April 13, 2010

Graduan Lepasan Ijazah vs Graduan Lepasan Diploma

Salam dari Eyriqazz,

Ada apa dengan tajuknya? Kalini saya ingin mengajak anda berkongsi pengalaman dan berbincang mengenai Peluang di Sektor Pekerjaan bagi :

Graduan Lepasan Ijazah vs GraDuan Lepasan Diploma

Inilah pandangan peribadi saya melalui pengalaman, pengamatan dan juga berkongsi maklumat dengan rakan-rakan yang lain . Di sini saya andaikan both graduan lepasan ijazah dan graduan lepasan diploma mendapat sekurang-kurangnya Second Class Lower.

Peluang pekerjaan untuk graduan lepasan diploma lebih terbuka luas jika dibandingkan dengan graduan lepasan ijazah. Antara faktor penyumbang adalah :

1) Lebih banyak position dibuka untuk lulusan diploma terutamanya di sektor kerajaan.

2)Faktor kabel elektrik,kabel bawah tanah , kabel HSBB, kabel telefon mudah alih di kalangan graduan ijazah terutamanya di sektor kerajaan.Saya tidak dapat mengesahkannya, ini adalah apa yang dikongsi oleh rakan-rakan dan dibaca di Internet.

3)Competition yang lebih sengit di kalangan graduan Ijazah dengan peluang pekerjaan yang lebih sedikit. Ambil contoh Exam PTD (Pegawai Takbir dan Diplomat) di suatu tempat exam, ada lebih kurang beratus-ratus orang, di seluruh malaysia berpuluh ribu yang menghadirinya sedangkan position yang ada hanyalah kurang daripada 100. Ada yang kata, some daripada sudah ada orang untuk mengisikannya (tidak tahu kebenaran juga, apa pendapat anda?)

4) Lack of Communication Skills & Proficiency in English Language terutamanya graduan lepasan Ijazah berbangsa Melayu. Bagi pekerjaan yang memerlukan diploma, syaratnya kurang ketat jika dibandingkan dengan ijazah.

5)Peratusan mengganggur di kalangan rakan-rakan dan juga seperti di baca di media massa,lebih ramai graduan mengganggur dari kalangan graduan lepasan ijazah.

6) Pengalaman peribadi, ramai rakan sekolah berkelulusan Ijazah daripada pelbagai Universiti di Malaysia gagal mendapat kerja yang setimpal dengan Ijazah mereka.Rasanya kurang daripada 50% yang berjaya mendapat pekerjaan yang sesuai dengan ijazah mereka. Dibandingkan dengan adik saya yang mengambil diploma di Politeknik, 7 daripada 10 rakan-rakan satu politeknik berjaya mendapat pekerjaan dan gaji yang setimpal dengan kelulusan mereka. Terus terang dikatakan, jika saya tidak 'bertukar kerja' mungkin gaji saya sekarang hampir sama dengan gaji adik saya yang kini selesa bekerja di Sektor kerajaan tanpa bantuan kabel elektrik dan pelbagai kabel lagi.

P/s :Apa pula pandangan anda?Kongsi-kongsila ya?Mungkin berguna bagi adik-adik di luar sana yang masih belajar/bercadang untuk melanjutkan pelajaran.

37 comments:

  1. komen skit boleh?
    ;-)

    kadang2 yg grad ijazah ni result cukup2 makan
    lulus...??
    macam mana nak dapat kerja yg best2

    kalau grad dengan class 1, kepujian, mesti gajinya setimpal dengan harga ijazah dia tu



    kesimpulan

    bermutu atau tidak ijazah yg tentukan gaji seseorang. kalau diploma pun, diploma setakat lulus je, puuun akan gaji murah jugak


    erkk
    pendapat je
    ;)

    ReplyDelete
  2. akulah calon diploma yang sudah berkerja
    he he

    ReplyDelete
  3. Kabel?ya,sampai satu tahap malas nak mintak kije ngan gomen sbb kabel ni lah,

    ReplyDelete
  4. betul jugak kot. kalau certain course tu, student diploma lebih terer dr segi praktikal sbb student degree byk belajar melalui teori. sbb tu lg senang budak diploma nak dpt kerja.

    lgpun course ijazah ni kdg2 pelik2 nama course nya. student sampai beratus padahal peluang pekerjaan tak sampai 10 pun.

    ReplyDelete
  5. rsnye faktor 4) Lack of Communication Skills & Proficiency in English Language
    dan jugak PR. sbb tu payah nk dpt kerjaya yg setimpal dgn kelulusan ;)

    ReplyDelete
  6. yang penting lepas grad tak memilih kerja.belajar lah sampai ke negeri cina.sedang berkira2 nak sambung master sebab dah pening mengadap coding..oh,aku tak pernah dapat kabel apa2 pun keja gomen yang penting usaha dan tawakal.

    ReplyDelete
  7. kalo kat syarikat saya keje ni kalo grad ijazah diorang prefer their scholar atau pon kabel ,then kalo diploma prefer amik dari poli atau kabel..
    pendek kata kalo tak de kabel susah nak cari keje..

    ReplyDelete
  8. err .. sy tgh tggu twrn dr universiti ..

    bakal smbg ijazah nanti .. patut smbg ke x nie ?

    ReplyDelete
  9. oh sekarang uitm dah tak pakai kabel, suma main tibai exam. hamik.. tapi untuk post tinggi2 je la. nak jadi drebar tak yah la exam bagai. aku masuk tak pakai kabel. Usaha dan doa orang tua yg utama. Perform masa interview.

    Aku graduan lepasan diploma yg baru ada rezeki nak sambung degree... kalau stick tu diploma, lambat sikit nak naik atau nk tukar jawatan. wish me luck ok...

    ReplyDelete
  10. joegrimjow :boleh,byk pun boleh. result first class skang ni pun blom tentu dpt kerja yang sesuai ngan kelayakan. byk lagi faktor lain dipertimbangkan semasa interview seperti communication skills, knowledge,kemahiran berfikir n etc..nanti ada masa saya kongsi pasal ni pula..

    P/s:hanyalah pandangan peribadi

    ReplyDelete
  11. Hazzy Ishak :Congratz. Diploma atau degree, yang penting usaha dan perbaiki diri.

    ReplyDelete
  12. norinaomar :jgn mudah putus asa.Saya tak pernah guna kabel utk mendapatkan pekerjaan kerana saya akan menindas/menutup peluang orang yg lebih layak

    ReplyDelete
  13. honeylanz :agreed with u .even myself,walaupun oversea grad, lepas dari lebih 6 interview baru dpt ditawarkan kerja pertama

    ReplyDelete
  14. Deedee :agreed. diploma peluang lebih terbuka luas dan kabel kurang skit kot.di bidang kerja pula, permintaan lebih kecil dari bekalan..jadi ,fikir2kanlah..bukan untuk menakut2kan,cuma untuk berkongsi pengalaman..saya pun pernah menganggur...teringat lagi Aku Penganggur nyanyian Sudirman...

    ReplyDelete
  15. elissmie :setuju dengan u. Cari pengalaman dulu. dah ada pengalaman barula mudah nak dpt kije. Honestly, Interview lagi susah dari kerja yang bakal dilakukan itu sendiri

    ReplyDelete
  16. arabella :uum,kuat juga pengaruh kabel ya? Patutla HSBB dilancarkan..hik3,keluar tajuk pula

    ReplyDelete
  17. JARD the Great :Congratz to u. Anda insan terpilih

    ReplyDelete
  18. Zqah Ail :Pandangan saya teruskan namun ini nasihat saya:
    1)Cuba dpt result yg terbaik (2 lower ke bawah amat sukar mendapat kerja yang sesuai)
    2)Improve Communication Skills + Proficiency in English
    3)Join persatuan @ kelab dan juga aktifkan diri

    ReplyDelete
  19. hee
    skang tgh degree :)
    mmg taw kalau dip da boleh dpt kerja n gaji setimpal
    tp still nk smbung sbb nak cari ilmu smpai ke negara new zealand

    ReplyDelete
  20. huhuhu..byk nye kabel..
    tgh dengan penat lelah nye menghabiskan degreee ni..nge~~~~
    2 tahun lg...huhu

    ReplyDelete
  21. aku mmg suka kabel2 ni...so far, banyak dah tempat aku keje, semua aku usaha sendiri...graduan skrg sepatutnya jangan jadikan alasan kurang kerja dsb. Banyak peluang, yang penting kena usaha..

    Kenapa kena salahkan kabel? walaupun mmg aku anti kabel, tapi kalo kita pandai menjual diri kita, doa pada Tuhan banyak2, suatu hari nnti pasti ada rezeki kita tu..yang penting jangan memilih..kena faham, graduan Diplomab cthnya graduan Politeknik memang lebih berjaya sebab pembelajaran mereka lebih banyak kepada hands on / praktikal work compare dgn degree yang penuh dengan kuliah, praktikal hanya 2,3 bulan...paling lama pun 6 bulan..

    satu lagi, kunci nak dapat kerja dengan mudah, berbuat baik dengan semua orang..ni pengalaman orang terdekat aku sendiri..selama ni dia mmg jenis sombong dan berlagak sbb ada degree, tapi lepas disedarkan, alhamdulillah, rezeki dia untuk menjawat jawatan besar dgn gaji besar. Allah yang memberi rezeki pada kita, ibubapa memberi keredhaan pada kita dan orang ramai mendoakan kita.. Berbuat baiklah pada semua orang :)

    ReplyDelete
  22. pakai kabel la paling sakit ati...org len kne ikut mcm2 prosedur diorg senang je msk sbb ade kabel bawah tanah yg besar...

    entahlah ye..tp sy rase graduan melayu khususnya kurg menepati pasaran kerja..terutamanya kurang mahir speaking...

    ReplyDelete
  23. Aku pun bakal bergelar graduan diploma tak lama lagi dan kerja juga sudah dapat, tapi di sektor swasta.

    ReplyDelete
  24. in my opinion, no matter what level of studies one graduated from, it still depends on each individual.. some degree students might not be as good as a diploma student personality-wise..

    success doesn't necessarily depend on the level of studies, it's how much effort and hard work one put in.. =)

    ReplyDelete
  25. Kabel? Kabel apa mau? Cat5e, Cat6 ker fiber optic? hehe.

    Aku rasa better ambil diploma dulu sebelum pegi ambil degree. Biarlah lambat habis belajar berbanding member-member sebaya sebab ambil diploma sebab bagi aku, kalau nak belajar satu-satu bidang ni, kena betul-betul paham baru boleh pegi jauh. Budak-budak yang nak express ambil degree ni bagi aku, ilmu diorang tak true. Belajar sebab nak lulus periksa aje. Takda feel.Sebab tue ilmu tak lekat dalam pala hotak.

    ReplyDelete
  26. setuju dgn semua pendapat eyriqazz... sebab kakak saya graduate diploma. skg keja dgn government. dia cakap kalau ijazah susah sikit nak keja dgn gov atas alasan2 kat atas tu la.

    ReplyDelete
  27. biar betul...boleh ke banding macam ni?huhu...kalau macam tu...baik kerja lepas spm je...xpayah belajar tinggi2...

    setiap paras pendidikan ada fungsi kerjanya...diploma execution...yg dh ade degree tu...more to planning...ade master dan phd tu...kena come out dgn new idea for improvement...bagi ak mcm tu la...

    ashik berebut nk kerja dgn government je...seronok sgt ke kerja dgn government?...huhu...

    ReplyDelete
  28. thanks for the info. dahla nak grad degree dah ni. tp rasa2nya semua ni bergantung kpd bidang yg kita ambil. kalau bidang tu mmg diperlukan, rasa2nya tak kisah degree ke diploma ke, still akan dapat kerja.

    ReplyDelete
  29. bukan nak mengata tapi nak memberi tahu tentang pengelaman semasa LI....kalau pelajar degree, kurang dipercaya dgn bos coz' pandai mereka kat buku bukan kat tangan....jadi susah buat kerja...terlalau ikut buku sampai bos jadi bosan....itu pandangan saya,, mungkin orang lain berbaza pula...

    ReplyDelete
  30. pada saya diploma atau ijazah bukan faktornya. tapi, tengok jurusan apa yang diambil.kalau kita ambil jurusan makanan, yang peluang kerjanya banyak, insha' Allah takde masalah.

    ReplyDelete
  31. Kerajaan akan melatih 21,000 guru prasekolah sepanjang tempoh 2010 hingga 2012 di bawah GTP untuk menampung 700,000 tenaga pengajar bagi pelajar prasekolah di seluruh negara.

    Salam hormat untuk sahabat sekalian,sila lihat kekosongan diatas 700,000 pengajar diperlukan diseluruh negara untuk mengajar kanak2,lepasan spm hanya perlu 3 kepujian dalam mana-mana matapelajaran


    JANGAN LEPASKAN PELUANG KEEMASAN INI,program lain dah ramai.....PELUANG KERJA YANG LUAS DALAM KERAJAAN DAN SWASTA,


    HUBUNGI 0196437996/SHUKRI


    PROGRAM DALAMAN - DIPLOMA PENDIDIKAN PRA-SEKOLAH

    No Ruj LAN/LAN Approval No :KA6871


    PENGENALAN:

    Merupakan program yang dibangunkan sendiri oleh kolej Uniti. Dibangunkan bertujuan membuka peluang tambahan kepada kursus sedia ada kepada pelajar supaya dapat menceburi bidang pendidikan pra sekolah.

    SYARAT KEMASUKAN :

    Lulus SPM atau setaraf dengannya dan mendapat 3 kepujian dalam mana-mana matapelajaran.

    PENGANUGERAHAN:

    Pelajar akan dianugerahkan dengan Diploma Pendidikan Pra Sekolah oleh Kolej UNITI.

    PROSPEK KERJAYA :


    Pelajar yang tamat pengajian boleh menyambung pengajian di Institusi Pengajian Tinggi Awam atau Swasta, dalam atau luar negara.
    Graduan diterima bekerja samada dalam sektor awam atau swasta

    STRUKTUR PROGRAM :

    TAHUN PERTAMA

    * GURU DAN ALAM PENDIDIKAN
    * PEDADOGI, PSIKOLOGI KANAK-KANAK
    * FALSAFAH DAN PERKEMBANGAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
    * KEIBUBAPAAN

    TAHUN KEDUA

    * PENDEKATAN DAN TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
    * KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN 1
    * AKTIVITI FIZIKAL PERINGKAT AWAL KANAK-KANAK
    * KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN 2
    * PERANCANGAN
    * PENUBUHAN DAN PENGURUSAN PROGRAM PRASEKOLAH 1
    * PENGESANAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
    * EARLY CHILDHOOD: ART AND MUSIC

    TAHUN KETIGA

    * KURIKULUM KEBANGSAAN 3
    * PERANCANGAN
    * PENUBUHAN DAN PENGURUSAN PROGRAM PRASEKOLAH 2
    * PENGURUSAN DAN KEUSAHAWANAN PUSAT PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
    * KESIHATAN KANAK-KANAK
    * TEKNOLOGI UNTUK KANAK-KANAK
    * PENGURUSAN TINGKAHLAKU KANAK-KANAK
    * PENGLIBATAN IBUBAPA DAN GURU
    * KANAK-KANAK DENGAN KEPERLUAN KHAS
    * KESELAMATAN KANAK-KANAK DAN PERLINDUNGANNYA

    ReplyDelete
  32. sy baru habis dip. sekarang tengah dilemaaaaa -__-"

    ReplyDelete
  33. Saya berkelulusan diploma keselamatan dan kesihatan pekerjaan..Dah perit macam2 dugaan sepenjang menganggur nie.. Kos nie memang payah nak dapat kijer samaada sektor awam@swasta..

    ReplyDelete
  34. untuk mgajar kt prasekolah kerajaan wajib ade degree..kALO SAYE PENGANGGUR TERHORMAT BERIJAZAH dr IPTA TERSOHOR di usia 30 an ne kene buat diploma n degree lg sekali ker kalo nk capai cita2 spt di atas? masa n duit dh byk korban...apela nasib..blaJA tinggi2 wtper, agaknye yea.. ?

    ReplyDelete
  35. mcm best jea. . .
    yeke dip n deg tue xdak nilai .. . ?
    jgn ah pkir blaja utk dpt gaji. .
    aku dulo blajar x pndai n x suke pown blaja. .
    tp bila aku blaja. .aku blaja apa yg aku minat ..
    sbb apa yang aku minat tue akan aku buat duet. .
    x payah nak cerita la. .
    lec uni mana pown xdak ajar sumone utk jd kaya. .
    lec just kongsi ilmu apa yg dye terror. .
    selebihnye terpulang pada korg yang pandai2 nie nak gunakan utk jd kaya. .
    apa la. . setakat blaja pandai2. .
    pointer tnggi2. .
    nak makan gaji ka. . ?
    better korg masuk keje start dari bawah .. sama juga alau nak harap org len yang nak bg dwet kat korg. .
    tlg la. .
    korg blaja sijil ka,diploma or deg skalipown. .
    lec x ajar cara nak jadi boss,nak jd leader yang btol. .
    x ajar mcm mana nak dapat dwet. .
    engat tue. . .!!!!
    blaja nie ilmu. . sejaoh mana korg blaja. .
    lagi bgos. . luas pengetahuan. . byk pengalaman. .
    selebihnye pandai2 ar nak guna ilmu tue buat dwet. .
    sory la klu aku ckp nie slap. .
    fikir2 la k. .

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails