April 25, 2011

Shocking|Kandungan Gula dalam Susu Tepung Untuk Membesar Anak-Anak


Entri saya sebelum ini [ Klik Here] ada membincangkan tentang risiko pengambilan gula berlebihan di kalangan anak-anak dan pengambilan "added sugar" yang berlebihan boleh memberikan kesan yang negatif kepada kesihatannya. Di samping itu betapa pentingnya menyemak label, semak nama tersembunyi/lain added sugar (carbohydrate,corn syrup,sucrose,glucose syrup solid & etc) . Kata pepatah, beringat sebelum kena, mencegah lebih baik dari mengubati. Juga, utamakan non added sugar products kepada anak-anak seperti air masak, buah-buahan (dlm kuantiti yang terkawal), dan makanan hariannya.

Antara pemakanan utama anak-anak yang tengah membesar adalah susu tepung(susu lembu) yang kita berikan kepadanya. Adakah kandungan gula di dalam susu tepung yang kita berikan kepada anak-anak mengandungi kandungan gula yang berlebihan? Umm,seriously, No Idea...Until....


Beberapa hari lepas, terlihat di TV tentang "Current Growing Up Milks Have too Much Sugar", sehingga 13 sudu gula. Betulke? Tak pernah dengar pun...Macam tak percaya je...Kenapa sebelum ni sejak saya kecil sampai dah jadi bapa tak pernah terdengar pasal ni?


Curious, sayapun surf la website seperti di TVC itu iaitu http://www.semakgula.com.my . Yup, saya mahu tahu lebih lanjut kerana sepanjang pengetahuan/pembacaan saya, antara simpton pengambilan gula yang berlebihan adalah cavity gigi/hyper aktif. Umm,caviti gigi tiada pula pada alisya. Hyperaktif? Umm,takdela hyper, tapi aktif laa juga bagi seorang anak perempuan. Bukan normalke kanak-kanak membesar aktif? 

Buat pertama kali, saya mencuba susu Alisya yang kami berikan kini. Umm, sedikit manis laa juga. Semak label dan inilah maklumat yang kami perolehi untuk menyemak kandungan gula :


Setiap hidangan, 40g kandungan Carbohydrate 24 gram...

Teringat entry sebelum ini, the higher Carbohydrate, lagi tinggi kandungan gulanya. Kalau ikutkan peratus per serving, 24/40 lebih kurang 60%. Banyak la tu kan? Mean gula adalah paling banyak, more than 50%.  Better semak dulu :


Shocking, Kalkulator gula apabila input diisikan , kandungan gula dalam susu anak saya adalah 8-10 sudu teh gula tambahan , 33% gula tambahan. Umm,terkejut,terkejut..terus saya bincangkan dengan Isteri. No wonder sekarang ini, anak-anak yang berumur bawah 10 tahun pun sudah ada yang terkena kencing manis. It really caught me by surprise. 


Ianya betul-betul memeranjatkan kami. Adakah selama ini kandungan gula berlebihan dalam susu yang diminum oleh Alisya? Walaupun kami campurkan susu Alisya dengan susu soya dan juga nestum, ianya tetap memberikan impact kerana kandungan Susu lembu itu lebih banyak jika dibandingkan dengan susu soya dan nestum dalam susu Alisya.

Oh, Better late than never. Saya perlu bincang lebih lanjut dengan Isteri pasal hal ini. Yerla, anak-anak bukan mudah kalau mahu bertukar susu. Last time masa cuba bertukar susu, cirit-birit teruk Alisya dibuatnya. Apapun, untuk kebaikan, perlu lakukan sesuatu kan?


Ibu/Bapa di luar sana. Saya turut sarankan anda turut menyemak kandungan gula anak-anak anda di website ini http://www.semakgula.com.my  dan anda nilaikanlah sendiri. Rasanya anda pun mahukan yang terbaik buat anak-anak anda kan? 

Yup, every Parents mahukan yang terbaik untuk anak-anak dan pemilihan susu Tepung untuk membesar adalah penting kerana ianya antara sumber utama untuk membekalkan nutrisi dalam perkembangan anak-anak. Kandungan gula yang berlebihan memang patut dielakkan ke arah yang lebih positif.

Andainya jawapannya anda pun sama macam saya (terlebih kandungan gula dalam susu tepung untuk membesar) , saya sarankan carila Susu Tepung yang lain yang mengandungi "No Added sugars" dan bolehla semak kandungan gulanya. Better late, than never. Better Mencegah dari Mengubati. Better berubah andainya ia untuk kebaikan.


Jangan Kerana Nila Setitik Rosak Susu Sebelanga
Jangan kerana tersilap memilih susu, menyesal di kemudian hari pula
Belum terlambat, semaklah kandungan gula
http://www.semakgula.com.my , Sharing is Caring, itulah yang sebaiknya

46 comments:

  1. most of the time terlepas pandang, bahaya ni

    ReplyDelete
  2. susu jenis apa bro pakai? ada apa2 cadangan tak utk susu yg sesuai? nak susu murah2, tkt ada melamine

    ReplyDelete
  3. asyik kluar error je bila masukkan data. ke semakgula ni hanya utk promosi susu2 tertentu je? hmm

    ReplyDelete
  4. kadang2 kita terpengaruh dengan iklan kononnya susu yg itu baik utk kesihatan, yg ini plak tak bagus!

    paling selamat, check dgn doktor sbb MDT pernah alami sendiri..doktor tak galakkan ambil Anelene sbb Anelene tu ada gula..lebih baik minum susu Omega sebab selain bagus utk tulang, bagus juga utk menurunkan kolestrol dlm darah!

    eh! tiba2 jadi macam pakar kesihatan plaks! :)

    ReplyDelete
  5. itulah sekarang nih kan sesetengah pengeluar susu dah mula keluarkan susu tanpa gula tambahan..sy pon baru bertukar susu utk my 6 yrs old daughter..susu apa tu lupa lak..anmum kut..utk baby lak takda masalah psl sy mmmg fully breastfed..sekarang nih isu kanak² jd obesiti dan hyperaktif - itu berpunca dr gula berlebihan dlm diet seharian..

    ReplyDelete
  6. selama ni mmg guna susu tepung brand yg tengah popular iklan 'tanpa gula tambahan' tu la... tapi... since dia packing + iklan 'tanpa gula' harga dia dah makin mahal pulak... :(

    ReplyDelete
  7. ohw..ini la iklan tu kan??

    tgk iklan kat TV cakap ada gula dlm susu....tp x sume rkan??

    kene check ni gula kat dalam susu anak aku...

    eh..aku buat susu letak gula tak??hahaha



    Sumijelly.com

    ReplyDelete
  8. scary kan,too much for kids

    patut la sedap utk buat kek susu tepung ni..manis

    ada anak2 yg suke ratah susu tepung

    ReplyDelete
  9. susu ibu adalah susu yg terbaik kan..kena check juga lah kalau mcm nie..

    ReplyDelete
  10. salam..
    terima ksh bro dah ada laman web site tu sy mahu kesana..

    sy perhatian mmg ada je gula2 tmbahan dlm susu bayi/kanak2 yg penh sag beli yg tak der gula tak silp saya susu anmun.peh susu tu mmg mahal gila bro..bli susu anmum tu blhtahn juga wet mglir rasanya klu fmly bergaji besar no hal beli peket2 utk anak.tapi klu utk yg ada ank ramai mau gak rabak poket kita adei... nak2 anak2 yg sdg mmbesr tu mmg kuat mnum susu,susun anmum mmg rasanya berlemak heee.bagus pun bagu juga sama cnti dgn rege (RM) heeee..

    jom kita tukar susu anak2 ramai2 pada harga perpatutan :)& pastikan no sugar :)

    ReplyDelete
  11. @Sharinginfoz :kena alertkan juga hal2 camni bro...yang terbaik utk anak-anak...

    ReplyDelete
  12. @Dawa :error tu coz tersilap key in..make sure number tu betoi2 seperti di instruction..kalau tak memang kuar error..mula2 saya pun pening n tersilap juga...

    ReplyDelete
  13. @makdara TERdiva:wah,yup..kita patut belajar dari yang lebih berpengalaman kan?

    ReplyDelete
  14. @Rina AVAIL a.k.a cik betty :yup..itulah masalahnya..kalau dari kecil kita dah biasakan manis2,memang bila membesar,temptation makin tinggi dan semakin sukar dibendung..kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya....

    ReplyDelete
  15. @ejaMaria:oh yer ke? mungkin coz kualitinya semakin ditingkatkan....sayapun belum bertukar susu lagi..masih dalam planning dan discussion ngan wifey..yerla,takkan nak buang susu yang lama kan?membazir pula..

    ReplyDelete
  16. @Sumijelly:yup...sila semak?apa?ni first time eden dgr mak budak letak gula dalam susu...hik3..

    ReplyDelete
  17. @Peri PiA :hik3..kanak2 mmg suka yang manis2...tuh blom ditambah air kotak,etc lagi...

    ReplyDelete
  18. @Gieyana:silalah semak utk kebaikan di masa hadapan...

    ReplyDelete
  19. @ suri :thanks for the feedback dan perkongsian..bolehla saya mencuba juga nanti..myself, biarlah mahal kalau ianya berkualiti..sanggup berhabisan wang utk diri sendiri,apa salahnya utk anak2 juga kan?

    ReplyDelete
  20. Thanks for dropping by my blog, my kids pun memang dah ambik susu Anmum, tiada gula tambahan * mode wardina :) follow me as well eyriqazz cos i folo u!

    ReplyDelete
  21. info yang bagus..patut la bila try susu kanak-kanak,memang sedap rasanya walau tak tambah gula.rupanya dah ada gula tambahan dalam susu tu..patut la budak ni dok suka minum susu. Yang terbaik ialah breastfeading.. :)

    Jom baca ni: Free one drop perfume..Sape nak?

    ReplyDelete
  22. @Madam Bling Bling :so, how was the feedback menggunakan susu anmum ya?teringin juga mencuba utk alisya...

    ReplyDelete
  23. @hanani0210 :yup...susu ibu tetap terbaiikkk....setuju dengan pandangan hanani..thanks again...

    ReplyDelete
  24. b4 ni makan pape, x check pon kandungan gula..lepas ni, kena check sume tu...risau plak mkn gula lebihanm..hehe

    ReplyDelete
  25. betul tu. even tho my baby still breast milk, tp i dah check formula milk yg dpt free ni and badly, ia adalah tidak termasuk dlm susu with no added sugar..huhu.

    oh ya, tersesat dlm ur blog. nice blog :)

    ReplyDelete
  26. hurmmm....saje jenguk website SEMAKGULA tu tadi....tapi takde pulak nama company atau organisasi terlibat dalam cerita SEMAKGULA nie....yang ada just talian tol free jee... tak pe nanti saya follow up untuk maklumat lanjut.... p/s : Kementerian kesihatan takde pulak cita pasal benda nie even pakar kanak-kanak pun sama.....huhuhu

    ReplyDelete
  27. benda ni semua kita ambil tanpa sedar... nasib baik zaman teknologi skang ni byk pendedahan

    ReplyDelete
  28. uisshh mmg shocking biler kita ingat produk tu dah bagus tp masih ada lg yg kurang...rs cam xde produk yg boleh dipercayai...dulu2 mmg beli anmum tp ye lar mahal kan rs terjelir gak lar bulan2 nak membeli...langsung tukar ke dutch lady...nampak gayanya kene cek dulu gula dlm dutch lady tu

    ReplyDelete
  29. tak ramai ibu bapa yg alert & nak amik inisiatif.. untung Alisya :)
    *n3 ni 27 April?!

    ReplyDelete
  30. @Nazatul shima :oh,by the way,semakgula.com hanya untuk menyemak kandungan gula di susu tepung(susu lembu)..the rest..mmg takkan keluar hasil...but kita yang dewasa ni pun patut kurangkan pengambilan makanan bergula kan? (teguri diri sendiri juga,i need to lose weight)

    ReplyDelete
  31. @ kimmy :oh,thanks..so selamat mencari susu yang terbaik buat anak kamu....thanks singgah...

    ReplyDelete
  32. @hazman aka species1980 :thanks bro..boleh follow up...mungkin dalam proses mendapatkan kelulusan..umm,takkan dia just saje2 kuarkan website tanpa buat kajian terlebih dahulu...

    ReplyDelete
  33. @sW33tdARLiNG :yupp...(sambil pandang diri sendiri)..at least, saya taknak anak saya membesar dlm persekitaran yang tidak sihat+pengambilan makanan yang tidak bagus

    ReplyDelete
  34. @Lina :silalah semak..better late than never...kualiti patut diutamakan juga... and i'm willing to do so for the future of my kids..

    ReplyDelete
  35. @blog-tips-kurus :kenalah mempersiapkan diri utk masa hadapan anak2..

    ReplyDelete
  36. susu ibu jugak yg terbaik=)

    ReplyDelete
  37. bukan dalam susu ajer perlu dipantau penggunaan gula ni, nak2 yang dh besar mcm my nuha ni, minuman kotak , jajan, semua kena check kan.

    ReplyDelete
  38. yeay...
    makin sehat ler kanak2 lpas ni kalu ada ibubapa mcm GTO..
    congrat:)

    ReplyDelete
  39. sebenarnya susu ibu jugak yg terbaik kan..saya pun terkejut dengan kandungan gula dalam susu budak2 ni.

    ReplyDelete
  40. @mamaqari :yup,susu ibu tetap terbaik...

    ReplyDelete
  41. @e.l.i.s.s.m.i.e:setuju..melentur buluh biarla dari rebungnya

    ReplyDelete
  42. @shark :terimakasih..cuba yang terbaik sebagai seorang bapa...

    ReplyDelete
  43. @Nia:yup....samalah saya...tak sangka..dah nak masuk 30 tahun baru tahu ..no wonder nowadays obesiti di kalangan anak2 dah macam perkara biasa...

    ReplyDelete
  44. ambil karbohidrat sepenuhnya untuk semak gula.. tapi karbo terdiri dari gula dan bukan gula.. betul ke cara pengiraan kalkulator gula tu?? atau untuk melariskan sesuatu produk sahaja? :)

    ReplyDelete
  45. @KiD :good question bro..I think before they come up with the website, surely they already did the research on how to calculate the sugar level...yupp, carbohidrat can be part of sugar n part of it are not...sebabtu pengiraan nya hanya apply too susu tepung dan bukannya produk lain seperti roti, keju, biskut, dan sebagainya...

    Lebih lanjut rasanya ada ruangan contact them... http://www.semakgula.com.my/contactus.aspx

    ReplyDelete
  46. sy punya soklan pun lebih kurang mcm bro.kid jgk...sbb yg promo utk website tu 'susu itu' shj...hehehe...anyway, this is good info! mmg betul gula berlebihan tu boleh sebabkan anak2 hyperactive..tp selain susu...habit anak2 yg suka mkn 'jajan', air tin, air kotak etc. tu kena perhatikan jgk..+ makanan2 segera...hmm...ni pesanan penaja utk diri sendiri sbnrnya...oh the worries of being parents...hahahha

    p/s: 'susu itu' harganya boleh tahan jgk ye...then x pasti anakku suka atau x...bole atau x minum susu tu =(

    Oh My Rose

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails