September 19, 2011

Praktikkan Tips Memilih Bakal Penyewa Versi AE


Alhamdulillah, berkesan juga tips dan saya praktikkan  Tips Memilih Bakal Penyewa Versi AE untuk rumah baru saya. Antara pengalaman yang ingin saya kongsikan berkenaan potential tenant yang ingin menyewa rumah saya :

1) Foreigner. Bangladesh, Katanya ada shoplot di kawasan itu
- Saya reject. Reason : Risau nanti rumah saya diduduki pekerja2nya.Ramai2..Faham-faham la apa bakal jadi.

2) Foreigner. Kulit hitam
- Saya reject. Reason.Umm, tak berani nak sewakan. Mereka ni agresif dan banyak kes sudah kedengaran. Better beringat kan?

3) Student TAR. Chinese, All male
- Saya reject. Reason : lelaki. Risiko untuk rumah rosak tinggi.

4) Student TAR. Campur2..Sudah kasi tengok rumah
- Saya reject. Reason : Langsung mereka tak tegur saya. Hanya tegur dan cakap2 dengan agent. Kalau skangpun susah nak bercakap, agak-agak nanti kalau dah sewa dan lewat bayar sewa, senangke nak contact diorang.

5) Keluarga. Kerja Oil & Gas. Anak 3 orang.
 - Saya accept. Reason : Sanggup kasi deposit, slip gaji dan juga IC. Demand skit but not too demanding. Just perlu tambahkan satu aircond dan juga portable kitchen cabinet. Rasanya lebih secure dengan tenant sebegini. Plus flexible untuk move in.

P/s : Teruja dengan tunjuk ajar dan pengalaman  anak didik Abang Ensem. Ada yang dah memiliki 7 buah rumah hasil tunjuk ajarnya...

P/s/s : Tertarik dengan perbincangan What Will you do? Kalau anda la di situasi di situ, apakah yang anda akan lakukan?

4 comments:

  1. sangat tertarik dengan en eyriqazz yang telah berjaya memperoleh 2 buah rumah sebelum umur 30... saya amat berminat dan boleh tak en eyriqazz ajarkan macam mana untuk saya berjaya membeli rumah pertama saya. dengan gaji skrg macam sukar nak beli rumah sekitar kuala lumpur ni.

    ReplyDelete
  2. Kalau beli rumah dah ada penyewa ok ke tuan??

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails