Showing posts with label tepuk dada tanya selera. Show all posts
Showing posts with label tepuk dada tanya selera. Show all posts

March 1, 2010

Tips | Nickname Oh Nickname

Salam semua. Kali ni saya ingin berkongsi pendapat dan berkongsi tips buat semua.Tips ini dari beginner, buat beginner dan jika ada tersalah silap, harap maafi dan tegur-tegurla ya?Sharing Is Caring, teguran ku terima. Tips kali ini yang ingin kukongsikan dan meluahkan pendapat adalah :


Nickname oh Nickname (Gambar Credit to Pakcik Google )

Sebelum saya meneruskan, saya ingin bertanya, siapa di sini yang tanpa bantuan pakcik google boleh kasitau nama penuh Saiful Apek? How about Erra Fazzira, Fauziah Latiff , dan Rosyam Nor? Ok-ok,kita di dunia blog, siapa boleh kasi tau nama penuh Redmummy, BeautifulNara mahupun SixthSeal?

Bagi saya, pemilihan nickname adalah amat penting dalam berblogging. First impression and long term benefits (especially to gain loyal readers). Kita lupakan seketika entry mengancam, entry membunuh, layout yang gempak dan kebabooom, dan SEO . Kalau cakap pasal entry mestilah mantap, camna nak define mantap? Mungkin entry yang kita tulis mantap bagi Mr A, tapi hampeh giler bagi Mr B , dan ala kadar bagi Miss C .

Saya ambil contoh mudah, bloggers yang cukup mantap, nickname yang menarik dan Income yang lumayan dengan berblogging iaitu :


Cik Epal dan Melromeo (Pasangan bloggers yang sedang Bercinta,Miahahaha,tiru gelak dan gurau je Melz)

Pengalaman peribadi, first time masa Cik Epal singgah menggunakan nickname Chipsmore,umm tak mengujakanla.Chispmore?Biskut ke?Selalu je makan.Takpelah,later2 singgah. Bila dia tukar nickname Cik Epal, ehh,mengujakan. Tertanya-tanya, kenapa Cik Epal? Adakah kerana pipinya macam epal dan bermacam-macam persoalan singgah di hati.Terus ku terjah blognya tanpa berfikir panjang.Begitulah juga dengan Melromeo.First time , mamat ni hensem giler ke sampai gelarkan diri Romeo?Hik3, lepas terjah memang hensem pun.Memang layak jadi model.

Andainya sepuluh orang menyinggah dan kesepuluh2 orang ini first time menyinggah dan anda langsung tak tahu pasal blog mereka sebelum ini, dan daripada 10 itu inilah nickname mereka? Siapa yang rasanya anda lebih rasa teruja nak singgah blognya (abaikan apa yang dia komen buat seketika)

1)Melromeo vs Eyriqazz
2)Cik Epal vs Chipsmore
3)Bean Moreno vs Kacangputihitusedap
4)Redmummy vs MamaFarisyaAyu
5)AbangNara vs AbangSaya

Rasanya, 9 daripada 10 akan memilih yang mula-mula tu kan?Begitulah aura nickname.Kalau auranya tak mengancam, manakan bloggers popularpun pakai nickname hebat dan mengancam kan?

How about Eyriqazz?Hik3,mesti tak berapa best nickname ni kan?Namun, aku tetap pilih kerana ada sebab tersendiri dan aku sukakan keunikannya walaupun agak susah disebut dan dieja.Namun, aku rasa happy juga, bila pi gathering bloggers ramai yang panggil aku eyriqazz daripada namaku sebenar.Rasa nama nickname yang ku pilih mengena ( hahaha,syok sendiri!!)

Jadi, inilah pandangan/tips peribadi ku berkenaan nickname ini :

1)Cari Identiti anda dan cari nickname yang sesuai dengan anda dan mudah disebut.Biarlah unik dan tiada siapa lagi menggunakannya.Jangan terlampau panjang.Nickname yang bagus akan mempercepatkan
blog anda untuk naik .

2)Kalau nickname anda terlampau panjang dan susah diingat, belum terlambat lagi untuk menukarkannya.Gembira bila ada juga orang yang :


Search Eyriqazz di Search Engine (trafik-trafik)

3)Better late than never. Tak salah kalau guna nama sendiri atau sebagainya.Namun, keunikan itu penting.Ehh,Hanis Zalikha pun pakai nama sendiri kan? Nickname inilah yang membuatkan kita mudah dikenali especially bila pi gathering , jadi orang mudah mengenali kita, tidak la nanti, ehh, siapa nama mamat tu? Si TopengHijauSpidermanKelabuke? Word of mouth is a very powerful tools nowadays.Jadi, tepuk dada tanya selera.

4)Oh ya, kalau nak tahu nickname anda itu sesuai ataupun tak, mudah saja.Tanyalah pembaca anda.Ok ke nickname yang anda pilih? Kalau pembaca anda malu untuk menjawab, tanyalah rakan-rakan bloggers yang rapat.

Honestly, during gathering, aku akan cakap dan kasi pandangan kalau aku rasakan nickname mereka kurang menarik/sesuai.Terima atau tidak, itu terpulangla.Lagipun,tak semestinya yang aku cakapkan itu betul.Kalau diorang segan juga, bolehlah tanya eyriqazz, eyriqazz akan menjawab dengan ikhlas dari pandangan peribadi membaca blog orang bertahun-tahun lamanya sebelum mula menulis blog secara aktif 6 bulan yang lepas.

P/s :Apa pula pandangan anda?Pentingke nickname ini?

P/s/s:Apa pula pandangan anda pasal nickname Eyriqazz?Bagus, hampeh, atau syok sendiri?

February 18, 2010

Tips untuk Meningkatkan Komen di Blog Anda

Antara part yang paling mengujakan untuk seorang bloggers adalah visitors dan juga komen di entrynya. Kalini eyriqazz ingin berkongsi tips untuk meningkatkan komen di blog anda. Tips ini untuk beginner, from a beginner juga.  Jadi, andai tersalah silap minta maaf awal-awal ya?

Comment Tips

Pentingke orang mengomen di entry kita ni? Mana lagi penting, komen ker , hits ke blog kita? Alah, blog Redmummy takde la ramai giler orang komen tapi hits nya tinggi jer.Blog Hanis Zalikha dan Melromeo pula, tinggi mencanak je kedua-duanya.

Jadi, tepuk dada, tanya selera. Bagi saya yang masih baru ini, orang mengomen ini penting kerana ianya menjadi inspirasi dan pembakar semangat untuk terus menulis.Rasa cam penulisan kita dihargai dan orang benar-benar membaca walaupun entry kita itu kadang-kadang terlampau panjang dan meleret-leret mengalahkan keretapi laju Jepun.

Ishh,banyak pula membebel ni.Back to the question, Inilah tips yang eyriqazz amalkan melalui pembacaan dan juga bertanya bloggers-bloggers yang lebih berpengalaman especially Sifuku Melromeo .

1)Disablekan word verification

Dulu memang eyriqazz ada buat word verification, konon-kononnya taknak orang spam mesej kita. Bila terbaca di blog Melz, barulah sedar, tanpa word verification pun kita still boleh moderate entry kita tu.Jadi, kenapa perlu ada word verification?Ianya menyusahkan, memeningkan, dan membuatkan visitors kurang bersemangat nak mengomen.

2)Give and take

Sebelum kita menerima, perlulah kita memberikan? Kalau kita mahu orang hormatkan kita, kita kenalah hormatkan orang lain kan?Komen la di blog orang lain,namun berilah komen yang membina dan boleh diterima dan jangan hanya nice entry, good entry, cun la, nice again.Cam tak ikhlas je bunyinya kan?InsyaAllah, mereka menghargainya dan akan return the favour.Alah, kalau 10 kita komen yang membalas nya 6 pun dah kira success kan?

One more things, kalau kita mengomen di shoutbox mereka, janganlah expect mereka nak mengomen di entry kita pula.Shoutbox ni rasanya sesuai untuk blogwalking dan mencari short term visitors ke blog kita.Namun, untuk loyal reader, better leave a comment in their Comment Box.Anda mana lagi suka?Komen di shoutbox or di komen entry anda?Hik3..fikir-fikirkanlah...

3)Balas Komen

Maafkan saya sebelum tu.Skangni memang sibuk sikit, jadi saya hanya sempat membalas komen yang berbentuk persoalan tapi saya menghargai semua komen dan saya akan singgah kembali ke pengomen blog saya.Cuma bergantung pada masa.Honestly, skangni sempat membalas untuk entry setakat Jan 2010 tapi usaha masih diteruskan dari hari kehari.Sabar2 ye?.

Perhubungan perlulah dibina kan? Kadang-kadang pengomen akan datang kembali ke entry kita untuk melihat adakah komennya berbalas.Contoh yang bagus adalah blog Melz lagi, dia memang rajin membalas komen orang mengomen blog nya dan no wonder komen di blognya selalu mencecah 30+.

4)Kumpul dan Menang

Hahaha,ni saya la sendiri amalkan dan syok sendiri.Biasanya saya kumpulkan komen tu at least 5-10 komen baru saya publishkan.Ramai orang suka menjadi pengomen pertama kan? Jadi saya biarkan pembaca ternanti-nanti dan bila dah banyak publish sekaligus .Bila dah banyak komen , psikologinya, tentu lebih ramai berminat nak mengomen samakan?Hik3...

5)Persoalan di Entry

Yang ni pun penting terutamanya bila entry kita meleret-leret dan pembacatu rasa kurang berminat nak membaca entry kita tu.Bukan tak suka, kadang-kadang topik yang kita utarakan tak kena dengan citarasanya seperti cakap pasal bola, wanita suka ke? Jadi, selitkan persoalan di entry terutamanya di akhir entry seperti Anda bagaimana, minat tak bersukan ataupun apa-apa persoalan yang mudah dijawab.

Oklah, itu saja kali ini.Ada masa eyriqazz tambah lagi. Perkara yang elok-elokla dikongsi-kongsikan?Rezeki kita takkan lari/berkurang jika kita berkongsi.Akhir sekali, eyriqazz nak tambah kenapa eyriqazz rasa komen ini penting :

1)Selain Inspirasi, ianya dapat menarik lebih ramai pembaca. Logiknya la, mana anda prefer baca, entry yang ramai orang komen or entry yang orang langsung taknak komen?

2)Dapat memperbaiki mutu penulisan dan perbetulkan apa yang salah.Kadang-kadang apa yang kita tuliskan tersilap fakta contohnya kita nak cakap pasal bola sepak tapi tertulis sepak takraw.Dari sini kita boleh memperbaiki mutu penulisan kan?

3)Tepuk dada ,tanya selera. Bagi eyriqazz, bagi bloggers baru, komen dan visitors go hand in hand. The more people comment, the more visitors u will get. I.e. entry eyriqazz semalam pasal Tips Menambahkan Visitors ke blog anda, setakat pukul 10 malam semalam@ ketika entry ini ditulis, hits eyriqazz tertinggi minggu ini.

P/s :Anda pula bagaimana, pentingtak komen ni?Sukatak bila orang mengomen @ sukatak mengomen di blog yang ada word verification?

P/s/s : Ok ke tips ni?Hehehe,saya masih lagi baru , jadi salah silap harap maafi.Tak semua yang saya lontarkan ini betul, ini hanya pandangan dan berkongsi pengalaman peribadi.
Related Posts with Thumbnails