May 8, 2011

Pengalaman Saya Bersama Astro B.yond PVR


Pengalaman Saya Bersama Astro B.yond PVR selepas almost 3 bulan bersamanya :

Kelebihan Astro B.yond PVR 

1) Menonton TV, My Time , Anytime. Dengan adanya fungsi, Play,Record, Rewind, dan Stop, bolehla rakam dan menontonnya di masa kelapangan. Mudah dan menyenangkan.
2) Lebih selesa menonton walaupun ketika hujan

3) External Harddisk or All in One Astro B.yond PVR box, space yang agak besar. Boleh merakamkan beratus-ratus rancangan kegemaran anda or equivalent to beberapa ratus jam .

4) Merancang masa dengan lebih senang. Bolehla merancang masa dan tak perlu lagi bergaduh berebut remote. Sambil shopping pun boleh rakamkan, pergi bercuti pun boleh rakamkan, as long as preset kan rancangan yang ingin dirakam dan On kan Astro B.yond PVR box.Tak perlu nak on kan TV.

5) Make ur life easier and happier. Enough said, memang teruja sampaikan saya tambah lagi Disney Channel ( untuk Alisya) dan Mustika Channel (untuk saya dan Wifey)

Kekurangan Astro B.yond PVR

1) Timing record akan follow exactly masa sebenar. Jadi, kalau rancangan itu diawalkan or dilewatkan, mungkin ada part yang missing tapi jarangla berlaku. Dah rakamkan almost 100 rancangan, baru 1 drama yang tak habis rakam coz rancangantu start lewat,so part ending tak sempat rakam. Ohh, Drama Isteriku Zulaikha, 109.

2) Hanya boleh rakamkan 2 rancangan pada satu masa yang sama. Or, tonton rancangan yang dirakam 1, dan juga rakamkan rancangan yang lain satu. So,kalau ada 3 rancangan menarik pada masa yang sama, sorry, ianya terbatas kepada 2 saja.

3) Ramai yang query/bertanya pasal harga Astro B.yond PVR ini. Dari pakej asal  ke Astro B.yond PVR, kena tambah RM20 untuk upgrade ke Astro B.yond dan another RM10 untuk upgrade ke Astro B.yond PVR + untuk kualiti menonton lebih menarik, kena ada at least HDTV. So, overall, tambahan RM30 sebulan untuk upgrade ke Astro B.yond PVR dan juga membeli TV baru. Umm, to some people, tambahan RM30 sebulan dalam bil bulanan mereka, agak besar juga especially bila kos sara hidup semakin meningkat kini. Apapun, suggestion akan menyusul nanti. 

Cadanganku Buat Astro untuk Astro B.yond PVR

Cadangan saya :

1) Features untuk merakamkan lebih rancangan pada satu masa. Lagi banyak Channel yang di subscribe, sure lagi banyak yang mahu ditonton. Rasanya dalam 5 rancangan dalam satu masa, sound good to me.

2) Installation Fee. For Astro B.yond PVR All in one , memerlukan lebih kurang RM1,100 untuk Customer sedia ada dan RM1,200 untuk Customer sedia ada. Umm, rasanya tak ramai yang mampu bayar RM1,000+ dalam satu masa. Even myself. Teruja memang teruja, tapi inilah antara faktor yang membuatkan ramai Customer berfikir banyak kali sebelum beralih kepada Astro B.yond PVR. Mungkin Astro boleh buat easy payment dibayar dalam 12 bulan ataupun harganya boleh dikurangkan lagi. The more people can afford, means lebih bagus for long term kan?

3) Make an Offer They Can't Refuse ( pinjam ayat dari cerita The GOdfather). Kasi something yang win-win situation buat pengguna, i.e. Lucky Draw buat subscriber ke X, special diskaun untuk good paymaster, pelbagai pakej yang affordable untuk semua golongan dan " pelbagai lagi"

4) Promosi - Promosi sudah gempak . Banyak nampak di TV, website, radio, poster, banner dan pelbagai lagi. Pelbagaikan entry/contest seperti di Nuffnang ini kerana feedback dua hala dapat diterima. Satu inisiatif yang bagus dengan buat Contest di Nuffnang dan pemenang review/mendapat Astro B.yond PVR ini. Patut diteruskan dari masa ke semasa. 2 way feedback is a good way to improve di part yang terkurang. Customer is Always rite, kan?

5) Buat survey to Current Astro Subscriber. Umm, target audiance/market for Astro B.yond PVR, of course pengguna Astro kan? So, maybe Astro boleh buat survey. Nahh, people love survey kalau ada habuan utk mereka juga, i.e. Hadiah menarik bila isi survey itu. Di survey itu bolehla dapatkan dari feedback apakah faktor yang boleh membuatkan mereka subscribe to Astro B.yond PVR i.e. harga, kualiti, expectation dan pelbagai lagi.

Well, almost 3 bulan bersama Astro B.yond PVR, I Love it dan jika dimurahkan rezeki, InsyaAllah akan ditambahkan lagi channel yang menarik i.e. Discovery Channel dan Movie.

Last but not least, special thanks to Astro dan Nuffnang for the opportunity given reviewing Astro B.yond PVR

P/s : Apa pandangan anda pula tentang Astro B.yond PVR?

6 comments:

  1. ermmm... banyak jugak kos2 tu yea.. tapi, sesuai laa untuk mereka yang ada banyak masa nak tengok tv..

    ReplyDelete
  2. betul tu memang mahal nak install benda alah ni

    ReplyDelete
  3. @KiD:juga sesuai yang takde masa nak tengok tv tapi nak tengok rancangan kegemaran bila masa free...

    @Sharinginfoz:agak mahal sedikit..not many people can afford it..

    @puanbee :memang seronok..thanks astro & Nuffnang

    ReplyDelete
  4. puas layan rancangan masak2 dgn mak kalau tgk guna astro b.yond. memang berbaloi!

    ReplyDelete
  5. klau just nak upgrade beyond ke beyond pvr mmg tambah rm10 je ke? hard disk tu mcmc kira? thanks!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails