March 26, 2011

Pengemis Mampu Raih RM30 Ribu Sebulan

A few weeks ago, tengok berita di TV3 kisah Pengemis yang mampu Raih RM30 Ribu Sebulan (average RM1K sebulan).Umm,mewah, hampir menyamai gaji seorang boss besar dengan hanya mengemis? :
Adakah ini kegiatan Sindiket yang menangguk di air keruh?
Di Mana-mana saja ada pengemis. Sudah susah nak bezakan yang mana betul pengemis dan yang berpura-pura...
Statistik Ops Pengemis Asing ,77 sahaja setahun? Kenapa sikit sangat? Lebih kurang 8 orang je sebulan? Takkan sebulan sekali je buat Operasi?

Umm,di manakah silapnya ya? Adakah ianya berpunca dari :

1) Sikap acuh tak acuh pihak berkuasa/kerajaan
2) Rakyat Malaysia terlalu pemurah? No demand, no supply kan?
3) Operasi yang kurang berkesan
4) Kurang kesedaran rakyar Malaysia?

Apa kata anda?

7 comments:

  1. secara profesionalnya aye rasalah kita yang mampu nak bagi sumbangan bagilah melalui saluran yang betul, kalau yang datang meminta-minta tu kalau ada bagi kalau takder tak bagi kan?

    Aye teringat juga pesanan ibu aye yang menyatakan adakalanya orang yang datang meminta kepada kita tu adalah jelmaan malaikat yang datang dari Allah untuk menguji kita. Justeru kalau kita tak mampu bagi banyak bagilah seikhlas dan semampu kita dan jangan di sumpah seranah orang itu.

    Berbalik kepada pengemis yang kaya itu, andai hasil kekayaannya datang dari kita, kita doakan semoga ianya memberi berkat kepada dia untuk membantu orang lain pulak. Dah lumrah alam, mereka tak pandai membaca atau tak ada hadis yang menyatakan tangan di atas lebih mulia dari tangan di bawah. Rakyat Malaysia ni memang ramai yang pemurah dan tangannya sentiasa di atas... betul?.

    Kita memang tak upaya untuk mengetahu mana tulin atau palsu yang pasti niat kita ikhlas untuk membantu dan dapat pahala.

    tq

    ReplyDelete
  2. rm30ribu?? dh la xperlu buat pape, lol

    ReplyDelete
  3. salam eyriqazz..

    betul tu, kat malaysia ni sindiket memang banyak, tu yg kita rasa bengang, tgk saja kat mana2 pasar malam, kadang rasa kesian tapi bila tahu ada sindiket mcm ni rasa mcm tak ikhlas pulak kita nak memberi kan..hm, entahla apa nak jd dgn dunia ni..

    ReplyDelete
  4. kekadang mungkin ada pengemis betul.. tapi disebabkan ramai sindiket.. tu yang ramai tak percaya.. kalau g kg. baru contohnya.. duduk 1 jam mau 10 orang pengemis datang.. tak bagi kesian.. bagi lagi kita yg kena tipu

    ReplyDelete
  5. #yangbaik:setuju yangbaik..namun di Malaysia kini,rasanya most pengemis adalah penipu dan angkara sindiket..kalau kita tolong, kita yang membantu industri sindiket ni...saya tak kisah nak menderma, especially kalau pengemis tu orang buta etc..plus nampak kesungguhan mereka...mereka jual tisu etc lagi...

    #kyle :pernah terbaca kisah pengemis yang ditangkap dan diofferkan kerja..dia tolak..dia kata why kerja susah2 sedangkan dengan mengemis dia boleh mewah?

    #Ladysirna :Pasar malam jgn ckpla..almost semua pasar malam ada..yang kudung kaki, yang bawa anak kecil, macam2....surely mostly adalah angkara sindiket?apa pihak berkuasa buat?Umm...macam pejamkan mata aje..Tak pernah saya nampak di Pasar Malam ada serbuan dibuat pasal pengemis ni..

    #Myvitrd:yup..itula silapnya...bila rakyat malaysia terlalu pemurah pula,semakin berleluasa la gejala ini..dari 2 orang, jadi ramai....

    ReplyDelete
  6. punca no.2 tu sgt2 setuju! maybe, kena pemurah b'tempat la lepas nie.

    ReplyDelete
  7. #ArELeEz :tak salah jadi pemurah..tapi bila terlalu pemurah tak bertempat..semakin berleluasa gejala ini..tidak akan ada supply kalau tiada demand...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails