June 25, 2010

Tips Blogging | The Grass Is Not Always Greener On The Other Side

Salam dari Eyriqazz,

Hari Jumaat yang Indah muncul lagi
Eyriqazz turut teruja hati
Weekend yang bakal menjelma seronok sekali
Boleh berehat dan menenangkan minda ini

Kali ini, eyriqazz nak berkongsi informasi/tips melalui pengalaman sendiri, bloggers yang dikenali, pembacaan dan analisa sendiri. Jadi, sebelum itu, andai ada salah silap harap maafi dan tegur-tegurlah saya ya?  . Tips yang Eyriqazz ingin kongsikan buat bloggers di luar sana especially new bloggers macam saya adalah :


The Grass Is Not Always Greener on The Other Side

 Tak salah mencuba dan mencari yang terbaik buat diri sendiri, namun apa yang mahu disentuh, ‘trust your instinct’ dan jangan cepat membuat keputusan terburu-buru kerana tergoda dengan Insentif dan Income yang lebih lumayan.

Maksudnya adalah rumput di luar tidak semestinya lebih hijau di tempat lain/ Beralih ke tempat lain tidak semestinya menjanjikan kejayaan yang lebih bagus dari tempat sekarang . Kenapa saya cakap begitu ? Maksud saya di sini adalah bagi bloggers yang meletakkan iklan di blognya dan memilih Advertiser yang sesuai.

 Oklah, Oleh kerana saya adalah Peminat Setia Nuffnang, saya akan membuat perbandingan antara Nuffnang dan Syarikat Advertiser yang lain dan melalui pengalaman sendiri, apa yang terbaca di internet dan diberitahu oleh rakan-rakan bloggers sendiri (nama dirahsiakan).

1)Innity – Dulu, bagaikan satu fenomena, ramai bloggers yang curang dari Nuffnang dan beralih kepada Innity. Kata mereka Income di sana lebih mengancam , lebih mahal, lebih mengujakan , dan pelbagai yang lebih lagi. Namun, setelah beberapa bulan kita perhatikan ramai bloggers tersebut telah kembali kepada Nuffnang dengan pelbagai alasan seperti tidak mendapat seperti dicitakan, di ‘ban’ kan oleh Innity kerana fraud klik dan pelbagai lagi. Tentu ramai yang perasan kan? Bagi Saya, Status Gliteratti tu besar maknanya, Nuffnang utamakan kesetiaan kerana dengan kesetiaan inilah mereka dapat terus bertahan dengan mantap dan semakin diyakini oleh Advertiser terkemuka di luar sana. Nuffnang semakin bertapak dan mendapat tempat yang istimewa di kalangan Advertisers.  

2)Advertlets – Usah disebut lagi. Pelbagai entry negatif sudah saya baca antaranya bayaran lambat, bayaran tidak diterima dan pelbagai lagi. Saya pun tidak pernah lagi membaca mana-mana entry dari bloggers Advertlerts yang menunjukkan bukti mereka telah berjaya meraih Income dari Advertlerts.

3) Youthsays – Ini antara yang terbaru. Dulu, hanya setakat mengisi survey dan tidak diiklankan dib log/website. Masa saya belum aktif berblog lebih kurang tahun 2007 kalau tak silap ,saya pernah join untuk surveynya namun hampa dalam setahun tidak sampai RM10 dicapai.Jadi, saya terus tidak yakin dengan Youthsays dan tidak lagi layan Survey mahupun bercita-cita untuk letak iklannya dib log Cap Ikan Ayam Goreng saya ini  . Bolehla baca juga entry kecewa dari The Princess RedbloodSnow yang bertajuk Nuffnang Glitterati dah pun dilucutkan dan dia pun sudah balik ke pangkal jalan (hik3, gurau je Princess)

4) Mangga Online – Yang ini paling latest rasanya. Menjanjikan peluang lumayan namun ada juga terbaca ada yang buang iklan dan beralih kembali kepada Nuffnang.  

Bagi saya pula, saya akan terus setia bersama Nuffnang kerana pengalaman rakan-rakan bloggers dan juga membaca entry mereka baca mengajar saya untuk lebih matang dalam membuat keputusan. Saya gembira dengan Nuffnang. Saya gembira dengan Event Nuffnang, dan saya cukup gembira dengan Income Nuffnang walaupun tidaklah sehebat blogger-blogger mantap di luar sana. Saya turut yakin dan sudah jatuh cinta dengan kemesraan layanan Staff-Staff Nuffnang yang semuanya mesra bloggers dan mudah diajak berbual. Agak sukar mencari ciri sebegitu di tempat lain rasanya bagi saya.

Bagi saya minat dan sifat tidak mudah putus asa akan membuahkan hasil. Biarlah lambat asalkan puas hati . Pedulikan apa orang nak kata jika kita yakin dengan haluan yang dibawa. When you are thinking too much about money from blogging, anda mungkin akan kecewa dan terhenti di tengah jalan . Tapi, bila you put your passion and let it go, the money will come to you.

Ewahh,pandai2je eyriqazz ni. Hik3, cakap melalui pengalaman dan Alhamdulillah, walaupun belum sampai setahun aktif berblog, 2 Advertorial Nuffnang telah saya terima kini . Amaunnya? Umm, biarlah rahsia namun apa yang boleh saya katakan ianya cukup untuk membuatkan saya terbeliak mata. Almaklumlah, first time dapat peluang camni dengan jumlah sebanyak itu.

Bagi saya, jika anda sudah yakin dengan Advertiser itu, cubalah stick dengannya dan tidak beralih angin. Especially Nuffnang yang saya nampak begitu pentingkan kesetiaan. Kalau tidak manakan timbul Gliteratti kan? For me, I  am happy with Nuffnang dan pelbagai pengalaman manis dan mengujakan telah saya perolehi bersama Nuffnang . Antaranya :
1)Informasi dan promosi menarik (Iklan di Nuffnang semuanya mengujakan)
2)Berjumpa rakan-rakan bloggers yang Cool dan Best (bolehla tengok di My 3)Favourite Blog dan Met Them , Love Them di Sidebar)
4)Berjumpa Bloggers Popular seperti Redmummy, BeautifulNara, SixthSeal, Jojo Struys, Fourfeetnine, KySpeaks dan ramai lagi.
5)Side Income from blogging
6)Hadiah Contest Nuffnang
7)Event Nuffnang yang semuanya mengujakan
8)Movie Screening dan banyak lagi
Saya bukan blogger hebat, dan mungkin saya belum layak untuk berkongsi tips blogging.Namun, saya tetap berkongsi berdasarkan pengalaman sendiri.Sharing is Caring , rite?  Saya juga tidak memaksa anda semua,setiap orang ada citarasa dan sebab tersendiri. Cuma apa yang ingin saya katakan sekali lagi, “ The Grass Is Not Always Greener on the Other Side”

Rumput tidak semestinya lebih hijau di luar sana
Berhati-hati dalam membuat pilihan yang ada
Ada apa dengan Setia?
Tepuk dada, Tanya selera
P/s : Apa pula pandangan anda? 

28 comments:

  1. saya pun sama,bro.
    belum tergerak hati nak beralih arah dari nuffnang.

    ReplyDelete
  2. memang nuffnang...... final decision

    ReplyDelete
  3. Tetap setia dengan yang satu. NUFFNANG forever!!!

    ReplyDelete
  4. nuffnang terbaik..tapi belum ada kesempatan nak jumpa bro eyriqazz..walhal pernah gi screening sama-sama..huhuhu

    ReplyDelete
  5. tahu takpe..sangat setuju ! dari dulu dengan Nuffnang, sekarang ade curang sket2 masuk Youthsays tu..hehe...=)

    ReplyDelete
  6. betul..betul...betull...angguk kepala 100 kali...nak tau jugak tu berapa dapat?jelous siiii

    ReplyDelete
  7. kenal nuffnang mula2, dan akan kekal dgn nuffnang.. =)

    ReplyDelete
  8. nuffnang's really great :) i totally will keep sticking to nuffnang!

    ReplyDelete
  9. macamana kita nak 'berkenalan' dgn nuffnang ni??huhuhu..baru nak bertatih2 dgn blogging..bukan mngejar income pun..tapi saya tertarik nak tau/rasa pengalamn dan mendekati dunia nuffnang yg org kata menarik ni..kagum dgn org yg sgt savvy IT yg saya rasa susah sgt...hurmmm..bilala agaknya tiba masa saya ye??

    ReplyDelete
  10. rina pun ada tanye2 orang...sume ckp nuffnang, tapi rasenye untuk blogger biase2 mcm rina, better youthsays. leh promote link kat fb. naik banyak tu. 1 iklan rm0.20...tapi nuffnang tarik glitterati huhu..

    ReplyDelete
  11. NN syok... tapi knp NN tak letak iklan kat blog saya? oooo... saya tak glemer ya...

    ReplyDelete
  12. biasala.. kalau orang pandai ambil kesempatan memang akan dapat yg dia nak.

    aku tak ghairah sangat pasal iklan2 ni. cukup blogging utk kepuasan diri

    ReplyDelete
  13. Still luv nuffnang..cuma tak tau la dorang luv kita tak..hehe..Anyway Very Nice dude..I ve got latest n3 too Check it out !! It's very cool, really ;D

    ReplyDelete
  14. nuffnang best. tp tak berapa reti sgt. just update and update. :DD

    ReplyDelete
  15. yes!!!!!!nuffnang still the best !!!

    ReplyDelete
  16. Perghh..tahniah atas advertorial bro..nampak gaya makin mantap eyriqazz.com...

    ReplyDelete
  17. @Jard The Great: Yup, Nuffnang is the best..

    @fikah mus :I believe..kesetiaan akan ada balasannya...

    @JMR:Bercinta yang berpada kan?

    @Sharinginfoz:good decision

    @SYANI:good decision also

    ReplyDelete
  18. @maslinamansor:samalah kita

    @Faizal The Newscaster:nanti kita borak2 n jumpa...

    @|| nemo mimosh ||:curang2 skit je ke?

    @kak ina kl:betul tu akak?Berapa dpt?umm..lepasla lunch a few months..

    @Matjoe:betul3

    ReplyDelete
  19. @e.l.i.s.s.m.i.e :nuffnang memang terbaik..

    @Hasrol Nizam:A very good decision

    @shadowburble:pilihan yang terbaik..

    @amirah:mudah saja..sebagai langkah permulaan..bolehla layari www.nuffnang.com.my

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails