kurang mesra reader -
Umm, saya pernah masuk beberapa kali. Dengan tiga column, nampaknya template blog mysuperkids agak tidak mesra reader, agak peningla juga dengan layoutnya, iklan di sebelah kanan, too many categories , search button yang agak ke bawah, dan banner yang kurang tersusun. Mungkin boleh kemaskan lagi template, jadi reader selesa especially untuk first time reader.

4) Susunan entry agak kelam kabut
- Bagi seorang pembaca blog, susunan entry agak kurang teratur, main entry dan a few of other entry dalam satu page. Jadi bila membaca agak kurang selesa.

5) Berpengalaman di Dunia Blogging
Pernah diberitahunya, hits blognya sekitar 1,500+ sehari dan pernah menerima Advertorial dari Nuffnang. Satu pencapaian yang agak bagus. Pernah berjumpa di Nuffnang Friso Gold dan 1Superkids Family Day. Bagi bloggers baru, maybe u can learn a few tips and tricks from her blog.

6) Target Audiance
- Rasanya dari nama blog dan entry yang ditulis, nampak lebih kepada golongan ibu. Mungkin target audiance dan cara penulisan boleh diubah supaya target audiance boleh diluaskan.

7) Tagline yang menarik : Blog to The Next Level...

8) More Pictures Plz , so lebih selesa dan sejuk mata memandang

Itu saya dari saya, salah dan silap especially negatif komen harap maafi. Hanya pandangan peribadi, lain padang,lain belalang kan?

P/s : Apa pula pandangan anda pasal blog MySuperkids?  Leave a comment here/this entry , dan 2 pengomen terbaik/Constructive feedback bakal memenangi RM10 Cash/top up dari saya. Pemenang akan dipilih oleh Lyna @ MySuperkids sendiri .

20 comments:

  1. betul, 1st time masuk, tengok iklannya bersepah2...kalau disusun 1 tempat kan lagi cantek, tu je dulu kot...

    jgn marah yer...nie adalah komen jujur...jgn kecik ati...

    ReplyDelete
  2. Salam,

    kagum sebenanrya dengan lyna nie sebab kat blog dia macam2 ada, dia pandai manfaatkan setiap ruang yang ada kat blog dia..tahniah!

    pasal themes tu memang ada betulnya boleh diperkemaskan lagi sususan sidebar.

    lain2 ok xde masalah...ehehe komen ikhlas akak tuk lyna tau jgn amik hati.


    psstt!! meh review blog besan lak...ehehe nak tau apa yg ada dan takde kt blog tu :P

    www.yanmieonline.com

    ReplyDelete
  3. pada pendapat den la, blog mysuperkids ni ada 1 bengkel yang mmg sgt sesuai la kepada housewife2 tegar yang nk majukan diri serta fmly dgn menjana sendiri pendapatan dirumah. hanya dengan bayaran serendah rm70 mmg x rugi la. sekurang2nya dapat jugak pengalaman baru serta dapat gak kongsi pengalaman. ternyata tak rugi la

    ReplyDelete
  4. nice blog for me..:-) just iklan tu kalo kasi kemas lg, memang lebih attract readers..

    ReplyDelete
  5. Salam semua

    Terima kasih atas review cikgu & komen2 yg mbina. Komen la lagi hehe. Saya pun sebenarnya pening jugak dgn layout blog tu tp xjumpa lg designer Malaysia yg boleh buat utk Thesis. Mat Saleh mintak quotation USD3000 kau, mana nak cekau tu hahaha

    Nak buat sendiri makcik tak sempat lg takdan (malas pun ya, boleh?) - boleh bah kalau kau??? Hihihi.

    Kalau2 ada diketahui designer utk Thesis yg bole buat template cute2 kabo2 la yek ;)

    Thanks again!

    ReplyDelete
  6. salam..

    saya paling suka baca entri dia pasal anak2, esp. fahry, coz bukan senang utk jadi parents yg bekerja, blogger lagi, pastu mempunyai anak yang special..sentiasa postive & bersemangat & suka share ilmu2 mengenai parenting..so keep on blogging & sharing on that!!

    bagi saya, yang kurang menariknya, susun atur antara entri ngan ads bercampur baur..kalau boleh asingkan satu column utk paid ads, satu column utk blogging entry, comments etc.. kalau nak letak paid ads kat atas, better jadikan kotak yang sama size dan penuh dari hujung kiri ke kanan & biar ada kat satu tempat ajela..tak perlu ade kat atas & bawah juga..

    ReplyDelete
  7. bagi saya, jika sesuatu blog itu bernichekan perniagaan atau bisnes, templete 2 column lagi sesuai berbanding 3 column, kerana templete 2 column lebih nampak profesional bagi blog yang bernichekan bisnes. Kalau boleh, elakkan blog dari nampak kebudak-budakan dan pentingkan blog nampak matang. cuba tgk blog Dr. Irfan Khairi, simple tapi matang.

    ReplyDelete
  8. terlalu panjang..

    ringkas dan padat rasanya lagi bagus..

    hehe.. segan nak komen sebab sy ni blogger baru belajar dan merangkak lagi..

    ReplyDelete
  9. btw bro, apa pendapat bro ttg blog terbangtinggitinggi?

    ingin juga tahu pendapat bro.. kalau tidak keberatan email atau komen je kat blog..

    saje nak tahu dan kalau boleh mahu tingkatkan prestasi blog.. tq.

    ReplyDelete
  10. Salam.. Minta maaf jika saya komen ini agak kasar.. Tapi saya komen berdasarkan pemerhatian saya keatas blog mysuperkids.net..

    Blog mysuperkids banyak membentangkan tips-tips kepada para ibu-ibu dan juga kaum wanita.. Blog mysuperkids.net juga banyak menghidangkan tips-tips kesihatan kepada pelawatnya..

    Selain itu, Blog mysuperkids.net banyak berkongsi mengenai islam seperti cara nabi memulakan perniagaan. kitab tafsir, jodoh yang sekufu dan sebagainya..

    Berdasarkan pemerhatian saya terhadap meta tags report. Title relevancy page content is fair manakalan bagi description meta tag terlalu panjang.. Untuk keywords meta tag. terlalu banyak sehingga 400.. Untuk keterangan lanjut mysuperkids.net bolehlah ke sini http://www.seocentro.com/tools/search-engines/metatag-analyzer.html

    Sekian Terima Kasih :)

    p/s : Kalau sudi kritik blog saya http://profhariz.com

    ReplyDelete
  11. oh mungkin boleh pakai layout baru
    itu je pada saya yg perlu diubah

    ReplyDelete
  12. saya tak pernah kisahkan layout blog mysuperkids ni, sebab saya sukakan pengisian yg lyna selalu sharekan. terus je baca tak toleh kiri kanan :)

    lyna, ini bukan bodek punya komen tau

    ReplyDelete
  13. Saya memang suka mengkritik sebab tu selalu jadi judge utk aktiviti di Uni saya..ngeh ngeh
    1. Saya mula JATUH CINTA dengan Superkidz bukan kerana mommy Lyna itu fofular tetapi kerana hasil tulisannya yang sangat ringkas, padat dan bermutu tinggi.
    2. Isu yang ditampilkan adalah fakta bukannya auta tidak ada kaitan hidup atau yang sudah tiada.
    3. Mommy Lyna dalam suasana hidupnya yang gila2..namun personalitinya sebagai wanita melayu yang cemerlang, seorang ibu penyayang, seorang isteri yang pengasih dan pekerja yang dedikasi cukup mengangumi saya.
    4. Saya masih ingat ttg satu posting mengenai laptopnya rosak gara2 anak sulongnya...sedikitpun tidak menggambarkan betapa keciwanya ketika itu (berdasarkan posting tak tahulah klu disebalik tabir lyna meraung sakan..keh keh)
    5. Saya pernah bertemu mummy lyna di my superkids event kat puchong ttp disebabkan keadaan yang baru lps hujan menyebabkan suasana kelam-kabut..so sy sempat slm ajer dan mungkin mummy lyna tidaklah begitu mengenali saya yg kurang pamos ini...
    6. saya sangat teringin tengok mummy lyna buat posting masakan yang pernah dimasaknya..sbb apa yang perhatikan mummy lyna sering buat review makanan luar..kedai makan kat penchala, roti best kat hospital prince court..huhu
    7. sekian terima kasih...

    ReplyDelete
  14. serius lepas baca entri GTO mengenai blog superkids baru i terasa nak jenguk blog dia..anyway good sharing GTO & happy dapat jumpa blog yg banyak info esp bab2 parenting ni...blog ni ada macam2 isu cuma betulla agak serabut sebab bila nak bagi komen saya tercari2 kat mana nak letak komen rypanya kat atas...sebenarnya i tak berapa gemar blog yang komen kat atas sebab tak menggalakkan sangat orang baca isi blog tu...ye la jumpa komen dulu so ramai yg akan meninggalkan jejak tanpa baca isi penting yang terkandung dalam blog tu...juz my sincere opinion..belog i pun yang ado je...

    ReplyDelete
  15. Saya pun rasa blog lyna informatif tapi iklan nampak semak. Nie cadangan.

    Why not lyna try Carwin Solution. Kalau tak amik service dia, maybe leh dapatkan consultation mcm mana nak susun blog lyna.

    Owner company nie dah setup blog sebelum org involve dgn blogging. Give up her carrier as QS untuk jadik FTWP (hb dia resign at the same time.. giloqs punyer kes..tp succed dah).

    Yang tak puas hati.. tak pernah dapat komen posting lyna. Selalu komen kat FB jek.. haha...

    ReplyDelete
  16. saya TAK SUKA mommy lyna... lariiiiik.
    .
    .
    .
    .
    he..he.. apa tak suka pulak hari-hari pegi baca..lol

    pasal susunan iklan dan layout blog dia tu.. rasanya tak de la serabut mana pun.. ISI blog itu sendiri lagi penting..

    lyna menulis banyak isu ilmiah yang tak ramai blogger mampu tulis (macam jual beli saham, hartanah etc)..thumb up for that

    blog layout yang terbaik di mata pembaca memang susah nak dapat.. sebab tak semua ada TASTE yang sama.. tak semua orang suka layout yang sama you see..

    ari tu masa I tukar layout MBP ramai yang tak suka sebab dah terbiasa with previous one.. tapi sebab I dah bosan dengan layout yang ada box so I buang semua box..kira macam blog out of the box la...ha..ha

    pss lyna..i think theme thesis tu dah ok cuma if you can customised a bit sure lagi ok *i pun ada theme thesis ni.. godek-godek belum abis lagi// ;)*

    ReplyDelete
  17. mommylyna adalah antara blogger2 pertama yang saya pernah jumpa face to face, even before dia aktif dalam superkids. masa dia kat miri dulu (eh miri ke?) saya sempat jumpa dia ngan fahry yang masa tu baru keluar hospital.

    she has a positive posture. i personally think that's what made her stand out in her own league. a class of her own. well, most people knew how she carries herself around with her ever-so-busy schedules. 2 thumbs up!

    and she justifies well. saya tidak selalunya setuju dengan dia, oppinion to oppinion, tapi saya rasa dia ada alasan yang kukuh dan baik kenapa dan mengapa dia buat sesuatu perkara. and i seriously have to admire her for that.

    personal note to you lyna: all the best in your plan and execution. it takes a huge heart and a strong shoulder to be in your place. semoga dirahmati, dunia akhirat.

    ReplyDelete
  18. nak komen jugak.aku paling suka baca belog Mommy Lyna berkaitan hartanah.mesti tak sabar punya nak klik kalo pasal hartanah, untuk dijadikan pedoman di masa depan :) siap subscribe lagi rss feed kat email, yang mana psl hartanah, aku letak dalam satu folder khas,senang nak rujuk bila-bila ms.
    psl template belog tu, memang kelam kabut jugak template tu, tapi bila dah jadi loyal reader, semua tu aku tak pandang dah..hahahahaha

    ReplyDelete
  19. hello!This was a really excellent topic!
    I come from itlay, I was luck to find your website in baidu
    Also I learn a lot in your blog really thank your very much i will come later

    ReplyDelete
  20. Aha....dari mysuperkids la saya mula bersemangat untuk menulis blog. Jika saudara eyriqazz ke blog saya, boleh dikatakan kesemua penulisan saya akan ping back ke mysuperkids. Yang ni pula tajuk n3 http://www.tetikusrusak.net/hebat-sangat-ke-mysuperkids-nie/

    DImana saya sgt2 mengagumi penulisan beliau

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails