February 26, 2011

Sharing is Caring|Connect the Tots

Hai gembiranya dalam hati
Selepas menonton Youtube ini
Sekarang saya sudah lebih memahami
Pemikiran Si Manja Yang Saling Berhubung (Connected Tots) amatlah penting sekali

Banyak informasi untuk Mummy dan juga Daddy
Jom sama-sama kita belajar di sini
Untuk kebaikan anak-anak dan supaya mereka lebih happy

Apa yang menarik di website ini? : Memang sesuai untuk ibubapa yang mempunyai anak kecil, berkongsi informasi berkenaan Hubungan Antara Otak anak-anak dan macam mana ianya berfungsi, Tips untuk ibu (oh, bapa pun kenalah ambil tahu je), Stories Reading untuk dibacakan kepada anak-anak , dan juga games.

Games antara part yang paling saya suka kerana saya dapat berinteraksi dengan anak directly.

Games berbentuk pelajaran dan berfikir untuk Anak-anak dari 1-6 tahun
Animal Talk untuk Alisya
Alisya Love it

Bila dengar saje bunyi binatang i.e. Queek,queek, cip cip dan Aukk,Aukk, dia menunjukkan tangan kepada gambar binatang. Yup, disini pemikirannya berhubung cuba mengaitkan bunyi dan juga binatang itu. Yes, learning should be fun. The more fun you have, the more enjoyable for the kids, dan lebih mudah ianya diterima oleh kanak-kanak. Alah, like kitapun kann,bila belajar sesuatu yang boring, lambat je nak tangkap kan? Bila sesuatu yang kita minat, cepat je hafal, ingat dan faham kan?

Anak-anak belajar dari persekitaran dan juga sesuatu yang menyeronokkan. Explore the things
Melentur Buluh Biarlah dari rebungnya

Banyak lagi yang boleh dilakukan bersama bersama si Manja dari  Connect the Tots Website ini especially untuk anak-anak yang berusia 2 tahun ke atas. Mahu berkongsi satu video yang saya rasakan menarik untuk dikongsikan berkenaan pemikiran anak@Alisya ini :

Alisya Menari bersama Tom Tom Bak

Di sini alisya belajar dari Cerita yang ditontonnya ( Tom Tom Bak yang dibawakan oleh Anmum Essential) , meniru aksi menari dan menyanyi. Sambil itu dia teringatkan aksi Mama dan Papa menidurkannya dan dibuatkan perkara yang sama kepada anak patung mainannya. Yes, cerita Tom Tom Bak antara cerita yang Alisya gemari. Saya pun tak kisah kerana ceritanya pun bagus untuk perkembangan minda anak-anak melihat kanak-kanak yang begitu petah dan pandai beraksi.

Informasi entry sebelum ini (first entry), saya ada menerangkan tentang kebaikan Gangliosida untuk otak kanak-kanak. One of the product yang mengandungi Gangliosida adalah Anmum Essential untuk anak-anak berumur 1 tahun ke atas . Honestly, kami belum lagi menggunakan Susu Anmum Essential tapi mahu mencubanya. No harm trying sesuatu yang baguskan? Kami telahpun requestkan samplenya di SINI . Kalau anda pun berminat, bolehla requestkan sekali. Belum cuba belum tahu, dah cuba, anda tahu.

Berkongsi pengalaman. Rakan isteri di sekolah ada yang menggunakan Anmum Essential dan dia berpuas hati dengan jenama itu. Juga seorang guru , testimoninya, anaknya sukakan susu itu dan setakat ini, Alhamdulillah, berumur 3 tahun lebih nampak semakin aktif dan pandai. Pemakanan adalah salah satu faktor yang mempengaruhi perkembangan otak kanak-kanak juga kan? Ini yang buat kami teruja untuk mencuba pula buat Alisya. Nanti dah sampai pek percuma itu, bolehla cuba beri minum untuk Alisya. 

Bukan Mudah untuk menjadi seorang Bapa

Bagi seorang bapa macam saya, selain ibu, bapa pun perlu memainkan peranan juga. Masa depan anak-anak perlulah dimainkan peranan sama-sama. So, buat Ibu dan Bapa, laman web Connect the Tots memang saya syorkan buat semua dalam menambahkan ilmu berkenaan perkembangan pemikiran kanak-kanak. Anak sihat, anak pandai, Anak Lincah dan bijak berfikir, Ibu bapa pun gembira sama. 

P/s : Apa pula kata anda? Pentingke Ibu/Bapa mempelajari ilmu bagi mengajar anak-anak menjadi seorang yang bijak berfikir? 

P/s/s : Apa pandangan anda tentang Connect the tots website ini?

31 comments:

  1. harap-harap anak kita menjadi insan berguna

    ReplyDelete
  2. ape ni budak kecik tgk tv dekat2. nanti rabon...:P

    ReplyDelete
  3. memang info yang menarik...anak aku pun minum jenama nie gak....

    aktif dan bijak...

    ReplyDelete
  4. #ct N honey :amin...Setiap ibubapa mesti mahukan yang terbaik untuk anak2 kan?Sama2lah kita berusaha ke arahnya...

    ReplyDelete
  5. #cik Nemo :thanks teguran..u r rite on that..memang selalu juga kasi nasihat dan melarang bila dekat sangat kat depan tv...namun, faham2la budak2 baby ni,lagi kita marah,lagi la dia nak..InsyaAllah, in the future kami akan lebih tekankan dalam menonton tv ni duk jauh2 skit..

    ReplyDelete
  6. #shah-kayrul :thanks shahrul for ur comment..sayapun tengah menanti pek percubaan..bolehla mencuba ni..

    ReplyDelete
  7. baguslah bro fikir ibu dan ayah kene sama bergandingan. cara didikan seorang ibu dan seorang ayah mmg berbeza jadi dua-dua perlu sama-sama membesarkan anak.

    semoga alisya grow up sebagai org yg bijak. ;p

    ReplyDelete
  8. Mahu join segmen tegur menegur jugak...

    Klo anak- anak kecil mahu tengok kartun..
    klo boleh bukak kartun disney channel.. tu cartoon speaks in simple english..

    so.. bleh la blaja simple words..
    klo nak bagi anak- anak maen game..
    bagi game yg perlu gunekan minda..

    hope alisya jadi genius hasil didikan dari kecil hasil ransangan minda dari peringkat awal lagi..

    ReplyDelete
  9. memang penting...ilmu parenting penting utk setiap ibu bapa utk melahirkan anak yg bijak...

    sy pun dah terima sample dr anmum sb sy mmg anmum club..hehe...

    ReplyDelete
  10. NAK JOIN SEGMEN TEGUR MENEGUR GAK..

    SUSU ANMUM NIE MEMANG MEMBERANSANGKAN OTAK ANAK. MEMANG NAMPAK PERBEZAAN HAIKAL DAN SEPUPUNYA. WALAUPUN SAMA UMUR TAPI MINUM SUSU YANG BERBEZA DAN PERKEMBANGAN HAIKAL LEBIH MAJU. BALIK NIE NAK AJAK HAIKAL TERJAH "CONNECT THE TOTS WEBSITE"

    ReplyDelete
  11. Ibu dan ayah adalah idol anak-anak.ibu dan ayah juger adalah guru untuk anak-anak jadinyer sebagai idol dan sebagai guru seharus kiter menjadi contoh dan tauladan untuk anak-anak.

    Sebagai ibubapa yang berkerjaya banyak yang perlu kita belajar terutama sekali dalam membahagikan maser dan memberi perhatian penuh untuk sikecil tersayang agar perkembangan pemikirannyer seiring dengan usianyer.bukankah begitu en GTO?

    bak kata en GTO Anak sihat, anak pandai, Anak Lincah dan bijak berfikir, Ibu bapa pun gembira sama. saya sangat setuju..!!

    well nak citer pasal anmum plak,hiks.Anak sayer yang sulung dah berumur 4 tahun,sedari kecik lagik menggunakan Anmum,belum pernah curang ai cakap u..owh ini seriyes ocay sebab bijaknyer jelas dan nyata.

    Diusia 2 tahun diyer sudah boleh menghafal dengan baik cthnyer doa makan dan surah al-ikhlas.skrg 4thn dalam proses menghafal Al-fatihah pula..Alhamdulillah ABC one two tree satu dua tiga dihujung lidah sajer..:)

    Sekarang soalan-soalan yang keluar dari mulut kecil itu banyak membuat otak sayer berfikir.Mau taknyer susahh hooooo nak jawab soalan bebudak..pening ai..

    wahhh panjangnyerrr macam tulis n3 plak...ocay-ocay sy stop skrg tapi dgn harapan menjadi 3 yang terpilih..hehhhhhhh ader motif rupernyer..:)

    ReplyDelete
  12. yes! I like this article. Ilmu yang sangat berguna. Ilmu parenting :)

    Pemikiran si kecil yang saling berhubung antara satu sama lain. Fator yang paling penting ialah corak dan bahan pemakanan.

    Website connected tods satu contoh terbaik. Ibu bapa harus bersama-sama si kecil untuk melihat website tersebut. Sekurang-kurangnya pemikiran si kecil seusia Alisya akan makin berkembang.

    Mengajar si kecil biarlah dengan cara yang menarik. Contohnya rancangan cartoon network yang bercorakkan pembelajaran dan membuatkan si kecil berfikir. Lebih penting lagi kalau cartoon tersebut dalam bahasa inggeris. Sekurang-kurangnya si kecil dapat belajar perkataan baru.

    Si kecil sukakan benda-benda yang menarik. Contohnya menggunakan bahan interaktif untuk membantu merangsang pemikiran si kecil.

    Ibu bapa pun boleh mengajar anak-anak speaking dengan rajin berinteraksi bersamanya. Sekurang-kurangnya apa yang didengari akan tersimpan dalam kotak fikiran si kecil dan bertindak balas antara satu sama lain. Si kecil juga akan mula menyebut apa yang didengari dan diingatinya berulang kali.

    Apa-apa pun ianya bermula daripada ibu bapa itu sendiri. Bagaimana acuan begitulah kuihnya. Tak gitu ? hehehe. Dan kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi :)

    ReplyDelete
  13. ramai ibu bapa sekarang tak tahu didik anak.. sebab tu masih ada anak-anak yang tak berkembang pemikirannya. dan yang sedihnya masih ada yang gunakan kekerasan dalam mendidik anak2.. itulah kesilapan terbesar ibubapa kerana mendedahkan kekerasan disaat pemikiran anak diorang masih lagi bersih dan tak tahu apa-apa.. takut nanti anak tu pulak akan melakukan kekerasan bila dah besar..

    - Fitrihadi.com -

    ReplyDelete
  14. Singgah sekejap di sini yea. Baru datang dari blog BA.

    Otak kanak dan otak orang dewasa berlainan. Otak manusia mature sepenuhnya pada umur 2tahun. Jadi, andai kata, ransangan2 yg positif seperti lagu or bunyi, ia menarik minatnyer, ia akan meransang lebih lagi sel2 otak. Jadi, kanak2 matang cepat pemikiran. Jadi, pendedahan Tuan Empunya blog kpd ank memang ada baik nyer. MUngkin perlukan pelbagaikan.. huhu. susu hanya untuk menolong petumbuhan dan pembesaran. tapi, ibubapa yg merencanakan.. ye tak??

    p/s : suka tgk anak en Eyriqazz tdo kat tmn dlm pic atas.. huhuhu bapa misali.. hihi

    ReplyDelete
  15. #intan izani:yup,both ibu dan bapa kenalah memainkan peranan dalam membesarkan anak2..kalau satu pihak saja,susah la kan?

    ReplyDelete
  16. #syafiqsulaiman ;thanks bro..yup,melentur buluh biarlah dari rebungnya...

    ReplyDelete
  17. #aanie:setuju..Oh, dah terima samplenya?Saya masih menanti..belum sampai ke rumah lagi..

    ReplyDelete
  18. #shah-kayrul:oh,ni yang buat sayapun teruja untuk mencuba susu anmum..Alisya ada alahan susu lembu sejak kecil..now kami campurkan susu soya ngan susu lembu..lepas ni bolehla mencuba Anmum pula..Feedback dari rakan isteri pun memuaskan dan buat kami teruja juga...

    ReplyDelete
  19. #shi3la :satu perkongsian yang sangat menarik...thanks for sharing it...memang teruja bila membaca komen awak...yess,i am a new father..N tak salah belajar dari ibubapa yang lebih berpengalaman juga....u should share more on ur blog too...

    ReplyDelete
  20. #Miza Yusof :U always amuse me miza..Walaupun masih belajar,pemikiran dan ilmu mengalahkan sesetengah ibu dan bapa rasanya...thumb up..bertuah sesiapa yang beristerikan u nanti....sudah bersedia dalam menghadapi dan menjadi ibu nanti...

    ReplyDelete
  21. #Bro Fit:setuju bro..kekerasan bukan caranya..berlembut pun bukan caranya...i.e. terlalu manjakan..Kena tegas bertempat,lembut bertempat dan batasannya...I learn a lot dari pengalaman sendiri masa kecil dan juga rakan2....

    ReplyDelete
  22. #akuwanblur:setuju bro..kena pelbagaikan dan ransang minatnya..kalau memaksa tidak guna juga..lama2 dia akan jadi boring dan hilang minat...so,nak mendidik anak,ibubapa pun kenala smart juga....

    ReplyDelete
  23. Pentingke Ibu/Bapa mempelajari ilmu bagi mengajar anak-anak menjadi seorang yang bijak berfikir?

    Memang tidak syak lagi! Ibu dan bapa --kedua2nya (dan bukan salah seorg sahaja) memainkan peranan merangsang daya pemikiran anak2, jadi tanpa ilmu keibubapaan (parenting) yg lengkap, maka fasa awal kehidupan anak2 akan berlalu dgn sia2. me pernah terbaca, bahawa otak anak berkembang secara maksimum pd thn2 awal -->>0-6 years old. jadi kalau anak2 tidak dirangsang utk berfikir pd usia awal sebegini, alangkah ruginya--dan masa lepas takkan dpt diulang kembali (no turning back). pengalaman me sendiri, now anak sulung dh berusia 6 thn, me memang belikan set cd baby einstein (interactive learning) seawal usia my boy 6 bln--memang nampak hasilnya--my boy ni sgt creative orgnya, loves drawing, arts, byk bertanya and kdg2 suka buat kesimpulan sendiri--just now me sibuk msk2 kat dapur and me sediakan hidangan yg agak byk, dgn pantas dia bertanya, mama nak ajak kwn2 mama dtg mkn ker? sbb biasanya me akan msk byk2 bila me jemput my frens mkn2 :)
    in terms of pemakanan dan juga susu, my boy even dh 6 thn memang masih minum susu sebagai salah satu menu utama setiap hari--teringin juga nak mencuba sampel anmum mcm yg eyriqazz request tu--why not kan..kat UK, my boy minum fresh milk (choc flavour) ajer :)

    Apa pandangan anda tentang Connect the tots website ini?
    Me dh surf and try games kat website--yepp..my lil ariff (2 years old) memang tertarik dgn games animal talk tu, mcm ur alisya jugak--and ariff boleh mengenali some of the animals yg dia biasa tgk kat tv like dogs, cats, ducks :)
    utk games for 4-6 years old, rasanya terlalu simple utk my boy yg berusia 6 thn--my boy memang dh biasa main mcm2 educational games yg website cbeebies (UK), which is a lot more complicated --mungkin anmum boleh introduce more games to cater 6 years old kids :)
    anyway, the website is informative--indeed salah satu cara utk menambah ilmu parenting di dada. come on!ilmu parenting ada kat hujung jari ajer di zmn ICT dan internet ni, cuma terpulang kpd kita sbg ibu bapa utk mempraktikkannya, juga memilih yg terbaik utk anak2 --thousand of interactive games kat internet--cuma nak kena pantau and pilih which one is educational based utk anak2 kan.

    thanks for reading.

    ReplyDelete
  24. Memang tersangatlah penting, bukan setakat anak-anak je perlu diajar kemahiran untuk berfikir, malah ibu bapa juga perlu belajar cara-cara untuk merangsang pemikiran anak-anak supaya lebih berkembang dan tidak sahaja bergantung kepada tadika atau guru-guru.. Ini kerana pendidikan bermula dari rumah, seawal bayi dilahirkan. Walaupun masa kini kebanyakan kedua ibu bapa bekerja, namun itu bukan satu alasan untuk tidak melibatkan diri dalam aktiviti merangsang pemikiran anak-anak supaya menjadi seorang yang genius. Ini kerana anda tidak memerlukan 2-3jam untuk bermain dengan anak-anak anda sekaligus mengajar mereka, tetapi dengan 15 - 30 minit pon sudah cukup, yang penting kualiti masa bersama anak-anak. Malah, anak-anak mudah mengikut apa sahaja yang dibuat oleh kedua ibu bapanya, jadi dari sini memang penting untuk ibu bapa melengkapkan diri mereka untuk mengajar anak-anak bahawa learning is fun, and learning & playing together much more fun. Bila rasa disokong dan happy, jalinan kemesraan makin utuh, lalu akan meningkatkan daya pemikiran dan keyakinan mereka sekaligus melahirkan anak yang genius dan bahagia. Saya pernah buat entri mengenai aktiviti simple dan menarik yang boleh dilakukan bersama bayi anda sejak lahir lagi.. http://myapeapeaje.blogspot.com/2011/02/aktivit-menarik-dan-simple-untuk.html

    Mengenai Anmum Essential dan website tersebut, saya memang pengguna Anmum sejak pregnant lagi, bagi memastikan saya dan kandungan saya mendapat nutrien yang secukupnya. Ini kerana pemakanan juga memainkan peranan yang penting dalam merangsang pemikiran yang genius. Sebab itulah proses pendidikan anak-anak ini sebenarnya bermula dari mengandung lagi. Saya sangat menyokong usaha yang dilakukan oleh Anmum dengan mengadakan online stories dan juga games yang boleh membina dan merangsang pemikiran anak-anak. Ini kerana budak-budak (bagi 3 tahun ke bawah yang belum boleh membaca) memang suka dibacakan cerita dan apatah lagi bermain games berbentuk pendidikan tetapi tetap menghiburkan.. Cumanya, lagi bagus kalau online stories tu dapat dibesarkan, mungkin full screen bagi memudahkan kanak-kanak yang sudah boleh membaca.. Imagenya juga boleh diperbesarkan lagi agar nampak lebih menarik bagi kanak-kanak yang belum boleh membaca..Apapun, keep it up Anmum untuk menyediakan resource bagi merangsang pemikiran anak-anak sedari kecil lagi..

    ReplyDelete
  25. apasal gambar goyang???abahnya menari sama ek??hehehe
    suka tgk dia dodoi mainan dia tu..."dudududu"...cute.

    ReplyDelete
  26. saya pun pengguna anmum dulu masa mengandung..skrg byk perisa utk bakal2 ibu dan baby..

    ReplyDelete
  27. penting sangat2 bagi ibubapa untuk mempelajari ilmu untuk mengajar anak2 kerna di zaman sekarang nie kalau ibubapa nak ajar anak2 tanpa ilmu pasti anak2 akan persalahkan ibubapa kembali...

    anak2 la nie semakin bijak meneroka.. apa saja yang terhidang di depan mata mereka pasti akan dijadikan bahan ujikaji mereka.

    sebab tue ibubapa@bakal ibubapa zaman sekarang perlu mempersiapkan diri dengan ilmu2 yang boleh dijadikan panduan untuk mengajar anak2..tidak laa nanti bila anak2 bersoal sesuatu yang di luar kotak fikiran, ibubapa akan tercengang2 dan akhirnya hanya memberi jawapan TAK TAHU..sekurang2nya dengan ilmu yang dipelajari ibubapa boleh menerangkan sesuatu hal itu walaupun tidak secara terperinci tapi ada jawapan yang boleh diterima anak2..

    sekarang nie banyak cara ibubapa boleh cari ilmu untuk mengajar anak2...salah satunya macam yang bro eyriqazz selalu dok cerita tue....dalam internet apa saja kita boleh guna pakai untuk dapat ilmu yang bermanfaat...

    jangan sampai semua ilmu tue anak2 yang explore dulu sebelum ibubapa..gunakanlah kemudahan yang ada untuk sesuatu yang berguna

    ReplyDelete
  28. #Mama Zharfan :yup,setuju mama zharfan..both ibu dan bapa memainkan peranan dalam membesarkan anak2...waah,i think i should learn more from u dalam mendidik anak2 dan membesarkan anak2...

    yup,website ini memang interaktif untuk kanak2...susunan warna pun menarik..alisya suka sgt part yang teka bunyi tu...kadang2 dia sendiri yang follow n ajuk bunyi tu...

    ReplyDelete
  29. #cikpuanhady:fuhh,panjang lebar komen cikpuanhady..yup,saya sokong dan setuju dengan komen anda..bernas...dan banyak yang boleh saya ambil dari komen ini..yup,learning never end even utk ibu dan ayah..the more we learn, the more we can teach our kids...to get a smart kids, we need to get smarter also rite?

    ReplyDelete
  30. #ieda:hik3,papanya pun mahu bergoyang sama..tuhla,kids learn from their parent...tiru keletah dan gaya...

    ReplyDelete
  31. #far_east :yup,anak3 sekarang lebih bijak meneroka especially dengan adanya kemudahan teknologi seperti laptop,komputer,dvd etc...

    haah,kita sebagai ibu bapa kenalah persiapkan diri...setju...n thanks atas komen yang sangat bernas..really appreaciate it and i think u should share this kind of information in ur blog too..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails