January 21, 2012

Cabaran Membesarkan Anak


Alisya, puteri tersayang kami. Sungguh seronok dengan kehadirannya. Namun, bukannya mudah untuk membesarkan anak-anak lebih-lebih lagi di zaman millenium ini. Pelbagai cabaran dari segi fizikal dan mental perlu dipersiapi. Termasuklah juga dalam memberikan pemakanan yang sihat buatnya agar dia membesar dengan lebih sihat ,cergas, dan pandai.

Susu Tepung Membesar, antara minuman hariannya
Berkesempatan berjumpa dengan pakar nutrisi makanan sebelum INI , dan juga pembacaan di internet, perkongsian informasi dari rakan-rakan dan juga sumber-sumber yang dipercayai, mengajar saya akan pentingnya pemilihan susu tepung yang terbaik. Terbaik disini, tepuk dada,tanya selera. Bagi saya, antara faktor penting adalah nutrien dan juga kandungan gula dalam susu tepung itu.
Secara peribadi, antara informasi yang saya perolehi adalah :
1) Banyak susu tepung membesar (growing up milk powders) di Malaysia mempunyai kandungan gula yang tinggi dari yang diperlukan. 
*Under Malaysia labelling act for Children Growing Milk, Carbohidrat on the label contains only sugars level (either naturally present or added into it)

2) Corn syrup solids, glucose syrup solids dan sucrose adalah gula tambahan dalam susu tepung yang boleh ditemui dengan kandungan yang agak tinggi di kebanyakan susu membesar kanak-kanak. Kandungan gula berlebihan ini tidak diperlukan dan tidak memberikan nilai nutrisi, hanyalah sekadar penyedap rasa especially buat anak-anak di Malaysia yang bagaikan semakin serasi dengan makanan yang manis. Yup, Malaysia antara negara yang mempunyai kadar obesiti tertinggi di Asia tertinggi termasuklah di kalangan kanak-kanak.

3) Semaklah label. Antara ingredient yang termasuk dalam gula tambahan adalah sucrose, corn syrup solids, glucose syrup. Selain itu, Semak di label "Karbohidrat untuk setiap hidangan" . Kandungan normal adalah 11-12g of karbohidrat per serving. Anything above that, adalah added sugars.

Flashback : Dinner dan Discussion bersama Prof Davies dan Dr. Monro,pakar nutrisi beberapa bulan yang lepas
Yup, memang besar cabaran membesarkan anak-anak especially dalam memilih makanan yang terbaik buatnya . Lebih-lebih lagi dengan sogokan media massa, agen jualan yang kebanyakan claim their product is the best, dan juga memberikan informasi yang kurang tepat i.e. hanya memberitahu kelebihan produk dan tidak memberitahu kekurangan produk itu contohnya susu tepung membesar anak-anak ( kandungan gula dalam susu tepung sebagai contoh).
Enough said, isu gula tambahan di dalam susu tepung adalah benar. Pengesahannya bolehla rujuk kepada pakar nutrisi, dan sumber-sumber yang boleh dipercayai. Cabaran semakin besar, dan cabaran bagi eyriqazz adalah menyakinkan Isteri untuk beralih kepada susu tepung yang kurang/tiada gula (YES,sudah berjaya) Dah nampak perubahan yang lebih positif dan setidak-tidaknya, harap-harap anak kedua eyriqazz yang tengah dikandungkan isteri nanti, bolehla eyriqazz memilih :


Anmum Essential - The Only Growing Up Milk with No Added Sugar
Rasanya only Anmum saja yang berani meletakkan di label susu tepung mereka, no added sugar kerana ianya adalah benar. Kenapa susu tepung lain tidak berani meletakkan "no added sugar too?". Tepuk dada, carilah jawapannya. It is never to late to change for a better future, tak gitu?

35 comments:

  1. good info..tq for sharing wpon sy masih belum berkeluarga.hehe...comey nye anak u...

    ReplyDelete
  2. fuh!!!
    penuh dugaan juga ye..
    heheheee

    ReplyDelete
  3. selain susu, anak-anak perlukan makanan tambahan yang berzat. janganlah di amalkan memberi terlalu kerap makanan berlemak seperti ayam dan daging. Berikan juga buah-buahan dan sayur-sayuran...

    ReplyDelete
  4. dah nak ada anak kedua dah erk mr eyriqazz..tahniah!!

    ReplyDelete
  5. dulu arief minum anmum jugak.now je baru tukar sbb menang contest haha

    ReplyDelete
  6. dugaan mencabar gk mendidik anak kan bro..tak sbr nk hadapi cbrn ni..kihkih

    ReplyDelete
  7. Sdg dlm proses mengharungi cabaran tu

    ReplyDelete
  8. anak saya pun minum susu ni.. uhuhuhu :P

    ReplyDelete
  9. anak ialah anugerah tuhan yang sangat bernilai,,,

    ReplyDelete
  10. #Cik FaRiZaM :thanks ...

    #mie:yup..makin membesar,makin besar cabarannya

    #Blogsyarih.com :Indeed..can't agree more..ALisya bak2 buah ok,byk juga buah dia suka..bak2 sayur, fail skit...

    #Chekgu Azrine:thanks..Amin..

    #BABY(MAMA AMANA&ARIEF) :so, which one yang mama rasa better?

    @Rozuan Ismail : anak bro guna anmum ke?

    ReplyDelete
  11. #JMR :hik3..dah tak lama tu...

    #Myvitrd :good luck for both of us

    #yuyu Zulaikha:bila masa yuyu ada anak ni?hik3

    #hatiputera:Indeed..can't agree more..

    ReplyDelete
  12. besarnya topi dia. hehe... pemilihan susu yang tepat memang penting. tapi budak2 sekarang ni memang bijak lah. ni sebab dah macam2 formula susu ada ni.

    ReplyDelete
  13. gua syak entri ni sponsor post....syak je...hehehe...anak gua pun pekena annum gak...

    ReplyDelete
  14. walaupun muja belum kawin,, nnti dah kawin n ada anak,, muja akan apply nasihat cikgu insya ALLAH,, muja nak family muja sentiasa sihat sejahtera seperti muja sekarng ni,, malah lebih sihat is better,, tahniah sebab dah jadi parents yang care about the children. :D

    ReplyDelete
  15. apa yang anak2 makan, minum akan mempengaruhi tumbesarannya dan dari segi lain juga. So, mestilah perlu memilih yang terbaik untuk anak-anak.

    ReplyDelete
  16. Tugas ibu bapa bukannya mudah,
    Kerana anak sanggup berkorban,
    Supaya hidupnya yang indah-indah,
    Tiada rungutan mahupun alasan.

    Si anak berjaya itulah harapan,
    Segala titik peluh berbalas jua,
    Buat si anak jangan lupakan,
    Jagalah ibu bapamu ke hujung nyawa.

    ReplyDelete
  17. Dalam membesarkan anak bukan sahaja aspek kesihatan, keselamatan, kebersihan, pelajaran menjadi cabaran sebagai ibubapa. Dalam aspek pemilihan susu untuk anak pun 1 pancaroba hidup jugak. Almaklum la, sekarang ni melambak-lambak jenama susu yang ada di pasaran.

    Biasanya susu anak, suami yang akan tentukan. bukan kerana dia yang keluar ongkosnya, tetapi kerana suami memang suka belek maklumat khasiat yang ada kat belakang tin tu.

    Suami akan bandingkan antara satu jenama dengan jenama yang lain dan akan pilih semestinya susu yang terbaik untuk anak-anak kami. Susu yang tawarkan keperluan khasiat yang seimbang.

    Sedangkan masa mengandung saya sudah amalkan anmum materna, apatah bila anak dah lahir. Memang dari anak no. 2 kami pilih anmum essential. Masa anak no. 1, Anmum belum wujud lagi hihihihi!!

    Apabila Anmum menawarkan susu tanpa sebarang gula tambahan, pastinya susu Anmum pilihan terbaik.
    Kita mesti pilih!

    ReplyDelete
  18. orang selalu kata...kalau budak2 hyperactive org ckp makan gula banyak...memang tak akan jadi masalah dah la lepas ni...sapa yang minum Anmum memang tak yah risau dah la anak hyperactive...active xpe...lagipun waktu membesar tu la waktu paling kritikal sebab kanak kanak nak belajar benda baru..contohnya Alisya mesti tgh belajar sikit2 dari papa dia pasal blogging kan? kalau minum anmum ni selalu ..confirm la lepas ni akan jadi hebat mcm papa dia. ..=)iyer dok ....hehee..entry ni terbaik.. InsyaAllah akan syorkan kpada yg lain pasal ni..

    ReplyDelete
  19. sekiranya tepung lain meletakkan "no added sugar" padahal dah campur kandungan gula yang tinggi dikira menipu pelanggan ar.

    ReplyDelete
  20. Informasi yang bagus untuk ibu sedunia ^_^ Zaman sekarang ni kandungan gula memang PATUT dititikberatkan. Kalau kita semak bilangan pesakit kencing manis pun, tak kurang hebatnya. Tapi untuk kali ini, saya memang betul2 tabik dengan Anmum Essential :D Dan saya rasa perkataan 'no added sugar' sama sekali tidak akan mengurangkan jumlah pembeli sebaliknya menaikkan taraf sesuatu produk serta kesihatan masyarakat dan rakyat Malaysia ^_^ Dan statement 'sogokan media massa' tu saya MEMANG setuju :) Sepatutnya syarikat2 under Malaysia tu tak patut buat macam tu, cuba fikirkan juga tentang kesihatan orang awam selain tentang kenaikan taraf syarikatnya. Tapi bagi saya tak salah kalau sesuatu company beritahu kekurangan nya, bukan publisiti murahan sebaiknya jujur. Atau jikalau ingin sangat perfect, buat je lah sesuatu yang bagus seperti Anmum Essential, berani dan yakin ! Hee apa2 pun, thanks ya Eyriqazz walaupun fact nya saya masih seorang student tapi tak salah kalau ambil info di atas untuk diri sendiri iaitu bagi remaja ^_^

    ReplyDelete
  21. tak kawin lagi,hahahaha..neway,info yang menarik untuk bakal2 bapa..huhu..

    ReplyDelete
  22. bile dh jadi mak bapak, sejak anak dlm kandungan lagi macam2 nak dfkirkan agar anak yang lahir cukup serba serbi, pandai, cerdas, sihat dan sempurna. pemakanan aspek paling penting sebab nutrisi yang cukup, (tidak berkurangan atau berlebihan) mampu memberi impak yang positif dan memberangsangkan pada tumbesaran & pemikiran anak2. iq mereka akan cepat tinggi dn smkin cerdas. dulu2, mak sy pun bagi susu s41, die kate susu ni terbaik sbb tu iq sy tinggi sket. hahaha. tapi mase tu, mak bapak sy dapat sranan dari doktor pakar and antara yang dicdgkan oleh doktor tu,
    1. timing untuk susu anak mesti sama setiap hari. kalau bagi susu pagi/petang/malam sbgai contoh pukul 8 pgi hari ni, esok pun same kene 8 pagi. jangan lewat atau awalkan supaya sisttem pencrnaan anak lebih lancar.
    2. ajar anak untuk tidur awal dan bangun awal sejak dari anak mula aktif (satu tahun). yang ini sy x tau kenape, tapi bagus jugak nnti sampai besar die sng bangun pagi. hehehe
    3. jgn biarkan anak minum minuman bergula(etc; sirap, @cordial). selalu bagi air mineral. dulu mase kecik sy x penah dapat chance minum air manis sampai darjah 6. selalu air masak je kalau g kedai makan. kat rumah before tido minum susu je.

    itu je abg eyriqazz.. :)

    ReplyDelete
  23. semasa anak pertama rasa senang nak handle, bila dah bertambah nie tak juga susah cuma masih dalam kawalan walaupun sesekali terbabas kerana terpaksa membiarkan anak membesar bersama pengasuh. Ini semua kerana kehendak semasa, masih boleh diperbaiki lagi.
    :)

    ReplyDelete
  24. 1st of all...congrates kat eyriqazz sbb prihatin pd pemakanan serta kesihatan anak-anak...mmg betul zaman skrg nak membesarkan anak2 mmg sgt mencabar...tak dinafikan pemilihan susu sgt penting...agak bahaya sebab terlalu byk kandungan yg tidak kita ketahui....maka tak pelik kalau kebanyakkan anak2 mengalami mslh obese..

    disebabkan einz tak ade anak ag..hehehe...so einz ase anmum merupakan salah satu jenama yg berani menwar-warkan kandungan gula tu...berisiko...tp sbnrnye dpt membantu pengguna spt kita buat pilihan yg lebih tepat...

    so einz harap akan ade entry sal susu anmum ni ag so dapat la kita lihat kesannye~

    last no least keep it up to choose the best choice! ^_^

    ReplyDelete
  25. cabaran mmg banyak..pasal susu tu satu hal la..besok2 dah besar remaja lagi bnyk hal..kalau tak jaga betul2 sessak nafas

    ReplyDelete
  26. beruntunglah Alisya dapat ayah mcm bro Eyriqazz yg caring dan prihatin. Sentiasa mahukan yg terbaik utk keluarga. Time sy dulu tak sempat rasanya minum Anmum, tapi sekarang anak-anak sepupu minum Anmum jugak :D

    ReplyDelete
  27. Yup,membesarkan anak memang banyak cabarannya (^_^) kena didik dia dari kecil agar bila dia besar jadi seorang yang berguna :)

    Susu Anmum Essential memang bagus. Masa kecil susu nilah saya minum :D Kesannya,otak saya cepat tangkap sesuatu dan sentiasa berfikir. Alamak,puji diri sendiri XD

    So,I'm agreed to this: It is never to late to change for a better future.

    Anmum Essential terbaeeeekkkkkk~

    p/s : Alisya comel (",)

    May Allah bless your family (^_^)

    ReplyDelete
  28. walaupun cik tikah tak berkahwin dan tak tahu pasal keperluan anak-anak kecil, mama cik tikah selalu cakap dekat cik tikah biar korban duit untuk anak, biar habis duit beli brg keperuan anak . Biar berkorban demi memberi terbaik untuk anak. lagi-lagi bab makanan. susu yang baik yang diberi dari bayi lagi, membantu anak-anak kecil membesar dgn baik dan paling penting sihat! so, biar berkorban demi anak. kan? :)

    ReplyDelete
  29. betul memang banyak cabaran dalam membesarkan anak, termasuklah dalam pemilihan makanan & minuman yang berkhasiat. Malah tak salah kiranya kalau saya katakan ianya bermula ketika mengandung lagi.. Ibu seharusnya mengambil supplemen bagi memastikan pengambilan nutrien yang cukup untuk ibu & anak, termasuklah mengambil minuman berkalsium.

    Macam saya, sewaktu mengandungkan Zahra dulu, saya minum susu Anmum materna sebagai supplemen sampingan untuk memastikan saya & zahra mendapat nutrisi yang secukupnya selain dari mengamalkan pemakanan yang sihat..

    bila dah lahir sehinggalah 6 bulan, saya susukan dengan susu ibu yang sememangnya penuh dengan zat & khasiat.

    selepas itu, barulah saya perkenalkan kepada makanan bijiran dan kini bila dah cerai susu badan, saya gantikan dengan susu segar bagi memastikan pengambilan kalsium sehari-hari mencukupi.

    Pemilihan susu ni pon memang penting, selain dari pemakanan yang lain, kerana kanak-kanak di usia ini memerlukan banyak khasiat dan zat2 tertentu dalam memastikan mereka membesar dengan sihat, cergas dan cerdas.

    Syabas buat Anmum kerana menghasilkan susu yang lebih sihat dan berani meletakkan label No Added Sugar dan semoga pembuat susu tepung yang lain juga menyahut cabaran ini, sekaligus menghasilkan susu yang berkhasiat & juga menitik beratkan jumlah kandungan gula dalam susu tepung.

    Jadilah ibu bapa yang bijak dalam memilih, bak kata pepatah, biar alah membeli, tapi menang memakai..ngee..

    Btw, jgn salah faham dengan pepatah di atas, coz harga Anmum ni bukanlah mahal bebenor, kiranya berpatutan juga..

    ReplyDelete
  30. seperti yang kite tau, dalam susu formula selalu nyer dah diformulatekan dengan kandungan betul air, karbo, protein, lemak, mineral dan vitamin. dalam karbohidrat ade gula untuk beri tenaga untuk anak. masalahnya kandungan gula dalam sesetengah brand adalah berlebihan.

    as far as i know, kalau gula berlebihan ada akan dua major penyebab yang menganggu kesihatan anak
    1. gigi
    2. diabetes risk

    so memang kite dinasihatkan check label pada susu formula, tapi unfortunately, kalau kite tengok betul2 dekat susu formula, hanya satu je yang bagi tau no added sugar which is anmum..

    jadi tepuk dada tanya selera..

    but whatever it is, susu ibu adalah yang terbaik. honestly, saya hardcore dalam penyusuan ibu.. so tak perlu risau added sugar :D

    ReplyDelete
  31. cabaran terbesar bagi ibubapa dalam membesrkan anak-anak adalah untuk menyediakan keperluan dan persekitaran yang TERBAIK untuk anak-anak.

    Saya pernah terdengar ada ibu bapa yang merancang untuk ada hanya seorang anak. alasannya, mereka takut tidak mampu untuk meyediakan yang terbaik untuk anak mereka. Memang pelik jika difikirkan kerana keduanya mempunyai kestabilan dari segi kerjaya dan kewangan. Hanya mereka yang tahu kenapa mereka membuat perancangan yang sebegitu.

    Bagi saya yang masih belum mempunyai anak, cabaran itu saya dapat saya lihat pada rakan-rakan sekerja dan juga ahli keluarga. Terdapat perbezaan yang ketara antara keduanya. Rakan-rakan yang lebih terdedah dengan informasi akan lebih peka terhadap proses tumbesaran anak-anak. Jadi mereka lebih selektif terhadap jenis pemakanan untuk anak-anak dan sebagainya.

    Berbanding dengan mereka yang lebih mempunya kekangan dari segi informasi serta kewangan, mereka terpaksa mencari penyelesaian yang lebih bersesuaian.

    Informasi itu penting dan kepekaan ibu bapa memainkan peranan yang lebih besar.

    ReplyDelete
  32. Alhamdulillah sekiranya kita mampu memberikan yang terbaik untuk anak kita.. Pastinya semua parents nak bg yang terbaik untuk anak-anak.. so, bg yang berkemampuan, memang tidak bermasalah untuk membuat pilihan kan? Bagaimana dengan yang kurang bernasib baik?
    Banyak beza sekarang dan dulu.. Orang dulu-dulu juga mampu melahirkan anak yang terbaik.. So, saye rase pemakanan sangat-sangat perlu dijaga.. Pastinya hasil tangan ibu adalah yang terbaik dan terjamin kebersihannya.. Jangan lupa juga dapatkan dari rezeki yang halal.. Insya'Allah, anak-anak akan lebih senang dibentuk..
    Saya tidak memiliki status sebagai mother or wife.. Just a daughter.. That's opinion is from my mother's experience..hehehe!

    ReplyDelete
  33. good info..bagus untuk kami2 yang belum kahwin ni untuk tau cara2 penjagaan bakal2 anak nanti..thanks 4 this info :)

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum, Encik Eyriqazz.

    Cabaran membesarkan anak memang mencabar. Saya akui, walaupun saya tidak berkahwin lagi, tetapi, saya mempunyai adik kecil.

    Maka, nutrisi yang mencukupi untuk perkembangan otak dan tubuh badan perlulah selari.

    Tidak dinafikan, susu tambahan adalah sangat penting. Tetapi, ibu bapa perlu memantau kandungan makanan anak-anak mereka supaya masalah kesihatan dapat dikawal sejak dari kecil lagi.

    Selain itu, buah-buahan juga mengandungi khasiat yang baik untuk kanak-kanak. Latihlah anak-anak supaya menyukai buah-buahan dan sayur-sayuran. Mudah sahaja, mungkin sesuai untuk dijadikan jus.

    Sekian sahaja dari saya, perahsia hati.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails