March 1, 2010

Tips | Nickname Oh Nickname

Salam semua. Kali ni saya ingin berkongsi pendapat dan berkongsi tips buat semua.Tips ini dari beginner, buat beginner dan jika ada tersalah silap, harap maafi dan tegur-tegurla ya?Sharing Is Caring, teguran ku terima. Tips kali ini yang ingin kukongsikan dan meluahkan pendapat adalah :


Nickname oh Nickname (Gambar Credit to Pakcik Google )

Sebelum saya meneruskan, saya ingin bertanya, siapa di sini yang tanpa bantuan pakcik google boleh kasitau nama penuh Saiful Apek? How about Erra Fazzira, Fauziah Latiff , dan Rosyam Nor? Ok-ok,kita di dunia blog, siapa boleh kasi tau nama penuh Redmummy, BeautifulNara mahupun SixthSeal?

Bagi saya, pemilihan nickname adalah amat penting dalam berblogging. First impression and long term benefits (especially to gain loyal readers). Kita lupakan seketika entry mengancam, entry membunuh, layout yang gempak dan kebabooom, dan SEO . Kalau cakap pasal entry mestilah mantap, camna nak define mantap? Mungkin entry yang kita tulis mantap bagi Mr A, tapi hampeh giler bagi Mr B , dan ala kadar bagi Miss C .

Saya ambil contoh mudah, bloggers yang cukup mantap, nickname yang menarik dan Income yang lumayan dengan berblogging iaitu :


Cik Epal dan Melromeo (Pasangan bloggers yang sedang Bercinta,Miahahaha,tiru gelak dan gurau je Melz)

Pengalaman peribadi, first time masa Cik Epal singgah menggunakan nickname Chipsmore,umm tak mengujakanla.Chispmore?Biskut ke?Selalu je makan.Takpelah,later2 singgah. Bila dia tukar nickname Cik Epal, ehh,mengujakan. Tertanya-tanya, kenapa Cik Epal? Adakah kerana pipinya macam epal dan bermacam-macam persoalan singgah di hati.Terus ku terjah blognya tanpa berfikir panjang.Begitulah juga dengan Melromeo.First time , mamat ni hensem giler ke sampai gelarkan diri Romeo?Hik3, lepas terjah memang hensem pun.Memang layak jadi model.

Andainya sepuluh orang menyinggah dan kesepuluh2 orang ini first time menyinggah dan anda langsung tak tahu pasal blog mereka sebelum ini, dan daripada 10 itu inilah nickname mereka? Siapa yang rasanya anda lebih rasa teruja nak singgah blognya (abaikan apa yang dia komen buat seketika)

1)Melromeo vs Eyriqazz
2)Cik Epal vs Chipsmore
3)Bean Moreno vs Kacangputihitusedap
4)Redmummy vs MamaFarisyaAyu
5)AbangNara vs AbangSaya

Rasanya, 9 daripada 10 akan memilih yang mula-mula tu kan?Begitulah aura nickname.Kalau auranya tak mengancam, manakan bloggers popularpun pakai nickname hebat dan mengancam kan?

How about Eyriqazz?Hik3,mesti tak berapa best nickname ni kan?Namun, aku tetap pilih kerana ada sebab tersendiri dan aku sukakan keunikannya walaupun agak susah disebut dan dieja.Namun, aku rasa happy juga, bila pi gathering bloggers ramai yang panggil aku eyriqazz daripada namaku sebenar.Rasa nama nickname yang ku pilih mengena ( hahaha,syok sendiri!!)

Jadi, inilah pandangan/tips peribadi ku berkenaan nickname ini :

1)Cari Identiti anda dan cari nickname yang sesuai dengan anda dan mudah disebut.Biarlah unik dan tiada siapa lagi menggunakannya.Jangan terlampau panjang.Nickname yang bagus akan mempercepatkan
blog anda untuk naik .

2)Kalau nickname anda terlampau panjang dan susah diingat, belum terlambat lagi untuk menukarkannya.Gembira bila ada juga orang yang :


Search Eyriqazz di Search Engine (trafik-trafik)

3)Better late than never. Tak salah kalau guna nama sendiri atau sebagainya.Namun, keunikan itu penting.Ehh,Hanis Zalikha pun pakai nama sendiri kan? Nickname inilah yang membuatkan kita mudah dikenali especially bila pi gathering , jadi orang mudah mengenali kita, tidak la nanti, ehh, siapa nama mamat tu? Si TopengHijauSpidermanKelabuke? Word of mouth is a very powerful tools nowadays.Jadi, tepuk dada tanya selera.

4)Oh ya, kalau nak tahu nickname anda itu sesuai ataupun tak, mudah saja.Tanyalah pembaca anda.Ok ke nickname yang anda pilih? Kalau pembaca anda malu untuk menjawab, tanyalah rakan-rakan bloggers yang rapat.

Honestly, during gathering, aku akan cakap dan kasi pandangan kalau aku rasakan nickname mereka kurang menarik/sesuai.Terima atau tidak, itu terpulangla.Lagipun,tak semestinya yang aku cakapkan itu betul.Kalau diorang segan juga, bolehlah tanya eyriqazz, eyriqazz akan menjawab dengan ikhlas dari pandangan peribadi membaca blog orang bertahun-tahun lamanya sebelum mula menulis blog secara aktif 6 bulan yang lepas.

P/s :Apa pula pandangan anda?Pentingke nickname ini?

P/s/s:Apa pula pandangan anda pasal nickname Eyriqazz?Bagus, hampeh, atau syok sendiri?

93 comments:

  1. betul tu..nickname tu penting supaya blogger laen kenal kita melalui blog kita

    nickname aku velasrizal..ok tak.. unik gak pe..

    ReplyDelete
  2. memang betul pilih yang senang kan.. mudah diingati...

    Dapat RM300 from Nuffnang

    ReplyDelete
  3. salam bro
    tak jadik datang amik tv kerk

    ReplyDelete
  4. yerp..btul..pntg btul nickname neh.. like me, myself.. nickname den "e-caR" (read:ika)..org lbh kenal nickname neh dpd my real name.. nama e-caR neh gaks m'bezakn den ngn ika,iqa,eika yg lain.. x caya cube google nama e-caR.. ekeke..

    jgn pnggil den e-kereta dh larr..

    ReplyDelete
  5. penting jugak laaa.. kalo terlalu panjang atau sukar di sebut.. x ke bawa masalah jugak tu..muehehehe

    ReplyDelete
  6. pasal nama ni aku pun tak sure sgt. tapi yang penting bagi aku senang diingat..tu jer.. kancilbiru tu sesuai ke tak? hahaha

    Sertai Contest Aku & Kancilbiru

    ReplyDelete
  7. bila pulak aku bercinta ngan cikepal nie .wakakaka kau dah boleh bukak blog gossip blogging nie iman! :P wakakaka

    neway ada betul cakap kau . nickname simple dan mudah orang ingat..takdalagi dalam index google.

    bawak trademark dari 0 ke 1000 :)

    ReplyDelete
  8. nick name lebih senang ingat dari real name..tp ada je yang bley ingt nama penuh kalau dah betul2 fanatik.
    =)

    ReplyDelete
  9. nick name Eyriqazz tue susah sikit nak sebut...
    Sbb tue yang mas slalu eja salah... hehehe :)

    ReplyDelete
  10. aina le tu yg pggil eyriqazz hari tu..ahaha. sebab mmg xtau name btol. tp nickname lg glamer kot..sbb org dah knal kite ngan name tu kan

    ReplyDelete
  11. penting kot XD.sebab betullar eyriqazz ckp tadi org susah nak ingat nama kita,...so ada nickname neh senang ar ingat

    XD

    ReplyDelete
  12. heh betul juga. penggunaan nickname ni lebeih menyerlah. lepas ni boleh panggil Ynn cik cuttlefish. comelnya HAHAHAA

    ReplyDelete
  13. bagus je nickname tu.bukan nk bodek, tapi ada aura jgklah...kan, bro?

    neway, terima kasih utk tips hari tu
    belum smpt nk cari info lgi....

    ReplyDelete
  14. Omaigod ! Seriously a good post.
    Tak pernah terfikir nickname is actually penting. Main hantam jer taruk Shak sebelum ni. Sebab tu nickname yang diberi masa ngah blajar.

    Now changed it to Sakira. Taruk nama sebenar jer. Tak tau kenapa.
    Okay ker nickname saya ? (Tanya kamu je larh. Hehe~)

    Jawapan bagi soalan no. 1
    Bagi saya, mcm Eyriqazz dah kata dah pun, nickname is important. Because it represents themselves. Mewujudkan satu identiti yg kukuh.

    Jawapan bagi soalan no. 2
    Eyriqazz is nice. Unique. Memang sekali, dua tengok - terlekat kat otak.
    Ohh yeah, anda still tak bagitau asal pilih nama Eyriqazz. Or did you already ?

    ReplyDelete
  15. lupa nk tnya...camane nickname soffya??biasa je kan....ada cdgn tak??


    dulu soffya pakai gadismanis86.hehe

    ReplyDelete
  16. yup nick name sangat pentinggg :D

    ada gak jumpe nick name panjang gila

    camni.

    sayaseorangisteriyangmithali

    hakhahka :D *c0nt0hnya.

    ReplyDelete
  17. memula aku boleh ingat nickname ko erizaq :P

    sampailah satu hari sikancilbiru menegur aku.hahahahahaha..

    aku rasa nickname ko sesuwai erizaq :p

    ReplyDelete
  18. nak tanya nickname ena ok tak??

    ReplyDelete
  19. nickname penting!!
    kalau salah pilih,
    amat lah gundah gulana nyer dimasa dpan,
    orang nak refer pun susah,
    bayangkan nick dia..
    kulamantis
    camana nak refer tuu?

    'eh, ko pernah baca blog kulamantis tak?'
    'ari ni kan blog kulamantis duk citer...'
    kan ker susah tuu..


    so pocket tu nick yg ok ker? :D

    ReplyDelete
  20. name eyriqazz tu sgt uniq yooo.. jgn tukar. hahaha.. penting kut. tk nk family tahu. hehehe.. harap2 dowg tk tahu. xD

    ReplyDelete
  21. errr... im wondering abt my nick name already...T__T

    nama eyriqazz..bagi saya..ok jugak. ada style gitu..hehe

    ReplyDelete
  22. nickname eyriqazz unik. dan tak pernah lagi dengar. sy percaya nanti awak akan jadi orang kuat project alpha. ewaaah. heee. sebab anda sangat rajin. clap clap :)

    ReplyDelete
  23. tak pernah pulak saya nak berfikir panjang pulak pasal nickname ni..as for me beba tu still my name gak yg telah di modernize sket..hahah..bibah tu cam kampung sgt plak..:p

    as for your nickname plak..honestly mmg susah nak ingat ejaan nye..hehe..kena refer kot kalau nak type..and how about the pronunciation? e-ri-kaz camtu?

    p.s: sy mmg tak creative part nama2 ni..nama my son pon Alif. Short and simple..

    ReplyDelete
  24. nick aku JOCKO, dpt masa Induction kat ITM... pasal masa tu aku main Badminton sebijik cam Joko Suprianto... dulu la,,, skang hampesss

    ReplyDelete
  25. ada siapa-siapa kenal fitrihadi? hehehe

    ReplyDelete
  26. a'ah la..
    betol jugak memaenkan peranan..
    baru perasan la cikgu eyriqazz..

    ReplyDelete
  27. serius nak tanye bro ni,..hehe

    saya punye nicknam cikhel tuh okay tak?hehehe

    saya tunggu jawapan yer..

    ReplyDelete
  28. ahahaha , pentig lol
    name aku syok sendiri..
    hehehe..

    eyriqazz ok je . dah ingat pun..
    haha..
    just mase mule2 dulu salah eja sket..

    eyriqaaz . hahaha .

    ReplyDelete
  29. hehhehehe. .. sesungguhnya,, nick name sgt POWER!!tp agaks sedeyh bila oreg tak igt name kita. . sampai bila hidup dgn nickname yang bukan2 kan??

    ReplyDelete
  30. Nama eyriqazz mmg unik dan senang nak ingat ditambah pulak dengan GTO lagi senang nak ingat huhuhuhu. Memang pentinglah nickcame ni kan, huhuhu

    ReplyDelete
  31. hazzy :pandangan peribadi.lain padang lain belalang.Hazzy, unik tapi blom cukup unik

    ReplyDelete
  32. daydeck86 :dah ambil.hik3.tunggu entry besok..

    ReplyDelete
  33. kancilbiru :sesuai sangat cuma kurang menampakkan kewanitaan bagiku.namun,nama tu memang unik.mudah ingat,dan aku mati2 ingat ko pilih kancilbiru sebab ko minat cerita sang kancil kecil2 dulu.

    ReplyDelete
  34. Melz :Ishh,melz taknak ngaku..hik3,banyak sangatkan pilihan yg perlu dibuat?hik3..gurau je melz

    ReplyDelete
  35. soffya :hik3,ada2 auranya...

    ReplyDelete
  36. Sakira :sakira is better than shak.nice dan mudah disebut.eyriqazz?biarlah rahsia dulu..hik3

    ReplyDelete
  37. zh-ena :umm,honestly...kurang unik dan ena ramai orang nama ena...

    ReplyDelete
  38. nickname yg best org suke
    tp jgn panjang2

    ReplyDelete
  39. soffya :haah,biasa saje dan kurang unik.Cadangan?Umm...How about Cik Softlan?Hik3,gurauje...blom ada idea lagi..

    ReplyDelete
  40. ermmm, rasanya kalau tanya saya cemana nak eja nama eyriqazz tanpa merujuk ejaannya, sumpah tak dapek den nak mengeja diaa....!!

    ReplyDelete
  41. saya? mcm mana?
    *konon mcm rapat.haha

    ReplyDelete
  42. yeah..teddy berjaya menkonpiuskan agak rmai org dgn nick teddy.
    -master teddy lelaki ke pompuan?-
    huhuu...

    ReplyDelete
  43. sendra itu lelaki..kuehtart itu juga blog lelaki..

    ReplyDelete
  44. suka post ni! hehhe..nak mintak pandangan jugak la... my nick name "honeylanz" tu dah ok ke?

    tq.

    ReplyDelete
  45. ooops abang silap la...yg couple ngan cik epal saya...hak2...anyway nick memang perlu dalam blogging...sebab itupun satu keunikan sebenarnya...apa2pun napa name xde link...hak2...

    ReplyDelete
  46. bagus entry ni...
    sy pun ada terfikir pasal nickname ni..pernah ada rasa cm nk tukar nickname je...
    sbb yg skrang ni cm biasa2 je..
    eyriqazz rasa cmner?

    eyriqazz mmg unik nama tu. complete ngan GTO. jadi senang nk ingat blog ni.

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Pocket : Rasanya nickname itu blom cukup catchy dan mengancam.Mungkin boleh diperbaiki.Pandangan peribadi sahaja.

    ReplyDelete
  49. Red : Personal view,kenapa red?Umm..byk maknanya red..rasanya perlu ditukar

    ReplyDelete
  50. beba : haah,camtulah ejaannya...beba sound nice cuma saya rasa blom cukup catchy...

    ReplyDelete
  51. jocko dah cukup cun...menarik bagiku...hik3..trademark tersendiri...

    ReplyDelete
  52. kenal2,mamat yg ada kartun yg comel dan menang contest mas tu...yang hensem2tu..hik3..fit sound nie cuma cam ada yang kurang..mungkin fit+something else?

    ReplyDelete
  53. helena :honestly ya.pandangan peribadi juga.CikHel tu cam kurang enak didengar dan disebut.macam bila kita sebut,What the H....Jadi,orang pun akan terfikir2,camne pula peribadinya?Apapun,lain padang lain belalang.hanya kasi pandangan peribadi.as i said,pandangan saya tak semestinya betulkan?

    ReplyDelete
  54. Aus melankolik :seriously bro.nickname anda perlu ditukar?apa itu melankolik ya?Aus dah nice,wajah pun dah tampan.Ada aura disitu,cuma nickname tu kurasa kurang segar dan umpph...

    ReplyDelete
  55. Ini memang kac :terpulang pada individu.for me,saya tak kisah orang tak tau nama sebenar saya.Hik3...rasa ble nyorok2...hahaha...

    ReplyDelete
  56. farenova :thanks.farenova nickname anda memang best dan catchy.apa maksudnya ye?ditambah dengar avatar yang menarik.No wonder,anda terpilih bloggers pilihan di GB...tahniah ya

    ReplyDelete
  57. Syazleen W.Ismail :umm,panjangnya.siap nama penuh...tepuk dada,tanya selera.saya rasa anda tahu jawapannya...

    ReplyDelete
  58. Sweetdarling :Nickname anda menarik.sedap disebut,senang dieja...jealous2..

    ReplyDelete
  59. master teddy:kalau tanya aku mesti aku cakap lelaki.betulke?Nickname anda rasanya sudah cukup ok...catchy ...

    ReplyDelete
  60. Sendra :Nickname yang unik?Mula-mula mati2 aku ingatkan ini wanita.dahla kuehtart.cuma ,aku rasa kalu letak kuihtart mungkin lebih ok,mesra SEO lagi...hik3...

    p/s :gambar bila nak tukar?tgk gambar profile aku takut nak komen di blog ..takut kena marah dan gigit...hik3..

    ReplyDelete
  61. honeylanz :Cantik,unik, dan menarik bagiku.

    ReplyDelete
  62. Bean Moreno :Ni sorang lagi.hik3,bean unik cuma moreno aku kurang berkenan la tapi ramai rakan bloggers lain cakap dah cun.takde backlink?hik3,ada sebabnya.kerana anda dalam list mangsa terjah.dalam queue..hik3,tunggu2je la ye...

    ReplyDelete
  63. flygurl:yup,honestly rasanya flygurl blom cukup catchy.apapun,hanya pandangan peribadi.saya ni newbie,komen lebih2 nanti orang cakap saya ni memandaije lebih..hik3,teringat entry bean moreno pulak...

    ReplyDelete
  64. alamak..tak catchy plak..haha..camne nak kasik catchy ek.. :p

    ReplyDelete
  65. eyriqazz mmg 1 dlm 1000....unik namanye se unik blog nya....bukan lagi picisan bro....dah setaraf blogger porpular dah walaupun masih baru...syabassss!!

    ReplyDelete
  66. bro, den punye nickname lu xde komen pong.. huhu..

    ReplyDelete
  67. eyriqazz nama yang cukup unik. Tapi saya lebih cam anda dengan GTO. Bagaimana pula dengan nick name saya?

    ReplyDelete
  68. nickname saya merduwaty ok tak??

    ReplyDelete
  69. alamak! alamak! dan alamak!

    nickname zulaikha macam mana? ok ke ko?

    ReplyDelete
  70. salam..datang nak tanya pendapat eyriqazz boley tak?

    dulu yaty guna nick name miss lola pas tu sekarang dah tukar nama sendiri je miss yaty sebab susah guna nama miss lola..

    pada pendapat eyriqazz ok ke yaty guna nick name YATY je?

    kalo tak sesuai ada idea tak tuk nick name yaty?hihi

    nama blog yaty sophisticated girl.

    berharap sangat eyriqazz dapat tlg yaty :(

    ReplyDelete
  71. eyriqazz...cik tom ade buat n3 share info dr n3 eyriqazz ni..ade bg backlink...cik tom ade print screen kat blog ni jgk..sori xckp awal2..tp menda baik punya..erm rasa2 nickname cik tom ok x??

    http://tomatogurlslife.blogspot.com/2010/12/nickname-main-peranan-penting-dalam.html

    ReplyDelete
  72. salam,hai eyriqazz...saya gunakan nama cahayakehidupan..ok tak?dulu before tukar domain sendiri guna nama yashapinky,after ada domain sendiri tukar nama ke cahaya kehidupan because my domain was www.cahayakehidupan.com...ok tak..leh bagi pendapat?

    ReplyDelete
  73. #Cahaya Kehidupan:cantik, nice dan ok..senang diingat,senang dieja..like it cahayakehidupan..maknanya pun menarik

    ReplyDelete
  74. #Cik Tom ;dah balas di entry cik tom

    ReplyDelete
  75. #Miss Yaty:yaty...umm..sorry ya..pandangan peribadije ni..yati much more better than yaty..plus blom cukup unik rasanya yaty ....try to find something yg easy to remember but catchy...cam cikepal dulu la,dia pakai chipsmore..ramai tak notis..bila pakai cikepal,kebaboom...

    ReplyDelete
  76. #zulaikha:sowwi..baru sempat balas..zulaikha cantik..dah dekat2 ngan zalikha tu...

    ReplyDelete
  77. #merduwaty:umm,susah ingat,susah nak eja..

    ReplyDelete
  78. Sya Isya :cantik..i like it...

    ReplyDelete
  79. Yup.. nickname memainkan peranan.. aku xtahu nickname aku ni ok ke tak.. pendapat bro? tapi memang tegar guna ni juga.. haha..

    ReplyDelete
  80. memang betul nick name main peranan penting orang kata pandangan pertama...

    ReplyDelete
  81. ngeong2~ baru baca entri ni jadi baru la nak komen kat sini.. haha! nickname nickname nickname.. so how's my nick? is it ok or not catchy enuf? :D

    ReplyDelete
  82. pun baru baca entry ni. tak salah nak ada nickname yang menarik. tapi bagi saya, ingat dulu ustazah kata, biar la nama kita tu membawa maksud yang baik, sebab bila orang panggil nama kita dengan elok, dapat pahala *kalau salah tolong betulkan*. so i stick with nurul. walapun ramai yang guna nama ni tapi tak salah rasanya. lagipun mudah jugak nak ingat. tapi url blog memang agak berbelit. hehe

    ReplyDelete
  83. entri yang menusuk kalbu.. hehehe.. memang betul apa kau cakap ni bro.. aku pon kena cari nickname yang sesuai untuk blog aku ni.. tahun 2011 tahun perubahan.. nantikan.. tq atas komen dan pandangan anda eyriqazz

    ReplyDelete
  84. eyriqazz? unik.....


    tapi saya nak still dengan nama zahidah....hehehehe



    New Entry: Pemandu Lelaki lebih ramai terlibat dalam kemalangan

    ReplyDelete
  85. salam sejahtera..

    sy pun tertanya-tanya juga cmana nak pilih nickname yang bagus..

    nickname saya ni..hehe
    aduyai, harap saudara eyriqazz boleh bagu nasihat ttg nickname sy

    ReplyDelete
  86. banyak nyer info kat cni..maklumlar,..saya slow bab2 IT nie...

    mintk tolong komen blog saya bole..nk improve..but dun know how...asik dok tukar kaler je...

    ReplyDelete
  87. Kak mah @ akakcomey....mana sesuai??

    ReplyDelete
  88. dah 2 tahun entry ni. tapi baru jumpa.hohohoho btw, nama saya cikserai! ^_^

    ReplyDelete
  89. dulu mula2 tulis blog guna abby (nama panggilan kawan2) lepas tu ada jugak guna aku tp bila byk akak2 & abg2 yg baca blog rasa aku mcm x best tukar sang lekit.. smpai sekarang nak match dgn nama blog & url blog. takde la komplen apa2 pasal nickname tu.. tp ada la sekerat dua dulu kata nama blog sy mcm lucah.. bg sy xde pn rasa lucah dgn perkataan lekat lekit..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails