July 7, 2011

Bolehke Buat Duit dengan Blog?

Bolehke buat duit dengan blog? Okla, kali ini saya ingin berkongsi pengalaman peribadi dengan joini Contest SEO Buat duit dengan blog yang dianjurkan oleh saudara Faisal Abdullah dari http://2dayblogger.com . Actually,saya tak berapa pandai bak-bak SEO ni tapi saya cubakan diri.


Itulah cek pertama saya bersama Nuffnang, dua bulan selepas saya menyertai Nuffnang. Mula-mulatu memang agak skeptical, bolehke buat duit dengan bloggingni? Saya aktif berblogpun selepas berbulan-bulan saya tengok rakan saya aktif berblog, siap saya tanya, betulke boleh buat duit ni? Tak cayalah..One day, dia tunjukkan cek Nuffnang dia. Terus saja register Nuffnang dan sejak hari itu, yup, konsisten saya Cash Out tiap-tiap bulan. Mula-mula tu 2 angka, then go 3 angka, nasib baik ,merasalah 4 angka. Bergantung. Thanks buat Mr Jocko memperkenalkan nuffnang kepada saya.

Trafik? Tinggi ke trafik blog saya? Umm, nilah trafik masa mula-mula saya berblog :

Nak Cecah UV 100 sehari pun susah

Apapun, usaha tangga kejayaan kan? Alhamdulillah, berkat tunjuk ajar rakan-rakan dan usaha berterusan, ianya semakin menampakkan hasil. UV semakin bertambah, dan Incomepun semakin bertambah. Duit hasil berblog pun semakin menampakkan hasil. Special thanks especially Melromeo, my sifu yang terlalu banyak berjasa dan memberikan tunjuk ajar kepada saya dan hasilnya, 2011, saya sudah merasa konsisten Income 4 angka sebulan. On and off...

Jatuh dan bangun, adalah perkara normal bagi bloggers. Bukan senang nak senang, bukan susah nak susah. Begitulah juga dengan "Buat Duit dengan Blog". Usaha yang berterusan, keunikan dicari, dan kepuasan dalam menulis amatlah penting andainya mahu serius untuk buat side income dengan blogging. Jadi, sometimes saya kongsikan pengalaman peribadi :


Tips blogging ini adalah hasil pengalaman dan pembacaan dan juga cilok-cilok idea dari bloggers di luar sana. Not 100% purely mine la, tapi mostly saya olahkan dengan bahasa saya dan citarasa saya. Some of my favourite one dalam tips berblogging dan buat duit ini :

More, terjahi la SINI



Cara paling pantas untuk mendapatkan hits yang tinggi, rasanya one of it adalah dari SEO. Namun, tepuk dada,tanya selera. Kalau selesa, teruskan aja. Kalau kurang selesa, don't do it. Nanti memaksa diri dan kemanisan berblogging akan semakin hilang dari diri. Tipula kan kalau seorang blogger tidak mahu mendapatkan hits yang tinggi, buat duit dengan blog dengan lebih banyak dan lebih dikenali? No right and wrong answer dalam hal sebegini. Tengoklah pada http://2dayblogger.com  memang hebat dalam ber SEO, namun saya suka cara dia buat entry, coz ayatnya begitu disusun rapi, kemas dan tidaklah sekadar "Copy and Paste".


Alhamdulillah, myself, my main side income/buat duit dari blogging adalah dengan Nuffnang. Umm, walaupun kadang-kadang mendapat e-mail dari pengiklan luar untuk beralih, hati ini masih setia bersama Nuffnang. Kerana kemanisan berblogging yang saya kecapi dan kegembiraan bukan saja dari duit/income tapi dari hal lain seperti event yang menguja, hadiah yang mempesona, peluang berjumpa bloggers dan celebriti dan pelbagai lagi. Yup, dan Nuffnang mampu berikan ianya kepada saya. Apapun, lain padang, lain belalang kan? Citarasa berbeza, dan buatlah pilihan yang terbaik dengan citarasa kita.

Suka dan duka memang normal dalam berblogging, dalam memperolehi side income dan duit sampingan dengan berblogging especially for those yang bekerja full time dan juga sibuk dengan urusan keluarga. Kata pepatah, No Pain, No Gain. There are no easy way for a success and generate Consistent Income via blogging.


Actually, banyak cabang dan cara untuk buat duit dengan blog ini. Bak kata Kak Yanmie @ salah seorang sifu saya juga, nak or taknak saja. Usaha or taknak usaha juga. Rezeki takkan datang bergolek kalau kita tidak mengejar nya. Myself, faktor masa kadang-kadang membataskan other things yang boleh saya boleh buat side income dengan blogging i.e. direct advertorial/pay per post (mb sooner), joini contest mengancam, dan pelbagai lagi.

Tepuk dada, tanya selera, dan berusaha. Pandangan dan nasihat saya, mahu buat duit dengan blogging tidak mudah. Tidak la tersangat susah. First thing minat kena ada, cubalah tulis perkara yang paling kita minati dan selesa. The rest will come later. Hits naik sikit-sikit lebih bagus dari naik mendadak namun selepas itu kita hilang selera untuk menulis lagi.

Tak lupa juga, jangan kedekut untuk berkongsi dan memberi. Contoh terbaik, Denaihati , hidup untuk memberi. Semakin dia memberi, semakin murah rezekinya saya tengok. Jumpa dia face to face, memang sejuk mata memandang. Saya cuba follow "Hidup untuk Memberi" dan Alhamdulillah, it works on me...Buat duit dengan blog menjadi lebih mudah.

Finally, yupp, memang boleh Buat Duit dengan Blog tapi kenalah ada strategi dan caranya. Berguru biar beribu-ribu, belajar tiada sempadannya dan "Teaching and Learning" akan mematangkan kita untuk terus berjaya.

“Contest SEO ini telah dianjurkan oleh Blog 2DayBlogger.Com dengan kerjasama blog upprofits, lepak dan broframestone. Manakala hadiah telah disponsor oleh 2DayBlogger,upprofits,broframestone , MJ,MySuperKids , Muje,Puan Bee ,Ellen, DenaiHati,k-worlds,hairulazni,ummihanie,dinsblog

37 comments:

  1. huhu banyak nye income nuff
    pembakar semangat ni

    ReplyDelete
  2. target SEO biasa orang buat current issue..tu yg sy tak reti sket,tak sama jiwa plak rasa..
    so far tak pernah ada pn lagi duit dari blog,mybe cara lain..
    good luck contest ni..

    ReplyDelete
  3. tips yang baik.Dilaz nak aplikasikanlah nak cuba gak jadi blogger tegar dan dapat income dari Nuffnang.Seronok dapat income banyak macam GTO nie.

    ReplyDelete
  4. tak reti nk buat psl seo..biasanya blogger buat isu semasa kan..tp saya boringla nk ikut..citer yg ebst dan minat baru buat...

    ReplyDelete
  5. kadang-kadang seronok buat seo ni..tapi sekarang ni dah malas dah.

    ReplyDelete
  6. thanks bro untuk perkongsian itu...byk saya belajar dari bro..

    ReplyDelete
  7. terujanya tengok income begitu.
    tapi betullah, no pain no gain

    ReplyDelete
  8. TUNJUK AJAR KU SIFU,....PLEASEEE....SY BUDAK BARU BELAJAR KLU SALAH TOLONG TUNJUKKAN (".)....

    ReplyDelete
  9. ermm

    qarl pling byk pun rm300 je.

    adekah perlu tajuk2 kontrovesi utk tarik pembaca? tp qarl xleh sbb bakal guru kan so cm nk jaga imej

    ReplyDelete
  10. gd info n thks for sharing..my UV pon lebey kurang ur starting UV gak now..but slow2 ler kan..:)

    ReplyDelete
  11. Btol tuh bro..belajar dan terus belajar tu lah tips blogging yang terbaik..kalu nk berjaya, kena ikut cara org yg dh berjaya..anyway, Good Luck! ;-)

    ReplyDelete
  12. wah..tahniah..income NN yang amat mempersonakan..apa pun aku dah nekad, takmau letak ads NN..:D

    ni mesti anak kesayangan NN..hehehe..aku lebih suka meneroka ke dunia blogging yang lebih luas marketnya..takde NN pun takpe..janji leh dpat USD dan GBP tu tiap-tiap bulan..:D

    ReplyDelete
  13. Kalau post entry kita dapat top 5 dalam SERP dah menunjukkan cara SEO kita memang betul laa...

    ReplyDelete
  14. wah. banyaknya! nak sikit. salwa punya earning sikit je. isk. skng be pun da xdapat.
    http://salwaismail.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. sikit2 lama2 jadi bukit.. bukan banyak2 lama2 jadi sikit..

    Sebab tu kalau nak berguru pasal blogging tanya pakar blogging.. bukan tanya kedai motor.. hehehe.

    Tahniah bro.. sekarang dapat maintain 4 angka.. tak sabar aku nak tengok 5 angka tahun ni..hehehe

    ReplyDelete
  16. says senang hati tgk income cek orang ribu2... dan sangat tak baik kalau irihati... itu kena buang jauh2

    ReplyDelete
  17. saya setuju jugak, mula-mula memang susah jugak nak buat duit dengan blog especially 3 bulan pertama. lepas tuh dah ok, asalkan kita tau macam mana nak manipulasi blog. sikit-sikit lama-lama jadi bukit kan. hehe

    Latest Entri :
    Semoga Si Dia Tabah

    ReplyDelete
  18. ini mmg betul2 punye proof...bravo bro ;)

    SEO ni mmg seronok tp adakalanya mmg letih juge ... tp gitulah,nk berjaya,kenalah usaha... ;)

    tahniah skali lg

    ReplyDelete
  19. Thank sbb sudi join kontest ini...nk bermain SEO bukan sng dan bukan jgk susah..yg plg penting adalah ilmu dan kena tahu bagaimana SEO itu digunapakai dlm search engine. =)

    ReplyDelete
  20. #Nana :chaiyok2

    #izwanyusof:thanks bro..

    #dilazfamily:InsyaAllah,pecahkan ruyung dan dapatkan sagunya

    #Lin Azlina :xper..tak semestinya kena berSEO..normal entry pun boleh menjadi tarikan...

    #kak ina kl :samalah saya...

    #far_east:sama2

    ReplyDelete
  21. tak tau nak komen apa.. yg pasti ruang utk belajar tiada sempadan..

    byk yg kakyong nak kena belajar lagi.. ;)

    ReplyDelete
  22. #miss nina :tiada cara mudah utk berjaya

    #nurul_7155 :mana yang mampu diajar,saya ajarkan

    #Qarl : adekah perlu tajuk2 kontrovesi utk tarik pembaca?.bergantung...kalau selesa, teruskan aja..tak suka better tak payah....yup,imej tu penting...

    #Gieyana :chaiyok2...

    ReplyDelete
  23. #UpProfits :yup..setuju...

    #reezluv:anak kesayangan NN?takdelah bro..samaje macam orang lain..mana peluang yang datang,saya ambil...

    wahh,lepas ni nak kena berguru la ngan bro dptkan income USD dan GBP....

    #hazman aka species1980:macam bro kan?SEO bro mantap juga..

    #salwaismail :takpe...slow2..InsyaAllah akan ada hasilnya..

    #Myvitrd :bro pun apa kurangnya..makin success juga skangni...

    #sW33tdARLiNG :betoitu..kalau tgk orang berjaya,janganlah kita cuba nak jatuhkan dia..sebaik2nya sama2 la kita naik ...

    ReplyDelete
  24. #eiela :pandai

    #Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil :yup..nak bermain SEO tak salah tapi serasikan dengan minat kita..kalau memaksa diri,lama2 kita akan mudah putus asa bila keputusan tak seperti yang diharapkan...

    #Faisal Abdullah:saya kena menuntut ilmu dengan bro pasal SEO ni..join contest ni pun just to try....

    ReplyDelete
  25. point plg penting, kena timbulkan minat berblog luh, baru leh menten berblog kan bro..

    ReplyDelete
  26. masa saya mula2 berblog dulu ni lah blog yang selalu naik kan semangat saya dengan entry entry berduit yang best,..
    hhhehhe..
    tapi lama2 baru tau rupanya duit bukan segalanya.
    bila ramai yang komen dan ada pembaca tetap itu lah kepuasan sebenarnye..
    dah tak kisah dah duit berapa sen dapat..
    itu sampingan nye aje..

    ReplyDelete
  27. btol tu..
    yg pnting usaha yg gigih..

    ReplyDelete
  28. Thanks uR Comment.. Tak tahu nape Format sy mcm tu..Dah banyak kali betul kan..But..mistake y sama...

    Go0d Luck Yahh!!!

    ReplyDelete
  29. boleh tak lepasni saya nak berguru dengan mat tiger?? tapi saya ni pemalu orangnya.. uhukk.uhuk...

    JOM BACA NI : ANAK HYPERAKTIF.. IBU DARAH TINGGI!!

    ReplyDelete
  30. terbaik laaaa ! hehe
    ni buat makin bersemangat ni :)

    ReplyDelete
  31. fuhh.. bro ni antara blogger femes di Malaysia!!!
    Income pun gempak!!

    Tahniah bro..

    ReplyDelete
  32. masih jauh btol saya nak sehebat bro.hehehe!! Mel memang sifu saya jugak.dialah yang banyak ajar saya. terhutang budi banyak sangat ngan meo.hehehehe.

    ReplyDelete
  33. memang nak kena berguru utk upkan UV+traffic ...masih belum tau caranya..

    ReplyDelete
  34. wah..bestnya...btol jg kata2 bro nie..hee...masih byk perlu ifa belaja..

    ReplyDelete
  35. ajar la sy jugak cmmn nk buat duet dgn nuffnang neh,hehe

    ReplyDelete
  36. Wow hebATyer .. harap dpt tunjuk ajar yer :)

    ReplyDelete
  37. Wow hebATyer .. harap dpt tunjuk ajar yer :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails