August 26, 2012

Kedai RM2 Mengubah Suasana

Arus kemodenan tidak dapat dielakkan walaupun di kampung halaman. Di depan rumah nenek di kampung, yang dulunya ada padang kecil yang selalu kami jadikan tempat bermain. Ada pokok gajus yang kami ambil bijinya dan bakar cara kampung. Time musim tengkujuh, bermain air dekat sini. Namun, kini tidak lagi :


Kedai RM2 di sebelah rumah nenek

Setiap sesuatu tentu ada Pro and Consnya. Kelebihannya bersebelahan dengan rumah nenek dan pelbagai barangan dengan harga berpatutan yang mostly berharga RM2 dan ke atas.Air iceblended nya yang pelbagai rasa pun sedap juga.

Yang tak bestnya, depan rumah nenek banyak dijadikan tempat parking oleh pengguna yang tidak bertanggungjawab . Kereta pakcik nak masuk rumah pun selalu diblock. Pernah sekali dimarahi, siap penggunanya tunjuk satu jari hantu lagi. Perempuan pula tu...Buah mangga yang dalam rumah nenek pun selalu dicuri orang. Rumah kampung, memang tidak dipasang pagar.

Umm, arus kemodenan. Ada pro & Consnya. Namun saya lebih suka kepada keadaan asal. Lebih nampak ke arah kampung. Udarapun lebih segar.... Apa pula pandangan anda?

27 comments:

  1. betul.. suasana kampung lebih best dan lebih tenang

    ReplyDelete
  2. gambar tu dah tak macam kampung je tengok, memang kemodenan ni banyak pros dan cons je terpuulang kepada setiap individu untuk terima benda tu mcam mana

    ReplyDelete
  3. bila kena jd tempat parking tu memang tak best! huhukkk

    ReplyDelete
  4. btl tu... suasana kampung yg nyaman dan tenteram tu yg best...

    ReplyDelete
  5. sy lebih suka kampung kekal jd kampung. sbb kita dah penat hari2 duduk bandar. bila balik kampung nak rasa suasana kampung. tenang..

    barangkali kawasan nenek eyriqazz hampir dgn bandar. tu yg terkena tempias pembangunan.

    ReplyDelete
  6. haha..td pon my mom nk pergi kedai rm2..

    ReplyDelete
  7. suasana kmpg dah xjadi kmpg mcm ne..huhuhu.

    ReplyDelete
  8. macam bukan kampung pula jadinya. hehehe.. bg saya, cukuplah kat pekan/bandar je yg ada kedai2 mcm ni. tak perlu nak ada kedai yang akan menjadi tarikan org ramai.. kalau perlu juga, bina yg tak dekat sngt ngan perumahan.. hehehe. kat kampng yg "feel" yg sebenar.. relax jeee.. udara nyaman, sungai best, etc :) hehehe.

    jom baca + komen - http://joel-leslie.blogspot.com/2012/08/winnings-from-saysmy.html

    ReplyDelete
  9. Sama berlaku kepada arwah rumah nenek saya di Kampung Bharu sesuka hati letak kereta dihadapan rumah. Ditegur kena marah pula.

    Boleh dicadangkan buat kutipan letak kereta ikut jam baru dorang rasa. :-)

    ReplyDelete
  10. pi pancitkan empat tayar kete orang tu.. hahhaaaa

    ReplyDelete
  11. Saya suka kedai tu wujud sebab sudah tentu awek bersepah-sepah kat situ nanti.

    ReplyDelete
  12. mudah untuk shopping dan masalah untuk kita sendiri.. sebagai contoh kawasan depan rumah jadi tempat parking org yang tak bertanggugjawab.. saya pun suka kawasan kg. ada pokok.. tenang je fikiran

    ReplyDelete
  13. mudah untuk shopping dan masalah untuk kita sendiri.. sebagai contoh kawasan depan rumah jadi tempat parking org yang tak bertanggugjawab.. saya pun suka kawasan kg. ada pokok.. tenang je fikiran

    ReplyDelete
  14. Apabila makin banyak pembangunan di kawasan kampung... secara tak langsung akan meningkatkan kos sara hidup

    ReplyDelete
  15. Rumah Nurul kat kg pun ade kedai RM2, tapi harga semuanya mahal mahal..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails